Zoontje is 20 maanden praat nog niet en begrijpt weinig..

<p>Hoi mama’s, </p><p>ik begin me zorgen te maken om mijn dreumes van  20 maanden die nog niet praat behalve het woordje (daar) zegt. Ook vind ik dat hij voor zijn leeftijd weinig begrijpt. Hij is als kind best actief en houdt ervan om veel te klauteren. Als ik met hem probeer te spelen of te communiceren dan komt hij ongeïnteresseerd over of kan hij zich heel kort concentreren. Zijn er meer mama’s die dit hebben ervaren of op dit moment nog ervaren? <br /><br /></p><p>liefs een bezorgde mama </p>
 
Niet te druk om maken. Heb 2 jongens en allebei weinig concentratie. Oudste is nu 3 geweest en die kan eindelijk wat aandachtige luisteren met voorlezen. Ik vindt dat hij ook nog erg slecht praat maar op peuterschool zien ze wel vooruitgang net als wij inmiddels. Soms willen ze gewoon nog leuk spelen en nog niet met leren en alles bezig zijn

Niet te druk om maken. Gaat je kindje wel naar een opvang toe? Ik heb het idee dat onze oudste daar enorme vooruitgang heeft geboekt omdat hij daar ook met oudere kindjes kan spelen
 
Zeker niet te druk om maken, ik werk in de kinderopvang en zie vaak kinderen voorbij komen die motorisch (het klimmen en klauteren) ver voor zijn en qua taal wat “achterlopen” ze kunnen zich nou eenmaal niet op elk vlak tegelijk ontwikkelen. Een peuteropvang of kinderopvang omgeving kan wel helpen, ze spelen daar met kinderen van hun eigen leeftijd of iets ouder en zijn daar qua taal ontwikkeling “gelijk” ten opzichten van volwassenen en kunnen zich dan daar aan optrekken.
Vanaf een jaar of 2 zie ik vaak ook een sprong in de taal..het blijft nu eenmaal zo dat kinderen zich ontwikkelen op hun eigen tempo. Zolang je kindje niet gefrustreerd is over het praten zou ik het nog even aan kijken. Het komt vast goed :)

Hopelijk ben je een beetje gerust gesteld!
 
Ik zou me niet direct zorgen maken, al loopt je kindje talig wel achter. Ik zou het nog een paar maanden in de gaten houden. Mocht het niet toenemen zou ik aanraden om een logopedist te zoeken. Tegenwoordig heb je vaak wachtlijsten dus hou hier rekening mee. Wat zegt consultatiebureau hierover?
 
Even update:

Vandaag logopedisten op peuterschool geweest en ons zoontje loopt dus idd behoorlijk achter met taal. Hij weet prima wat we bedoelen als we dat vragen maar juiste woordje erbij zeggen gebeurd nog niet

Baal hier wel beetje van aangezien ik bij cb met zijn 2 jaar controle al aangaf dat ik dacht dat hij hierin achterliep.

Wij kregen het advies hem ipv 2 ochtenden nu 4 dagdelen naar school en half uur per week naar de logopedisten. Zodat hij als hij in januari naar kleuterschool gaat dan wel mee kan komen met de andere kindjes. Ben benieuwd hoe hij dit gaat vinden aangezien hij naar school gaan egt wel pittig vindt.

Hij is ook te vroeg geboren dus dat kan ook een factor zijn. Hij neemt ook de brabbeltaal over van zijn broertje dus ook dat speelt mee.

Ben wel van mening dat als je je kindje naar een kinderopvang brengt 1 of 2 dagen in de week dat dat wel beter zou zijn voor de ontwikkeling. Maar dat is egt alleen een mening. Als ouders stimuleer je je kind wel anders als de juf of andere kindjes zelfs al
 
Ik vind dat je zorgen hier wel makkelijk weggewuift worden. Het kan inderdaad best dat je zoontje binnen korte tijd ineens gaat praten, maar als hij ook niet veel begrijpt denk ik dat je zorgen wel een beetje terecht zijn. Ik zou het zeker in de gaten houden en overleggen met het cb.
 
Mijn zoontje heeft TOS (taalontwikkelingstoornis). Dit zit ook in onze familie, dus ik was er wel erg scherp op. Wij zijn bij ongeveer 20 maanden naar CB gegaan en gevraagd of ze ons kunnen doorverwijzen naar een audiologisch centrum voor onderzoek. Hier onderzoeken ze of het gehoor wel goed is en hoever het taal en spraak is ontwikkeld. Het onderzoek hadden wij toen mijn zoontje 23 maanden was. Het bleek dat mijn zoontje idd erg achterliep en we zijn toen begonnen met logopedie. 2 maanden geleden is hij opnieuw onderzocht (zoontje was toen inmiddels 2 jaar en 6 maanden) en het blijkt dat hij wel ontwikkeling heeft, maar nog onvoldoende. Aankomende maand start hij in een peutergroep voor vroegbehandeling. Dat is een soort kdv in hele kleine groepjes waar hij ook logopedie krijgt, alleen dus intensiever dan voorheen. Ondanks dat hij TOS heeft, zijn we positief over zijn toekomst. Wij zijn blij dat we vroeg bij het CB hebben aangeklopt en we goed gehoord zijn. Voor mij zijn ze helden!
Als jij het onderbuikgevoel hebt dat het niet goed zit, klop aan bij CB of huisarts. Vraag of hij onderzocht kan worden. Mocht er echt iets zijn, dan heeft je kindje er baat bij er vroeg bij te zijn. En mocht er niets zijn, dan weet je iig waar je staat.
Veel succes!
 
Terug
Bovenaan