Zoontje van bijna 2 jaar heeft ineens angsten

Hallo allemaal,

Ons zoontje wordt in november twee jaar. Hij is altijd een stoere jongen geweest en was nergens bang voor. Dat is nu wel even anders. Hij raakt helemaal in paniek van een tractor, bubbelbad, vliegtuig, een insectje,  vogelgeluid, draaimolen en nog veel meer. Vaak gaat het gepaard met geluid. Het zal wel een periode zijn, maar ik ben toch benieuwd of jullie dit herkennen.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!
Groetjes van Martine
 
Mijn dochter van inmiddels ruim twee heeft dat een tijdje terug ook gehad, ook toen ze bijna 2 was trouwens. Ze kon toen helemaal in paniek raken van harde geluiden als laag overliegende vliegtuigen, motors op de weg vlakbij enz..
Wat bij haar heel erg goed heeft geholpen is het steeds consequent benoemen van alles wat ze hoorde en waar ze in paniek van raakte. Op een gegeven moment ging ze dat zelf doen en deed ze behalve een paar grote ogen opzetten eigenlijk niks meer.
En ik denk dat je dat misschien ook bij andere dingen kan doen, zoals de draaimolen en waar je kind nog meer bang van kan worden. Ze willen alles ineens begrijpen en sommige dingen zijn dan zo overweldigend dat het allemaal een beetje teveel kan worden afentoe.
Maar ik denk dus, dat werkte bij ons in ieder geval super, dat als je alles goed uit blijft leggen, om wat het ook gaat, je kind op een gegeven moment vanzelf aan alles gaat wennen en het geen, of in ieder geval minder, angsten zal hebben.
 
ik ken het ook een klein beetje, ons zoontje heeft ook een tijdje gehad dat hij bang was voor alle lijkend normale dingen. en dan vooral dingen die wat anders zijn dan normaal (draaimolen, gek laag vliegend vliegtuig, maar ook een tractor die langs komt (is niet raar hier want wij wonen in een boerendorp)). dingen dus die geluid en harder geluid maken. ik heb er geprobeert niet te veel aandacht aan te besteden en het steeds opnieuw te proberen en dingen benoemen en vertellen wat het is. en met zijn angst voor tractoren die dichtbij komen heb ik een boer in de buurt gebeld en gevraagt of we langs mochten komen om een kijkje te nemen, de boer en boerin het verhaal uiteglegt en we kregen alle tijd en hebben zelfs een stukje gereden,
sindsdien zit ik met een ander probleem, hij wil niet meer weg bij tractoren!!
Hij is inmiddels 2 geworden (1,5wk geleden) en hij durft de hele wereld weer aan. Hij is nergens meer bang van. heerlijk dus. ik denk dat het een fase is waar je ze doorheen moet helpen, succes!!
 
Terug
Bovenaan