zoontje eet bij anderen wel, maar thuis niet

Hay mama's,

Ik heb een zoontje van 1,5 jaar en hij wil al een aantal maanden thuis geen avondeten meer eten. Eerst wilde hij nog wel vlees/vis, maar nu wil hij eigenlijk niks meer.
Ik wil hem niet dwingen en vind het op zich niet zo erg dat hij niet eet (hij heeft genoeg reserves en eet gedurende de dag goed), maar wat mij erg dwars zit is dat hij bij opa en oma wel zijn bordje leeg eet en nog met smaak ook en zonder dwang.
Zij prakken zijn eten en voeren hem en dat gaat goed. Als ik dat probeer is het gillen, ik mag hem niet voeren, hij wil het zelf doen, maar eet dus ondertussen niks (terwijl hij heel goed met een vork kan prikken). Grote stukken eten (ongeprakt) werkt ook niet.
Vaak overvalt mij het gevoel: wat doe ik verkeerd??
Heeft iemand tips???
 
Het is een fase. Hij merkt dat ie door niet te eten een bepaalde controle uit kan oefenen, dat doet ie thuis. En dat is logisch. Daar is het veilig en wordt er onvoorwaardelijk van m gehouden. Aan een vreemde tafel wordt er wel gegeten omdat hij het daar niet durft.
Wat doe je er aan?? Niks afleiden met een speeltje en dan toch een hapje geven. En dwingen heeft geen zin. Niet doen dus. Extra fruit geven is altijd goed. Vitaminetablet en er geen probleem van maken. Het gaat vanzelf weer over. En voel je niet schuldig, veel kinderen doen dit. Het ligt eigelijk nooit aan de ouders.

Hou de maaltijden gezellig en prijs hem als hij eet. Probeer het elke dag op een vrolijke leuke manier maar als hij weigert, maak er geen strijd van Dan is probleem het snelst weer over.
 
Hay Bloempje27, bedankt voor je reactie.
Dwingen doe ik inderdaad niet, hij krijgt elke dag een klein beetje op zijn bordje van onze maaltijd, en als hij eet complimenteer ik hem daarmee en eet hij niet haal ik zijn bordje weg en is het ook goed. Fruit, brood en (gezonde) tussendoortjes eet hij gelukkig wel, dus daar maak ik me ook geen zorgen om. Ik vind het een mooie verklaring die jij ervoor geeft, maakt het een stuk beter te accepteren ;) .Nu maar hopen dat het een (korte) fase zal zijn bij ons thuis.
 
Hoe herkenbaar. Hier ook zo''n mannetje dat soms dagen zijn avondeten niet eet. Ook hij eet overdag goed en genoeg dus hij zal heus niet verhongeren. Ken deze fase nog van onze dochter, die heeft het ook gehad. En nu (inmiddels 4.5) heeft ze nog wel eens een fase dat ze geen groente lust. Zomaar van de ene op de andere dag.
Er vooral niet teveel aandacht aan besteden werkt het beste. Bij onze zoon werkt het ook als hij een beetje saus over de aardappelen of groente krijgt. Dan eet hij het allemaal met smaak op. Dus hier ook wel vaak avondeten met saus. En dan bedoel ik vleesjus over de aardappelen en een lekker sausje over de groenten.

Troost je deze fase gaan over!!
Groejtes Anne
 
Oh, wat herkenbaar zeg. Hier een dochter van 15 maanden die gewoon alles slechter eet thuis. Zodra ze haar korstjes van haar brood proeft, gaat het eten zo op de grond (vanuit haar mond).
Ontbijt is thuis soms maar 3 hapjes en dan daarna wel weer bij ons bietsen...hihi...Goed om te horen dat het weer over gaat, dus we komen deze fase gewoon lachend door.
 
Hier is het intussen over. Na een weekje vakantie, was ze weer zo blij met d'r boterhammetjes thuis: als we een boterham in het vuistje geven (of iig een dubbelgeklapte boterham en dan in vieren), eet ze hem netjes op (de korstjes geeft ze wel netjes terug)...
En...er zijn twee kiezen bijgekomen, dus waarschijnlijk heeft er een groot stuk daaraan gelegen.
 
Oh dat is mooi! Hopen dat het zo blijft voor je !!
Wij gaan in september met mijn ouders een weekje weg, ik ben dus heel benieuwd hoe dat zal verlopen, aangezien hij zijn avondeten wel bij hun eet en niet bij ons..... Nou ja we wachten af.
 
Terug
Bovenaan