Zoontje durft niet te poepen op toilet

Hallo, ik zit met een groot probleem. Mijn zoontje wordt 4 jaar in augustus en gaat dan naar de basisschool. Een vereiste is dat hij dan zindelijk is.
Mijn zoontje is volledig zindelijk maar weigert steevast te poepen op de wc.
Hij heeft dit een keer gedaan en daarna nooit meer.
Hij wenst alleen te poepen in een luier en geeft dit ook aan.
Je begrijpt dat dit een probleem kan worden op school.
Ik heb van alles geprobeerd, zachte aanpak, harde aanpak, belonen.
Noem het maar op.
NIETS HELPT.
Wie heeft hier ervaring mee en kan ons tips geven.
 
Hallo,

Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien kun je eens in gesprek gaan met je zoontje. Dan kom je er misschien achter waarom hij niet op de wc poept.
Misschien is hij wel bang om in de wc te vallen. Of vindt hij het vervelend dat er water tegen zijn billen spettert als de poep erin valt. Het kan zoveel zijn in de ogen van een kind.
Een wc verkleiner kan eventueel helpen. En een krukje onder z'n voeten, zodat hij toch het idee van vastigheid heeft.
Hem dwingen helpt niet want dan wordt het alleen maar erger.

Hoop dat je er iets mee kunt, want het is natuurlijk erg  vervelend voor jullie allebei.

Groetjes Anninas
 
Hoi

Ik herken je probleem. Alleen durfde onze zoon alleen op het potje te poepen en niet op de wc. Hij durfde wel te plassen.
Hij is nu pas zes geworden en ons probleem heeft zich vanzelf opgelost. Als hij op school moest dan hield hij het gewoon(?) op. Dit had wel als consequentie dat hij wel regelmatig een vieze onderbroek had. Maar dat heeft niemand ooit gemerkt op school. En sinds een half jaar durft hij het ook op de wc te doen. Ik heb in die tijd wel regelmatig gevraagd of hij al op de toilet durfde maar verder nooit aangedrongen. En als hij het wel durfde dan had ik een kadootje voor hem. Ik had het al een keer ingepakt laten zien en erbij gezegd dat als hij op de wc durfde te poepen hij dat kadootje kreeg. En natuurlijk toen het gelukt was hem de hemel in geprezen. Hij durft het nu nog niet ergens anders te doen dan alleen thuis. Dus op school gaat hij nog steeds niet. Maar de vieze onderbroekjes worden een stuk minder.
Ik weet niet of dit ook de oplossing is voor jou probleem maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Bedankt voor jullie reacties. Het is helaas niet zo simpel. Ik heb meerdere malen aan mijn zoontje gevraagd waarom hij het niet op de wc durft te poepen. Hij kan het niet verwoorden. Hij zegt doodleuk "moet ik nog leren". Zoals ik al eerder schreef heb ik het ook al geprobeerd met straffen en belonen. Maar dat werkt aferechts. Er zit niets anders op dan het op zijn beloop laten. Of heeft iemand anders nog tips?
 
Mijn dochtertje(sept. 2004)  was vorig jaar september ineens zindelijk voor plassen maar bij het poepen ging het gelijk mis. Ze heeft het tot 1,5 mnd. terug volgehouden niet op een potje/toilet te poepen. Ze deed het één keer in de 3/4 dagen 's avonds in bed in de luier maar had dan alweer dagen buikpijn gehad. Waarom ze niet wilde was ook niet duidelijk, ze zei dat het poepen pijn deed maar daar merkte we eigenlijk nooit iets van.
We zijn bij een homeopaat geweest en dat sloeg gelijk aan maar helaas werd het na 2 weken weer als voorheen. Ze gebruikte al lactulose tegen verstopping en heeft uiteindelijk via de huisarts iets gehad wat nog meer laxeerde. Langzaam aan ging ze het 's avonds steeds vaker in de luier doen en vroeg ze soms om een luier om het overdag te doen. Maar een maand terug was ineens de omslag en wilde ze zelf een keer op het toilet. Heb gelijk het stickersysteem weer gebruikt en nu na een maand doet ze het dagelijks op het toilet.We zijn vooral blij dat ze van de buikpijn door de vertopping af is en doordat de ontlasting wat zachter is is het misschien wat makkelijker.
Ik zou er in ieder geval helemaal geen druk op leggen want dat werkt echt averechts. Ik zou het proberen via een goede kinderhomeopaat. Succes, ik weet hoe vervelend het is.
 
Mijn dochter had hetzelfde, zindelijke worden met het plassen ging prima, maar poepen niet op de wc. Ook vaak erg lang ophouden, vooral in spannende tijden. Doordat ze het lang kon ophouden werd dit geen probleem op school. Als oplossing zijn wij het kleine potje blijven aanbieden. Ze gaat dan (nu nog steeds, inmiddels 5,5 jaar) alleen in de kamer zitten, speelgoed erbij en zo komt "het", maar blijft altijd opletten, ze doet het nooit ergens anders dan thuis en in spannende tijden slaagt ze er nog in het op te houden, niet meer voor twee weken, maar wel een aantal dagen (rond vakantie, verjaardag etc).

Succes ermee, het blijft lastig.
 
Terug
Bovenaan