Zoontje 8 maanden wil niet van lepel eten

Beste ouders,

Ik plaats hier een bericht, omdat wellicht iemand hetzelfde heeft meegemaakt.
En zijn/haar ervaring met ons wilt delen.

Ons zoontje Riley van 8 maanden, drinkt uitsluitend borstvoeding, en krijgt sinds 4,5 maand oefenhapjes.

's ochtends een fruit hapje en 's middags een groente hapje.
En vanaf 5 maanden ook stukjes brood aangeboden.

Hij krijgt de hapjes aangeboden met zowel lepel (gepureerd) als ook stukjes (Rapley).


Het probleem:

Sinds hij 6 maanden is wil hij helemaal niet meer van de lepel eten.
Hij houd zijn handje ervoor, duwt de lepel weg, en houd zijn mondje gesloten.

We zijn nu 2 maanden verder en er is nog geen verbetering.
Hij weigert van de lepel te eten.

De stukjes wil hij soms in zijn mondje doen.
Maar dan komt het er al snel weer uit.

Groeicurve van de 6e maand is 150gr en de 7e maand 50gr.

We hebben een intake gehad in het ziekenhuis met de kinderarts en diëtist.
Hij is lichamelijk onderzocht en geen afwijkingen geconstateerd.

Zij hebben ons geadviseerd om een pre-logopedist te raadplegen
De pre-logopedist zal dan observeren bij een voeding en ons begeleiden.

is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt?



 
Ik heb geen ervaring met babies die geen hapjes willen, die van ons probeerden voor 4 maamden het eten al uit onze mond te kijken en zodra ze zelf wat kregen waren het haast geen oefenhapjes, maar aten ze meteen heel veel van het lepeltje.
Daarom mijn idee: heb je geprobeerd of hij wel wil, als je eerst zelf een hapje eet? Of hij het daarna ook wil proberen? Ik weet dat er niet veel smaak aan gekochte potjes zit, maar als je zelf een banaan prakt, of appelmoes maakt (zonder suiker is het ook al erg zoet), misschien dat je het dan zelf ook lekkerder vindt?
Die van ons wilden trouwens geen gekochte potjes eten, ik kookte en maakte zelf prakjes voor ze, en vroor die in in ijsblokje vormen, zodat je makkelijk kleine porties kunt pakken.
 
Lukt het ook niet als hij zelf de lepel vasthoudt? Bij mijn dochter hebben we het volledig volgens de Kleintjes methode gedaan. Dus bijv pap en kwark zelf met een lepel, óf gewoon met de handjes. Zij wilde absoluut niet gevoerd worden, omdat ze dit dus ook niet aangeleerd kreeg. Ik zou echt hem lekker iets voor zetten en het met zijn handen laten ontdekken.  En vergeet niet dat bv het hele eerste jaar volstaat! Bijvoeding is voor het leren... niet voor de groei. 
 
Wat ik er dus nog bij wil zeggen... voedt hem vaker als je je druk maakt om groei. Bv mag altijd.  Daar groeien ze van! Succes!
 
Bij ons ook ingevroren hapjes, die we dan ontdooien.
Allemaal vers bereid.

Ja wij pakken soms stukjes van zijn bord, en eten het op.

Borstvoeding gaat gelukkig nog steeds goed.
Hij krijgt van ons een baby lepeltje, wat hij af en toe in zijn mondje stopt.
Dus daar smeren we dan wat op, zodat hij soms wat binnen krijgt.
Echt van harte gaat dat niet; met de tong wordt het vaak naar buiten gewerkt.

Dinsdag even de pre-logopedie afwachten...
 
Het klinkt alsof jullie er alles aan doen, dus dan zou ik zeggen: het komt vanzelf goed.
Hij zal moeten wennen aan de smaakjes en ook de texturen van het eten. Bij ons werken ze ook wel eens wat naar buiten, gewoon omdat ze nog niet goed weten hoe hun tong werkt en hoe die het eten naar binnen moet krijgen. Dat moeten ze ook leren. Misschien dat de pre-logopedist daar wel een oplossing voor heeft. En het schijnt dat ze pas na 10x proeven een smaak (her)kennen...
 
Terug
Bovenaan