Zoontje van 3 wel op potje maar doet niets

Hallo allemaal,

Onze zoontje is nu 3 jaar en 3 maanden. Hij is nog niet zinderlijk maar gaat wel steeds op het potje, wc en ook bij de peuteropvang gaat hij naar de wc. Ondanks dat hij steeds op het potje gaat doe hij niets; geduldig wachten maar uiteindelijk wordt het niets. Bij de peuteropvang zeggen ze dat er nog alle tijd is, maar toch vraag ik mij af of er ouders zijn die misschien tips hiervoor hebben. Ik heb al wel aangegeven dat zodra er een plasje is dat hij een cadeau krijgt om het te vieren in de hoop hem zo een beetje te motiveren. Ook hebben wij zo’n Koninklijk potje met muziek voor hem gekocht. Ondanks dat jongens vaak wat langer erover doen dan meisjes vraag ik toch om tips. Wie weet helpt het. Alvast bedankt

Al zoiets geprobeerd als luier vervangen door ondergoed, waardoor jezelf bevuilen minder comfortabel is?
Als hij zich niet prettig voelt op het potje vooral niet te veel nadruk opleggen. Misschien dat het beter gaat als er niet teveel aandacht voor is.
Of heb je reden om aan te nemen dat er meer aan de hand is?

Gebeuren er ongelukjes als hij zonder luier (halfnaakt) rondloopt?
Wij hebben met onze jongens van de een op de andere dag de luier uitgelaten. Eerste 2 dagen zonder (onder)broek laten rondlopen en iedere keer dat een plasje op de wc of het potje gedaan wordt, dan kregen ze een sticker. Ik had een stickerkaart gemaakt en die bij de wc opgehangen. Na 5 stickers, konden ze een ballon uitzoeken, daarna na ca 10 stickers en als de kaart helemaal vol was (ca 30-40 stickers) dan kregen ze een cadeautje (speelgoedautootje).
Beide waren ze in 4 dagen zindelijk, zelden ongelukjes gehad. Ook begonnen rond de 3jaar toen ik een lang weekend vrij had en het mooi weer was. Ze liepen dus ook gewoon in hun blote kont buiten in de tuin :)
Veel succes!

Mijn dochter liep sinds ze 3 was zonder luier. Plassen deed ze wel op de wc of potje, maar voor poepen pakte ze zelf haar luier, trok hem aan en pakte de doekjes en vroeg om verschoond te worden. Misschien dat dat voor jullie ook een optie is. Onderbroek aan en de luiers binnen handbereik.
Zichzelf bevuilen zoals hierboven gezegd wordt heeft ze nooit gedaan. Ze hield het liever op. 
Wat ik daarbij wel moet zeggen is dat ze tot een paar dagen voor haar 4e verjaardag nog in haar luier poepte. Dat was wel spannend voor mij, maar ze gaf zelf aan dat als ze naar school zou gaan ze wel volledig zindelijk zou zijn. Ze had gelijk. Daarvoor had ze gewoon nog geen noodzaak. 
Haar broer was van de ene op andere dag zindelijk toen hij wist dat zindelijk moest zijn om naar school te mogen. Ook bij hem was er intrinsieke motivatie nodig. Wel was eerder dan zijn zusje, hij was bijna 3. 
Je kunt denk ik op de leeftijd van jouw zoon best een gesprekje hebben wanneer hij op het potje wil plassen of aangeven dat hij een tijdje zonder luier moet zijn. 

