Zoontje van 13 maanden bevredigd zichzelf??

<p>Sinds een paar dagen begint m’n zoontje steeds heen en weer te wippen als ie op z’n buik ligt, ook als ik op de bank zit komt ie wel is tegen me aan rijden. Ik zeg natuurlijk dat ie moet ophouden en zet m dan weer op dr grond. Is dit normaal gedrag? Natuurlijk is t normaal dat ie z’n lichaampje ontdekt, maar ik voel me er wel lichtelijk geïrriteerd onder. Hij is nu nog voornamelijk en gaat nog niet naar een opvang maar wat als ie dit gedrag ook gaat vertonen wanneer hij er wel heen gaat? Herkent iemand dit? Is t een fase? Voel me een beetje radeloos ook omdat t m’n eerste is dus weet niet of t normaal is</p>
 
Hoi, volgens mij is het heel normaal gedrag. Je zoontje ontdekt dat dat een lekker gevoel geeft. Ik denk dat boos worden niet de goede reactie is, dan denkt hij straks dat het gevoel raar is en verboden is. 
Je kunt wel al beginnen met proberen uit te leggen dat het iets is voor hem zrlf en dat hij op zn kamer best aan zn piemel mag zitten of in zn bedje dat mag doen. Hij is misschien wel wat jong ervoor, maar ik zou er niet boos om worden. 
 
Ons zoontje van 13 maanden is zn piemel ook aan het ontdekken. Zeker als zijn luier uit is en hij in bad zit, zit hij er heel veel aan.
 
Zal wel een fase zijn?
 
Mijn zoontje deed dat ook rond die leeftijd. Hij is nu een jaar en bijna 9 maanden en soms als zijn luiertje uit is zit hij er een xtje aan en zegt hij piemul ? maar voor de rest is het een stuk minder geworden. Denk dat het echt een fase is
 
Vooral niet boos om worden. Bel anders even met het Consultatiebureau voor tips. Het is heel normaal gedrag, en op deze leeftijd kun je er (helaas) nog niet veel over uitleggen aan hem. Dit zijn de eerste stapjes in seksualiteit: het ontdekken van hun eigen lijfje. Maar zoals hierboven al werd gezegd, door het te "bestraffen" kan hij misschien het idee krijgen dat dit een fout gevoel is, en dat is het toch zeker niet?
 
Onze dochter van 17 maanden zit ook aan haar vagina als de luier uitgaat. Is voor meisjes lastiger met pamper en kleding aan. Is inderdaad een fase van hun lichaam leren kennen. Niet boos worden, eenvoudig uitleg geven dat het normaal is maar dan op de badkamer/bad of slaapkamer. Hij zal het nu lastig kunnen begrijpen maar weet wel wat je zegt als iets wel of juist niet mag. 
 
Heel normaal gedrag. Je kindje ontdekt zijn lichaam. En heeft totaal nog niet het bewustzijn dat dit uiteindelijk met seksualiteit te maken geeft. Hij ontdekt wat fijn is en wat niet. Ik las laatst een artikel hierover bij kiindmagazine. Door het af te straffen of raar over te doen ontwikkeld hij een verkeerd beeld en zal hij hier later last van krijgen. Neem het in een spel op als hij in zijn blootje speelt. Waar is... Zo leert hij alle delen van het lichaam en beseft hij dat zijn piemel hier ook gewoon onderdeel van is. Het feit dat ouders dit gedrag als lastig ervaren heeft ook vaak te maken met welke opvoeding wij hebben meegekregen. Daar kunnen wij ook niks aan doen ?
Het feit dat mijn dochter van 15 maanden het groot feest vindt om in haar blootje te spelen, maakt mij blij. Ze gaan steeds meer ontdekken. Zie het als een spel en als jij je zorgen maakt of ongemakkelijk voelt is er nog altijd het cb voor tips. 
 
Terug
Bovenaan