Zoontje (2,5) slaapt 's avonds pas om 23.00 uur.....

Hallo allemaal,

Ons zoontje van 2,5 slaapt 's avonds heel laat in. We proberen al het middagslaapje eraf te halen en soms lukt dat wel maar als hij vroeg wakker is stort hij 's middags in en valt hij in slaap tijdens het spelen (vaak tegen 16.00 uur). Als we hem dan wakker maken is het hek van de dam. Dan is hij heel lang heel erg overstuur.

Het punt is dat als hij om 23.00 uur slaapt, hij de volgende ochtend om 6.30 uur al wakker is en als hij om 19.30 in slaap valt hij gewoon doorslaapt tot 07.30 uur / 08.00 uur. We liggen vaak zelf al in bed en dan is hij nog wakker. Hij huilt dan niet of zo maar zit keihard te zingen, rommelt op zijn kamertje of komt naar onze kamer toe.

Hij heeft dus het middagslaapje nog best wel nodig maar dan slaapt hij 's avonds dus niet in.

We zitten een beetje met onze handen in ons haar. Heeft iemand alsjeblieft tips? We hebben elke avond hetzelfde ritueel zoals boekje lezen, melkje drinken, knuffels kusje en een liedje zingen. Dus hij weet dat hij naar bed gaat.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Rosanne
mama van Quentin, 2,5 jr en zwanger van de 2e
 
Zoals zo vaak en waarschijnlijk wil je dit nu juist niet horen... het is een periode... En jawel, het gaat echt over! Volgens mij komt het ook doordat het nu zo lang licht is. Onze dochter heeft het ook gehad en nu lijkt het over te zijn. Ze slaapt dus ook niet meer tussen de middag. Dan wordt ze wel een beetje tegen de draads, maar dan om 4 uur even tv kijken en rust en dat gaat het wel weer. Maar ja, dat is bij jullie niet echt een oplossing omdat hij gewoon in slaap valt. In ieder geval dan niet te lang laten slapen, meximaal een half uur ofzo. Even een powernap voor het eten en dan toch weer proberen op tijd naar bed. En in bed/op zijn kamer  laten. Niet met hem gaan spelen etc. En natuurlijk tip nummer 1, blijf consequent....

Succes, Jolanda moeder twee dochters, van een bijna 3 jarige en een van 15 maanden.
 
Hoi,

Onze jongste zoon is 2 jaar en 3 maanden. Sinds ruim 2 maanden hebben we veel problemen met hem wat betreft slapen. Voorheen was er nooit een probleem. Hij sliep 's middags ongeveer 2 uurtjes en 's avonds ging hij om 19.00 uur naar bed en dan sliep hij snel.

Maar de laatste tijd hebben we bijna iedere avond het probleem dat hij wel inslaapt, maar na circa een uur wakker wordt en helemaal overstuur is. Hij wil niet meer slapen, is dwars en je kunt er niets mee beginnen. We hebben van alles geprobeerd, uiteraard troosten, knuffelen, verschonen, iets drinken, maar het is niet gemakkelijk. De laatste dagen ging mijn man bij hem op de grond voor het bed liggen en deed net alsof hij bij hem ging slapen. Uiteindelijk valt hij dan wel in slaap.

Ook wordt hij regelmatig 's nachts wakker en speelt zich ook het bovenstaande af. We hebben hem ook vaak wel laten huilen, het leek er soms op dat hij ons gewoon aan het bespelen was, maar dat houdt hij rustig een uur vol en krijst de hele buurt bij elkaar.

Pfff, ik ben er wel heel erg moe van. Je hebt zo ook niets aan je avond. En nachtrust is zo belangrijk als je kids hebt, een baan en een sociaal leven.

Ik ga er maar van uit dat het over gaat. Maar onze oudste zoon, nu 4 jaar, heeft dit nooit gehad. We waren dus ook niets gewend.

Groetjes...
 
HOi Rosanne,

Wij zitten hier ook met het probleem hoor.
Alhoewel ik Daan nu sinds een week hooguit een half uurtje laat slapen of hem door zijn vermoeidheid heen probeer te trekken, gaat hij nu wel om een uur 7 naar bed en gaat dan heel even spelen in bed en dan slapen.
Daan lijkt aan de ene kant nog zijn slaapje wel erg nodig te hebben maar ja als ik dan 's avond tot een uur 11 met een drama zit vind ik ook niet zo'n succes.
Mijn advies is dan ook mocht Quentin wel in slaap vallen laat hem maximaa een half uur slapen, en hier is het ook een dram hoor als ik Daan wakker maak na een half uurtje.
Of probeer hem toch over die vermoeidheid heen te trekken , maar ook dat kost het nodige geduld.
Ik ben geregeld blij dat manlief om een uur 6 thuis is dan draag ik Daan meestal een uurtje over aan hem.

Succes ermee.