Ik zou het positief bekijken. Wat super dat hij op het potje gaat en geen angst heeft voor het potje / de wc. De eerste stap is gezet!! 
Laat je hem al op strategisch momenten op het potje zitten? (dus momenten waarop je weet dat er iets komt): bij het opstaan en direct na het eten/drinken. Een kind dat voldoende drinkt gaat over het algemeen 15-30 minuten na drinken plassen. Zorg dus dat hij goed drinkt (bekers van 150-200cc per keer). 1L per dag is oké, 1,5 nog beter. Paar minuten laten zitten (kookwekker) en belonen voor het zitten , niet voor het resultaat. Zo hou je hem gemotiveerd ;) eventueel iets leuks doen tijdens het zitten op het potje, zoals een boekje lezen. 
Lees je ook al boekjes over plassen? Sommige kinderen realiseren zich nog niet dat ze zelf controle hebben over hun blaas. 
En misschien is hij er nog niet klaar voor. Ook dat is niet erg. Gewoon een paar maanden laten rusten (wél boekjes lezen en hem laten zien dat je zelf plast / poept op de wc) en als je merkt dat hij zelf weer interesse toont, opnieuw proberen. Komt goed :) je hebt nog tijd. 
Wij hadden veel aan het boek "zindelijkheid is kinderspel" (tenminste, denk dat dit de naam was). Maar eigenlijk zijn de bovenstaande tips de belangrijkste ;) 

Inderdaad bij het wakker worden en na alle maaltijden. Wij doen het ook altijd voordat hij gaat douchen/in bad gaat. Hier ging het plassen al heel lang goed maar duurde het heel lang voor het poepen wilde lukken. Hij vond het boekje 'Joep moet poepen' heel interessant. 

Allemaal bedankt voor de lieve reacties en tips. Sinds gisteren plast én poept hij opeens op het potje. Elke keer als ik hem uit bed haal en naar bed brengt of de luier verschoond gaat hij steeds op het potje en doet hij ook daadwerkelijk wat. Superblij mee het eerste stapje is gezet.

Ik zou me er idd nog niet te druk om maken. Het ene kind is er sneller mee als de ander. Mijn oudste had er ook alle tijd voor nodig en zag zelf spontaan het licht om zindelijk te worden, was toen 3 jaar en 9 maanden. Uiteindelijk bleek 2 jaar later dat zijn blaasinhoud achter bleef dan wat voor zijn leeftijd gebruikelijk is.
hij is nu 7, overdag geen ongelukjes meer en doet prima mee in groep 3. In de nacht nog wel een luier, slaapt zo diep dat ie niet wakker wordt en door de kleinere blaas red hij de hele nacht nog niet. Maak me daar nog geen zorgen om, komt nog wel als het over een paar jaar nog zo is ?. Mijn gevoel zegt dat hij gewoon meer tijd nodig heeft en met slapen op mij lijkt. Schiet een kanon naast ons af en we worden nog niet wakker ?.
Bij de jongste verbaasde ik me dus niet dat ie niet zo vlot was. Bij hem moet ik wel de kanttekening maken dat karakter hier een erg grote rol speelde. Uiteindelijk hebben we hem, is niet helemaal de juiste manier ik weet t, moeten dwingen om zonder luier rond te lopen. Was bij hem combinatie van angst op een ongelukje (denk ik gezien bij grote broer), faalangst en koppigheid/eigenwijzigheid. Door te dwingen en (hij is een mama's kindje ?‍♀️) met hem erdoor heen te gaan en t te doen was hij ook zo zindelijk. Poepen heeft hij tot 4,5 jaar in de luier gedaan, dit had heel erg met angst te maken. Verassingseieren boden hier uiteindelijk de sleutel tot succes. 
zo zie je maar dat elk kind anders is en je hierin het belangrijkste is om je eigen gevoel en kind te volgen. Er is niet 1 pasklaar antwoord, vele wegen lijden naar Rome.
En net als wat er al genoemd is, na het slapen, na elk eetmoment (ong 30minuten is hier de ervaring) hem naar de wc te laten gaan zal hij vanzelf gaan voelen wanneer hij moet. En daarbij zijn jongens nu eenmaal minder snel zindelijk als meisjes. En mocht je t niet vertrouwen en zegt je gevoel dat er iets niet klopt, je kan altijd advies vragen bij consultatiebureau of je huisarts. Zij kunnen eventueel je doorverwijzen als ze het niet vertrouwen of vinden dat er extra onderzoek nodig is. suc6 met je zoektocht en ik hoop dat je er iets mee kan! groet ivanka 

Terug
Bovenaan