zoontje van 3 moet aan de bril

hallo allemaal ik heb even een vraag ik moest gisteren met mijn zoontje naar het oogziekenhuis in rotterdam i vm met een lui oog maar wat blijkt mijn zoontje heeft jampotglazen nodig dit was zijn refractie rechteroog +8.5=c-1,50 as 30 en zijn linkeroog is +7.50=c=-1,00 as 10 ofzoiets staat op zijn kaart maar dan moet mijn zoon toch overal tegen aan lopen of zie ik het nou verkeerd? soms ziet hij dingen op straat nog eerder dan ik je begrijpt dus dat ik er helemaal beduusd van ben niet dat hij een bril moet maar zoveel ook kost het erg veel geld dat geeft ook op zich niet maar ik geloof het gewoon niet zouden ze een foutje kunnen maken in het oogziekenhuis?
 
Hoi hoi,
Tja.. ik ben ook geen kundige, maar vind de getallen wel schrikbarend. Ik heb nl een vriendinnetje die +8 heeft en als ze +9 heeft, zou ze blind zijn. Zo lees ik de getallen dan uit jouw stukje. Hoe ben je daar terecht gekomen, via het cb? Kan je niet gewoon naar de opticien voor een eerste second opinion? Aan de andere kant, een oogarts zal het wel weten toch? En als ik de getallen verkeerd lees en het dus -1 is? Wat hij qua glazen nodig heeft, dan zijn geen jampotglazen hoor, die zijn heel dun. En als het goed is, ben je daar gewoon voor verzekerd hoor. Ik draag al mijn hele leven een bril/lenzen en ik heb het altijd vergoed gekregen. Sterkte ermee in ieder geval!
Groetjes Judith
 
onze jongste (net 2) heeft een bril sinds nu 3 maand... we wisten al dat hij er eentje zou moeten toen hij 14 maand was. Ook wij dachten dat hij een lui oogje aan het ontwikkelen was en de afwijking was dan iets minder maar ook nog een + 6 aan beide ogen.... dus ook vrij fors (en dit zou nog meer kunnen worden naarmate die ouder wordt  al kan het ook minder worden).

Wij hadden ook echt zoiets van: hallo dan moet die toch bijna niks zien, hoe kan het dat hij dan feilloos een rollende bal oppakt etc etc. Wij hebben vrij veel uitleg gekregen (en gevraagd) maar kinderen kunnen tot een afwijking van +10 nog vrij goed aanpassen en dus scherp zien. Dit kost echter wel heel veel moeite. Vaak krijg je dan dus een scheel oog op het moment dat het gewoon TE veel moeite kost en om dan in elk geval nog met 1 oog scherp te zien schakelen ze er eentje uit.... met  1 oog scherp is meer dan met geen oog scherp.

Dat van dat oog dat 'ineens' weg kon draaien zag je ook heel duidelijk bij onze zoon en ook dat hij er moeite voor moest doen om dan weer met 2 ogen te focussen.

Wij moesten eerst het niet wegdraaiende oog afplakken zodat ook het andere oog getraind bleef (hij was toen dus 14 maand en voor 2/3 uur per dag, ging wonderbaarlijk goed). En het hielp ook wel.

Nu heeft hij sinds 3 maand dus een bril en het gaat super! Eigenlijk direct vanaf het begin had hij hem 3 uur of meer per dag op (terwijl ze tegen ons zeiden dat een uurtje de eerste weken misschien al veel zou zijn voor hem) en nu draagt hij hem al tijden hele dagen en hij heeft er echt baat bij. Als hij nu zijn bril afheeft zie je dat het hem moeite kost (al is ballenbak zonder bril wel te doen hoor ) en blij is als hij dan zijn bril weer op heeft.... klein als die is vraagt hij er direct om als hij uit bed gaat en als ik hem schoonmaak wil die hem snel weer terug.

Met de brillenzoektocht: zoek een opticien die je echt helpt. Jullie zoon is al iets groter en valt misschien net qua breedte van zijn hoofd in een iets gangbare maat, maar onze zoon klein koppie en jong heeft dus nog echt een smal montuurtje nodig en lang niet elke opticien was bereid om moeite te doen.
De markt is gewoon nog niet supergroot in die kleine maatjes, maar we hebben uiteindelijk toch een gaaf modelletje gevonden wat bij zijn gezichtje past (soms lijkt iets op het rek super en past het echt niet bij je kind, dus mijn advies: veeeeeel passen en maak er foto's van zodat je thuis nog even rustig terug kan kijken!!!!)

Had het nooit gedacht zo snel aan die bril te wennen, maar wij vinden inmiddels echt dat hij een blote billen gezichtje heeft zonder zijn bril haha

groetjes,
Marije

(sorry voor het lange verhaal  mocht je trouwens meer (praktische) vragen hebben.... ga je gang)
 
oh ja nog een toevoeging.... dat van het niet geloven en hij ziet toch alles goed hebben wij ook een hele tijd gedacht. Wij hadden ook echt zoiets van: zou het niet fout zijn gemeten etc etc

Brillen zijn idd helaas een dure hobby zeker die kinderbrilletjes.... zijn bril is over het algemeen duurder dan alles wat hij verder bij elkaar aan heeft (incl winterschoenen en jas erbij) maar hij heeft er zoveel baat bij blijkt inmiddels (wij zijn om en geloven het inmiddels echt helemaal hoor) en wij vonden het ook belangrijk dat het een beetje een fatsoenlijke bril zou zijn... wij hebben ook gekeken bij de goedkopere opticiens, maar helaas konden wij daar niet slagen (voor volwassen is daar ook meer keuze, voor zulke jonge kinderen is de keuze zo'n beetje beperkt tot 2 modellen elk in 2 kleuren te leveren ).
Hij heeft echt een superleuk brilletje (al vond ik het in het begin heel moeilijk).

nogmaals groetjes,
Marije
 
ik zou zeker om een second upnion vragen en desnoods je laten dooverwijzen naar visio!
ik vind zo wie zo dat het ziekenhuis dat al had moeten doen met zo`n ernsige oogafwijking. visio is een goede instelling voor blinden en slechtziende en kunnen daar ook opnieuw testen doen veel uitgebreider dan in het ziekenhuis en je ook begeleiden bij hulpvragen met betrekking tot de oogproblemen
mijn zoontje heeft 3+ en die ziet nog minder als jou zoontje als je dat zo omschrijft.
zou zeker even opieuw navragen bij de oogarts, is het een acedemische zieknhuis of niet??

groetjes monique
 
Terug
Bovenaan