Zoontje wil geen melk meer (9 mnd)

<p>Ik heb een vraagje, mijn zoontje van nu ruim 9 maanden weigert zijn flessen. Hij krijgt op een dag nog 3 flessen kunstvoeding: 's ochtends, 's middags en vlak voor het naar bed gaan. Nu weigert hij de flessen 's middags en 's avonds al een tijdje, 's ochtends drinkt hij hem graag en snel. </p><p>Hij eet verder heel goed (veel!), alles gaat er zo ongeveer in en we bieden gevarieerd eten aan. Alleen die 2 flesvoedingen lukken dus niet meer. Je hoort altijd dat het eerste jaar melk nog de belangrijkste voeding is, maar ik kan het er niet in dwingen.. Het is echt krijsen, schoppen, fles weggooien etc als ik  het probeer. Maar als het echt zo is dat flesvoeding het belangrijkst is en hij nu iets tekort komt moeten we er toch iets op vinden.</p><p>Hebben mensen hier ervaring mee misschien?</p>
 
Ik ken toevallig een vrouwtje met 2 dochters die allemaal een allergie hadden voor koemelk en ook elke andere vorm van melk weigerde, haar kinderen dronken al met 6 (!) maanden geen melk meer. Ik zeg niet dat dit goed is, maar ook hun zijn uiteindelijk groot geworden. Natuurlijk is het heel belangrijk, maar ik vind ook dat als je kind goed groeit op andere voedingsmiddelen er niet bij ruim 9 maanden een ramp vind. Zou je kindje het wellicht lekker vinden uit een beker? Tuit/riet/normaal? Soms maakt dat het ook wel interessant ? of met een klein schepje pap? Ik zeg maar wat.
 
Biedt je eerst de fles aan, of eerst vast eten? Anders zou ik beginnen met de melk en kijken wat hij daarna nog wil. 
Alternatief kun je het door zijn eten heen doen. En misschien is het weer zo'n fase... 
 
Bij ons is de kleine vent nu ook 9 maanden en is vooral de avondfles een ramp. Wij geven de flesvoeding nu via de drinkbeker die hij overdag heeft. Hierbij drinkt hij nog 3/4 van zijn avond fles op. 
 
Hoeveel cc geef je nog per dag? Onze kleine man (ook 10 maanden) krijgt nog 2 keer 210cc kunstvoeding per dag, in de ochtend als een bord pap en in de avond dan wel een fles. Pap gaat er in als zoete koek, dus misschien dat in ieder geval proberen? En die van in de middag laten vallen en vervangen voor vast voedsel (wij hebben hier ook een hele grote eter). De avondfles is hier altijd een intiem momentje, samen in de stoel op zijn kamertje in het donker, kroelen en drinken 
 
Mijn jongste dochter is 9.5 maand en de laatste tijd heeft ze ook minder behoefte aan de fles. In de ochtend drinkt ze 120cc (+ boterham), in de middag zo'n 90cc (+ boterham) en in de avond 100-150cc. Voorheen was dit 'gewoon' nog 3x180cc. 
Ik vind het wel prima. Ze krijgt genoeg vast voedsel ernaast en drinkt dixap. Ze is dik genoeg en komt echt niks tekort. Pap vindt ze enorm vies dus dat werkt hier niet. Gewoon lekker brood, fruit, groente, sap, cracker en koekje!
Mijn oudste dochter was meer verknocht aan dr flessen en dronk met 17 maanden zelfs nog een avondfles. Maar ik denk dat mijn jongste dochter met 12 maanden wel volledig van de fles af is, heerlijk hoor! Ik ben er wel blij om. Liever zo dan dat het een strijd is om af te bouwen. Tuurlijk is de flesvoeding belangrijk, maar je kindje is gelukkig al 9 maanden en krijgt genoeg vast voedsel om groot mee te worden. 
 
Oh dat is fijn te horen, dat meer mensen wel een beetje struggelen met die fles! Hij krijgt nog 3x180 (althans dat proberen we dus). Pap eet hij niet, we geven altijd een fles + brood/bananenpannenkoek 's ochtends. Die ochtendfles is ook het probleem niet, als hij wakker wordt drinkt hij graag een grote fles leeg. 's Middags en 's avonds dus alleen niet meer.
Gisteren iets uitgeprobeerd, 's ochtends 210 ml + 7 en 's avonds ook weer. Die wilde hij eerst niet, maar toen rustig op zijn kamertje gaan zitten in het donker en toen ging het wel! Ik vind het ook niet een ontzettend groot probleem dat hij niet meer zoveel melk wil, lijkt me ook wel weer gezond. Alleen lijkt me wel belangrijk dat hij alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt - we willen natuurlijk wel dat hij een grote sterke jongen wordt, haha (grapje). Nee maar goed, meer dat als alle 'boekjes' zeggen dat melk nog heel belangrijk is wil ik daar ook niet zomaar aan voorbij gaan.
Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga denk ik kijken of het werkt over te gaan naar 2 wat grotere flessen voor nu.
 
Terug
Bovenaan