zoontje slaapt s'middags niet!!

Mijn zoon van 5 1/2 maand slaapt sinds een paar dagen niet meer in de middag.
Dit is zowel thuis als op het kinderdagverblijf.
S'morgens is hij erg vroeg wakker, tussen 5 en  6.
Na de fles gaat hij na een uurtje spelen weer slapen, hij slaapt dan zo'n 5 uurtjes.
Daarna tot de laatste fles niet meer.
Hij krijgt de laatste fles zo rond 19:30.
Heeft iemand tips??

groetjes mama van Jarno  

Hoi,

Ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was, slaap kun je niet dwingen, en meestal (niet altijd dus, maar meestal) geldt dat een kind dat echt moe is, wel gaat slapen. Als je je echt zorgen maakt over de hoeveelheid slaap die je kindje op een dag krijgt, kun je eens een etmaal (bijv. van 12u 's nachts tot 12 u 's nachts) opschrijven wat je kindje echt aan slaap krijgt. Ik heb dat ook weleens gedaan toen ik dacht dat jesse te weinig sliep, maar uiteindelijk, met de nachtslaap erbij, kwam hij wel aan 17 uur op n dag. En ik geloof dat ze als minimum stellen dat een baby 12 a 14 uur moet slapen, en elk baby'tje heeft verschillende behoeften. Je kindje wordt al wat ouder, 5,5 maand, heeft sowieso minder slaapbehoefte dan een pasgeborene, is op een dag langer wakker en wil meer spelen!

We hebben om advies van een vriendin 3 dagen een strak ritme gehad. Vantevoren hadden we een schema gemaakt wanneer ze zou slapen (wanneer wij wilden dat ze sliep...) en als ze dan wakker was, moest ze in haar bed blijven. Ze kreeg dan de speen of ik zat naast haar en elke keer maar die speen geven. Ze huilde die 3 dagen best veel en dat was soms best moeilijk. Maar inderdaad na 3 dagen (of misschien iets meer?) ging ze het ritme om overdag te slapen ook oppakken.
Wanneer we dan zagen dat ze moe was, ging ze haar bed in.
En tegenwoordig... ligt ze soms ook gezellig in haar bed te kletsen. Ik dacht dat ze dan nooit zou gaan doen, maar ze weet dat ze er ook een keer uit mag.

sterkte ermee!

Hallo mama van Jarno,

Ons zoontje van bijna   6 maand doet precies hetzelfde (en dan tijdens het wandelen wel in de kinderwagen slapen). Ik denk persoonlijk dat het een fase is. Hij sliep eerder altijd tot 8 uur in de ochtend en sinds eenkleine 4 wkn was dat telkens 5 a 6 uur in de ochtend. Nu sinds de laatste 2 dgn wordt het weer beter. gisteren 7.10 vandaag 7.40 Ik denk dat ze zelf een beetje lopen te rommelen met het ritme. Ik leg hem in de middag er wel in ,maar laat hem niet langer dan een half uur krijsen.

Je hebt wakkere baby's en slaapkoppies!
Zolang je kleintje overdag wakker kan zijn zonder veel gehuil of  gejengel van moeheid hoeft hij niet in bed "verplicht" te slapen. Zeker als hij snachts en in de ochtend goed slaapt. Eventjes in de gaten houden en als hij moe is lekker in bed leggen. Ook wakker in bed kunnen ze lekker rusten!

Hoihoi,

Het is natuurlijk ook niet meer als normaal, dat onze kleintjes nu meer wakker gaan zijn. Ze kunnen meer, ontwikkelen zich volop en er is natuurlijk ook van alles te zien in de grote wereld.
Evy is nu bijna 6 maanden en is ook steeds meer wakker. Slaapt na de fles van 7.00, 11.30 en 16.00 nog maar een uurtje of 2.
Om 20.30 krijgt ze de laatste fles en dan slaapt ze de nacht door.
Nog even en we hebben maar 1 of 2 slaapjes per dag.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

UPdate:
Bedankt voor jullie reacties!
Toen de eerste geboren werd was ik vaak op dit forum te vinden.
Jarno zijn slaapjes worden inderdaad korter maar hij slaapt nu s'middags wel weer zowel thuis als op het kdv.
Hij is nu verkouden dus afgelopen nacht was het "feest"vab 1:00 tot 2:30 wakker daarna geslapen tot 6:00 uur.
En om kwart voor zeven was de oudste ook weer van de partij.
Gelukkig weet ik dat het over gaat maar ben nu wel erg moe.

Gr mama van Jarno

Terug
Bovenaan