zooo moe!!!

Hallo allemaal,

ik ben 4 weken geleden bevallen van thom. de bevalling was erg zwaar en de eerste week ben ik dan ook nauwelijks mijn bed uit geweest.
maar nu ben ik nog steeds zo moe. terwijl ik vroeg mijn bed in duik en mijn vriend de laatste fles geeft en ik duik na de eerste voeding weer terug mijn bedje in.

Wie heeft er tips om snel je conditie weer op peil te krijgen????

groetjes mama io

Hoi,
heel herkenbaar, dat had ik ook na de geboorte van mijn eerste. Gelukkig komt het in de loop van de tijd allemaal goed. Bij mij verbeterde het door gebruik van een multivitamine preparaat (speciaal voor borstvoeding). Verder zou ik even langs de huisarts gaan om te laten controleren of je geen bloedarmoede hebt!
Andere tips zijn: zorg voor rust en structuur, schakel hulp in voor vermoeiende klussen zoals stofzuigen boodschappen doen etc., wissel rust en activiteit af en ga veel naar buiten. Ga vooral geen hele dagen op bed liggen, want daar wordt je conditie ook niet beter van.

succes, met een paar weken voel je je vast een stuk beter!
Else

Hallo,

Bedankt voor je tips! die multivit. gebruik ik al! maar ik bedenk me nu dat dat de afgelopen dagen niet van is gekomen!!! ik mis vooral een gebrek aan structuur!!! Dan weer naar het cb dan weer naar de fysio, dan weer een afspraak , dan weer kraamvisite!
gek wordt ik ervan! het is dat ik bv geef en wel moet eten en drinken anders zou dat er ook nog bij inschieten!

maar goed als jij zegt dat het met enkele weken wel over al zijn dan ga ik daar maar van uit!!!
en gelukkig is hetr mooi weer en kan ik idd lekker naar buiten

mama io

Misschien een idee om tijdelijk (een week of twee?) alles van de agenda te schrappen wat energie kost? Even geen kraamvisite (mijn ervaring: heel gezellig maar ook vermoeiend) en andere afspraken die niet perse meteen moeten. Kun je zelf wat meer structuur in je dag aanbrengen zoals je het zelf prettig vindt. Tijd voor voldoende rust maar ook momenten om even te wandelen o.i.d. zodat je conditie weer wat op peil komt.
Als je pas bevallen bent moet je vooral erg egoistisch zijn en een ritme vinden wat bij jullie past. Iedereen kan roepen hoe zij het doen/ zouden doen, maar jij moet vooral doen wat jezelf wilt.

Veel succes.

Judith

Hoi,

Even een hart onder de riem: het wordt echt beter! De nachten zullen steeds beter gaan en overdag ga je ook je ritme vinden. Je prioriteiten veranderen en je leert je kindje steeds beter ken me. Geloof me, het komt echt goed en die energie krijg je echt terug!

Ik heb (ook rond een maand) 2x melk afgekolfd. Mijn moeder heeft toen bij mij thuis opgepast en melk uit een fles gegeven, zodat ik 's middags lekker kon slapen. Daardoor kon ik er weer even tegen. Misschien dat je dit zelfde trucje een keer 's nachts kunt doen zodat je dan een nachtje bij kunt slapen?
Veel wandelen helpt ook bij mij. Frisse lucht, zon. Esther sliep altijd als een roosje, dus ik hoefde me ook niet druk te maken of ze weer ging huilen.
En verder heb ik een tijdje alle afspraken afgezegd en de stekker uit de telefoon getrokken. Alle vrije tijd die ik had, was voor mezelf en niet voor verplichte visite.

Sterkte!

Eveline

Hoi,
ach meid, wat herkenbaar. Doe het rustig aan hoor, want als je te snel te actief bent staat dat je herstel alleen maar in de weg. Het klinkt voor jouw gevoel misschien tegenstrijdig, maar mijn advies is echt... neem genoeg rust. Blijf nog even een middagdutje doen, eet gezond en neem vitamines. Verder kun je bij de VK of HA je ijzergehalte laten controleren. Ik was ook chronisch moe, ondanks dat Quinn al snel doorsliep en ik bleek ijzertekort te hebben.
Nog een tip is om een vast dagritme aan te houden. Dat geeft houvast en daardoor hoef je niet steeds na te denken enzo, dat scheelt ook energie. En plan dan ook lekker wandelen in,   als je lichamelijk weer mobiel bent. Geeft ook energie.
En verder... laat je man, familie etc. vaker iets overnemen of doen en pak dan zelf rust. Scheelt ook een hoop.
Groetjes Veerle

Terug
Bovenaan