Liefs Saskia
 

Hallo medemoeders. Wat ben ik toch blijom te lezen dat wij niet de enige zijn. Onze dochter van bijna 2.5 jaar(31-1-2005) had ook nooit problemen met slapen, tot een aantal weken geleden. S'nachts wakker worden en niet meer slapen, zingen in bed, praten in bed(echt hard) etc. Wij hebben toen de wekker methode toegepast, en het heeft geholpen. Het houd in dat je je kind volgens normaal ritueel naar bed brengt en na 5 minuten weer gaat kijken , dan naar 10 minuten,weer naar 15 minuten en dan weer nar 20 minuten. Dit hou je vol totdat je kind slaapt. De volgende dag maak je de tijden ertussen wat langer, bijv. na 5 minuten en dan weer na 15 minuten, maar laat je kind nooit langer dan 20 minuten alleen. Zo bouw je het steeds af. Ik moet zeggen dat het hier nu goed gaat. Ik leg Bo in bed en na 5 minuten ga ik kijken en dan ga ik pas weer na 20 minuten en 9 van de 10 keer slaapt ze dan. Je moet echt conseqent blijven en niet eerder dan dat de minuten op zijn naar boven gaan. Hier heeft het geholpen. Ik zat toen alleen nog met het probleem s'nachts wakker worden en niet meer gaan slapen. Ik heb ook alles geprobeerd, ook de wekkermethode en ook op haar kamer gaan zitten totdat ze sliep, maar het hielp allemaal niet. Ik maak de deur van haar kamer voortaan gewoon dicht als ze slaapt. (deze was altijd een stukje open).De eerst paar nachten heeft ze nog wel geroepen, maar dat is nu ook voorbij. En zo komen mijn man en ik nu toch aan onze nachtrust toe. Ik zou zeggen...probeer het eens en wie weet lukt het bij jullie ook. Ik wens je in elke geval veel succes en wie weet...

Groetjes van Rilana mama van Bo
 
Hoi mede lotgenoten

Het is zeker een troost te lezen hoe dit meerdere overkomt en vooral dat de situatie's over het algemeen zo overeenkomen met onze zoon van 2 jaar en 9 maanden. We zijn in mei op vakantie geweest en alles was prima verlopen. Thuisgekomen is het slaapprobleem onstaan. Eerst denk je nog dat het de omschakeling is. Maar wanneer dat langer dan 3 weken duurd, kan ik die theorie wel schrappen.
Wij hebben ook al van alles geprobeert en ik vraag me wel eens af of dat juist wel verstandig is. Steeds weer reageren wij anders. De eerste keer heb ik hem bij me in bed genomen, aangezien ik dacht dat dit eenmalig was (misschien slecht gedroomt). Toen het slaapprobleem aanhield  ben ik bij hem gaan zitten tot hij in slaap viel, ik heb geprobeert om steeds bij hem in de kamer te gaan en te zeggen: "nee, nu slapen", hem terug te leggen en de kamer uitlopen, laten huilen.... maar niks had resultaat. Maar ik ben dan ook niet consuquent geweest in  mijn actie's.
Nu ga ik snachts ook naast zijn bedje, op de grond liggen, maar dat gaat mij zo langzamerhand opbreken. Ik heb er vannacht 4 uur naast gelegen en dat met 16 weken zwanger....

Op dit moment heeft mijn man hem eruit gehaald en zit hij op de bank, lief tv te kijken,... véél te gezellig natuurlijk, maarja.... uren laten huilen vind ik ook vreselijk.

Onze zoon zou in augustus op de peuterspeelzaal beginnen, maar ik ga maandag op gesprek om te vragen of het niet eerder kan. Ik heb het idee dat hij veel te veel energie heeft.
Ook ga ik morgen bellen wanneer z'n 'grote' bed geleverd gaat worden. We hebben een echt jongensbed voor hem gekocht, maar is nog niet geleverd. Misschien dat dát de oplossing is.... Ik weet het ook niet meer.... we verzinnen van alles.
 
Aangezien wij in Noorwegen wonen hebben wij het bijkomende probleem dat het momenteel 24 uur lang licht is, dus echt een gevoel van avond is er zeker niet bij. Ik heb er zelf al moeite mee, laat staan zo'n kind.

Maar ik ga in iedergeval morgen beginnen met de wekkermethode. Wie Weet !!!!!

Nou,... ik  weet dat ik niemand de gouden tip heb kunnen aanreiken, maar ik moest ook effe mijn verhaal kwijt.
En wat een geluk te lezen dat het "... weer een periode is". Maar hoelang deze periode gaat duren kan ik helaas nergens terug lezen.

Een langzaamaan wanhopige mama.
 
Hallo allemaal,

Een paar maanden lang hebben wij met onze zoon van 2  met dit probleem geworsteld. Wat ontzettend vervelend  he?
Van de week dacht ik; ik ga nog  één ding proberen en andfers gaan we het middagdutje overslaan.
Maandag heb ik  een lap verduisteringsstof gekocht en dit met punaises vastgemaakt zodat er echt geen streepje licht meer in zijn kampertje kwam, het was echt  heel heel  donker. En dit helpt!!! Hij slaapt  het klokje weet rond en doet ook nog lekker een middagdutje van 2 uur. Wat heeft hij de afgelopen tijd een hoop slaap gemist....
Zijn kamertje was altijd al wel behoorlijk donker, maar er kwamen nog  wel kleine streepjes licht langs de gordijnen. Blijbaar was dit al te veel om in te kunnen slapen.

Misschien helpt dit bij jullie ook?

Succes ermee...
 
Terug
Bovenaan