Mijn zoontje heeft TOS (taalontwikkelingstoornis). Dit zit ook in onze familie, dus ik was er wel erg scherp op. Wij zijn bij ongeveer 20 maanden naar CB gegaan en gevraagd of ze ons kunnen doorverwijzen naar een audiologisch centrum voor onderzoek. Hier onderzoeken ze of het gehoor wel goed is en hoever het taal en spraak is ontwikkeld. Het onderzoek hadden wij toen mijn zoontje 23 maanden was. Het bleek dat mijn zoontje idd erg achterliep en we zijn toen begonnen met logopedie. 2 maanden geleden is hij opnieuw onderzocht (zoontje was toen inmiddels 2 jaar en 6 maanden) en het blijkt dat hij wel ontwikkeling heeft, maar nog onvoldoende. Aankomende maand start hij in een peutergroep voor vroegbehandeling. Dat is een soort kdv in hele kleine groepjes waar hij ook logopedie krijgt, alleen dus intensiever dan voorheen. Ondanks dat hij TOS heeft, zijn we positief over zijn toekomst. Wij zijn blij dat we vroeg bij het CB hebben aangeklopt en we goed gehoord zijn. Voor mij zijn ze helden!
Als jij het onderbuikgevoel hebt dat het niet goed zit, klop aan bij CB of huisarts. Vraag of hij onderzocht kan worden. Mocht er echt iets zijn, dan heeft je kindje er baat bij er vroeg bij te zijn. En mocht er niets zijn, dan weet je iig waar je staat.
Veel succes!