Zoontje van 4,5 moet mischien school verlaten vanwege "achterstanden"

<p>De moeder van mijn zoontje zat de laatste anderhalve jaar in de lappenmand (fysiek en psychisch). Ze heeft niet hele veel actieve tijd doorgebracht met hem. Sinds een half jaar zit hij op de basisschool. Volgens deze school heeft hij wat ontwikkelingsachterstanden (gedraagt zich als een wat jongere) en zou volgens hen naar een zogenaamde OZA school (onderwijs zorg arrangement) moeten voor wat extra aandacht.  Heeft iemand daar ervaring mee? Ik wil eigenlijk dat hij blijft op huidige school met evt. wat extra zorg op of buiten school. Weet iemand hoe hij deze "achterstanden" zou kunnen bijspijkeren zonder verlaten van huidige school??</p>
 
Hoi.. ten eerste wat vervelend nieuws.. maar hier daar informatie overvragen zou ik toch lekker achterwegen laten. Ik ben zelf leerkraxht basisonderwijs en voor echt goede en specifieke hulpvragen zou ik toch echf bij de school en eventueel CB gaan vragen. De ontwikkelingsachterstanden daar hebben wij geen inzicht in en hier kunnen wellicht ontzettend verkeerde goedgemeende adviezen gegeven worden waar jij zelf uiteindelijk niks mee opschiet. 
Sorry voor die misschien vervelende berichtje maar voor zulke vragen moet je toch echt bij professionals zijn. En de mensen die met dit kindje en deze situatie te maken hebben. 
 
Probleem is ook om de juiste professionals te vinden. Als second opinion ook. Ik denk dat ik wijs genoeg ben om antwoorden te kunnen beoordelen en de juiste stappen te kunnen nemen.
 
In zuid limburg is er integrale vroeghulp (ivh). Die kun je benaderen voor observatie en advies (in samenwerking met school en ouders). Weet niet of dat overal zo is. Kan ook via een hulpvraag aan de gemeente waarin je woont (een jeugd team), zij hebben zicht op professionals die jullie hierin kunnen ondersteunen. 
Succes! 
 
Wat een topschool dat ze dit zo snel signaleren! Ik ben leerkracht en dat soort kinderen worden vaak genoeg binnenboord gehouden waardoor ze op latere leeftijd uitvallen. 
 
Ik blijf uiteraard in gesprek met de school, maar zou graag ervaringen willen horen van andere ouders. En of er nog alternatieven zijn. Wat mij betreft zijn alle ervaringen en adviezen van kenners welkom. Ik kan wel beoordelen en bedenken of wij er als ouders wat mee kunnen.
 
Heel kort door de bocht; een oza kan een hele goede tussenoplossing zijn. Een kind kan, mits het haalbaar is, na een tijdje oza, terug kunnen instromen op de huidige school. Wanneer er niet voor gekozen wordt, kunnen de problemen groter worden, waardoor het kind een slechte schoolervaring krijgt... maar ik ben het eens met de eerste opmerking; ga vooral in gesprek met professionals in de buurt. En ga eens kijken op de aanbevolen oza. Een oriënterend bezoek geeft vaak veel verheldering. Sterkte, want minder positief nieuws over je kind is één van de ingewikkeldste dingen!
 
Ik zou beginnen met contact opnemen met het consultatie bureau of cjg (centrum voor jeugd en gezin) hier dan ook duidelijk de situatie uitleggen. Heeft hij op een peuterspeelzaal gezeten, kinderdag verblijf. Vraag ook daar wat zij gesignaleerd hebben.
Wat ook heel belangrijk is, is wat zijn de achterstanden. Praten? Kan logopedie veel doen bijvoorbeeld. 
Wat is er al gedaan door de school aan hulp. 
Ik weet toevallig dat een overplaatsing niet zo maar kan. Mijn zoon zit in groep 3 en het is dit jaar helemaal mis met hem. Wat nu resulteerd in overplaatsing naar het speciaal onderwijs. Puur door zijn gedrag. Maar dit mocht niet zonder dat de school alles in hun macht heeft geprobeerd en dit ook kan laten zien. 
Ik heb zelf een tijd geleden hulp voor hem gezocht en via het cjg zijn er heel wat deuren open gegaan. Zo hebben wij maar vooral mijn zoon ondersteuning en proberen ze juist door spelletjes etc uit te vinden wat hem dwars zit. Hij wordt nog wel onderzocht op van alles dus pdd nos add autisme noem maar op. Al gaan de proffesionals er tot nu tie niet van uit dat er iets uit zal komen  
Maar ook krijgt hij eeb intelligentie test. 
Het is natuurlijk een andere situatie maar vraag echt om hulp. Zo'n begeleider van het cjg kan namelijk ook met jullie mee naar gesprekken. Waar ouders vaak emotioneel worden en dingen vergeten, of even niet weten wat te vragen kunnen zij dit voor jullie doen.
Kan het hem trouwens niet heel erg in de weg zitten dat moeder niet veel actieve tijd met hem kon hebben? Hij heeft natuurlijk wel een heftige tijd achter de rug met moeder in de lappenmand, 4 worden en naar school moeten dus nog minder tijd met moeder. 
Wij merken namelijk bij mijn zoon  wel dat het krijgen van een zusje eeb enorme impact heeft op hem, hij was 6 jaar alleen en niet alleen bij mij moet de aandacht nu gedeeld worden maar bij papa komt ook een baby.
 
Ik hoop dat jullie er met de school uitkomen en dat je wat hebt aan de tips. 
Doe vooral wat het beste is voor je kind en is dat een andere soort school prima, wie weet bloeit ie helemaal op.
 
 
 
Terug
Bovenaan