Mijn zoontje (nu inmiddels 4) was ook erg laat met praten en wij zijn een tijd bij een logopedist geweest vanaf ongeveer dezelfde leeftijd als jouw zoontje. Bij ons kwam de verwijzing vanuit het consultatiebureau en het advies was om juist meteen in te schrijven bij het audiologisch centrum (mede door lange wachtlijsten). Na inschrijving en contact hiermee zijn we toen wel alvast met logopedie gestart. Onze logopediste heeft verschillende testjes gedaan (taalbegrip/woordenschat) en na een tijdje onder behandeling was er zoveel vooruitgang geboekt, dat juist haar advies was om niet meer naar het audiologisch centrum te gaan. Wel hebben we onze inschrijving nog een tijdje laten staan, mocht het nog nodig zijn. Wat uiteindelijk niet het geval was. Wanneer je daar wel naartoe gaat starten ze met een gehoortest, om uit te sluiten dat daar niks aan mankeert. Of om juist te ontdekken dat daar wel iets misgaat. Mijn zoontje praat nu de hele dag mijn oren van mijn hoofd in volzinnen met moeilijke woorden etc. Wel zijn er bepaalde letters die nog moeizaam gaan, maar door de oefeningen en tips van de logopediste van afgelopen tijd kunnen wij hier nu zelf verder mee. Je geeft aan dat hij wel heel veel begrijpt, dat is op zich wel een goed teken. Mogelijk is hij heel druk met de ontwikkeling van iets anders. Mijn zoontje was met heel veel dingen "laat", kruipen, lopen en dus ook praten. Maar hij telt nu wel tot 100, kent het alfabet, onthoudt bijna alles. Dus het kan ook zijn dat hij gewoon later dan gemiddeld is. Ik begrijp je zorgen, want ik voelde dat ook en iedereen vindt/zegt er dan wat van waardoor je je onzeker voelt. Mijn advies om toch even door te vragen aan de logopedist, eventueel in samenspraak met het consultatiebureau/jeugdarts, naar vervolgstappen of verwijzing voor audiologisch centrum. Heel veel succes.