zoontje van 2.5 wil zijn baby broertje slaan

Hallo,
Ik ben twee maanden geleden bevallen van mijn tweede. Mijn oudste zoontje reageerde vanaf dag 1 vreselijk jaloers op zijn broertje. Hij probeert hem elke dag te slaan of gooit het speelgoed naar hem toe. Ik word er helemaal gek van. Ik heb alles geprobeerd: wel boos worden, niet boos worden, op de gang, belonen als hij wel lief was, praten, pop gegeven... noem maar op. Zijn gedrag is helemaal veranderd sinds de nieuwe baby. Hij was altijd mama's kindje maar ook vreselijk lief en vrolijk. Nu is hij hele dag aan het krijsen, gooien, en op alle mogelijke manieren negatief aandacht aan het eisen.
Ik ben echt bang dat hij baby pijn zal doen en daarnaast word ik gek van zijn gedrag en kan bijna niet meer van hem genieten. Alleen als we met z'n tweetjes zijn is hij mij oude lieve zoontje.... Gaat dit over??????
 
Heel naar om je kind zo te zien veranderen en je wilt natuurlijk het liefst dat je zoontje lief is voor de baby. Anderzijds moet je niet vergeten dat het een enorme overgang is voor een oudste. Dit kost gewoon tijd en gaat in bijna alle gevallen weer over. Ik heb het  van  een  aantal  mensen in mijn omgeving gehoord dat het zo ging. Mijn dochter moest ook erg wennen aan haar broertje en heeft een sla- en schopperiode gehad. Wij hebben bewust veel tijd met haar alleen doorgebracht; tijdens de slaapjes bijvoorbeeld samen spelen en in de weekenden ging meestal één van ons met haar  iets doen. Ze genoot ervan en kreeg steeds minder het idee dat de ander haar bijzondere plaats in zou nemen.  Als ik alleen met de 2 kids thuis was  zorgde ik ervoor dat ze samen met mij de baby mocht verzorgen.  Ik  maakte haar de grote zus, die haar kleine broertje een speen, het spuugdoekje of de knuf  mocht geven. Ze groeide er zichtbaar van en zo  leerde  ze meteen  een positieve  houding  richting haar broertje aan te nemen.

Ik  wens je sterkte, het is gewoon een hele lastige periode!
Vera.
 
mijn dochtertje was 19 maanden toen haar broertje (nu 15 maanden) werd geboren en ook zij had van die uitspattingen.
Het is in feite gewoon jaloers gedrag, maar ja dat wist je waarschijnlijk al.
Hij is van zijn plekje afgehaald, hij is nu niet meer de belangrijkste.
Voor een peuter draait de hele wereld om hem en nu is dat niet meer omdat mama nu ook met de baby bezig is.
Opa en oma en ander bezoek gaat nu ook naar de baby toe en hij hoort vast wel eens dat de baby zo lief is, ziet mensen ermee knuffelen en een baby krijgt nu eenmaal veel aandacht.
Dat is moeilijk voor een kind, ik vind het nog steeds welneens moeilijk hoor de aandacht te verdelen.
Probeer hem een beetje te begrijpen dat het moeilijk is en probeer hem als de kleine slaapt gewoon zo veel mogelijk persoonlijke aandacht te geven.
succes met deze fase, groeten Martine
 
Terug
Bovenaan