Zooo moeilijk!! Wanneer hem eruit halen, of laten liggen??

Hoi,

ik zit een voor mijn gevoel met een probleempje.
Weet ook niet goed hoe ik het uit moet leggen maar ga mn best doen
Dylano is vorige week 6 maanden geworden.
Hij is een slapertje, slaapt 's nachts het klokje rond.
Maar overdag weet ik niet goed wat ik moet doen...
Als hij bijv om 9.00 zn flesje krijgt, probeer ik hem zolang mogelijk wakker te houden.
Meestal rond 10.00 krijgt hij dan zn fruithapje.
Vlak daarna  breng ik hem naar bed toe, want dan is hij toch wel moe.
Dan slaapt hij een uurtje en dan is hij weer wakker.
Als ik hem er dan uithaal, is het een kwartiertje goed, maar daarna begint hij weer te dreinen zeg maar.
Dan vraag ik me af? Doe ik het wel goed zo... ik wil zn ritme niet verstoren.
Hij ken zich overigens prima vermaken alleen in zn bedje.
Dus laat ik hem ook weleens liggen, maar dan zie ik de babyfoonlichtjes op en neer gaan, en dan is hij dus aan het brabbelen.

Ik lees best veel verhalen dat moeders bijv. hun ukje om 8.00 de fles geven, en dan om 10.00 een fruithapje.
Ik krijg dat niet voor elkaar hoor, om hem 2uur achter elkaar wakker te houden.
Ik doe er vanalles mee, leg hem in de box, dan op zn speelkleed, dan weer bij mij.
Maar op een gegeven moment heeft hij het echt gehad.
Dan grijpt ie naar zn hoofdje en dan weten wij al genoeg.
Ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet... zo is het een beetje de hele dag.
Na zn voeding probeer ik hem dus zo lang mogelijk wakker te houden... breng hem naar bed als hij moe is, maar na een bepaalde tijd is hij weer wakker.

Alleen 's avonds slaapt hij prima... meneertje weet namelijk al vanaf het begin het verschil tussen nacht en overdag!
Ik wil hem nix tekort doen aan aandacht, en dit maakt me best onzeker over mezelf.

Maar om nou met een huilend kindje beneden te zitten??
Nee... daar wordt ik ook niet vrolijk van.

Ik hoop dat iemand mij tips kan geven.

Groetjes Debby.
 
hai Debby,
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je een b-tje teveel vraagt van je kindje. Hij is pas 6 maanden, en de behoefte aan slaap is dan nog zo groot. Met wakker houden bereik je vaak juist het tegenovergestelde effect. Een oververmoeid kindje slaapt vaak juist korter dan een kindje wat je in bed legt zodra het aangeeft moe te zijn. Met het gevolg dat je kindje na een kort tukje nog niet goed is uitgeslapen. Je schrijft ook dat je veel met hem bezig is als hij jengelig wordt in de box. Vervolgens ga je met hem in de weer om hem wakker en tevreden te houden. Hij teert dan op jouw energie terwijl hij zelf al moe is.ik denk eerlijk gezegd dat jullie daar allebei niet blij van worden.  

Het is helemaal niet raar dat een kindje van 6 maanden na 1 1/2 uur alweer moe is, en bv overdag nog 3 slaapjes doet. Houdt gewoon het "riedeltje van Ria" aan, wakker, iets eten, knuffelen, zelf spelen en bij vermoeidheid weer lekker naar bed. Je zult zien dat als je een paar maanden verder bent de behoefte aan slaap veel minder is, dat de vermoeidheidssignalen steeds langer op zich laten wachten. Hij is nu nog wel erg klein om hem wakker te houden tot gezette tijden vind ik zelf.

Ons zoontje was bijna 9 maanden toen we overgingen op twee slaapjes per dag. Toen konden we ook iets rekken zonder dat hij daar heel sacherijnig van werd. Maar voor die tijd echt nog niet. Probeer jouw situatie ook niet te veel te vergelijken met die van een ander. Elk kind is anders, heeft andere behoeftes, heeft een ander ritme. Dat die of die wel zijn kindje ophoudt tot 10 uur, hoeft toch niet te zeggen dat dit ook voor jouw kindje het beste is? En waarom zou je hem wakker houden als hij moe is? Voor wie? Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes!

Groetjes Soela
 
Ja, het gaat om mn eigen gevoel.
Ik laat hem ook liggen hoor als hij wakker is, en dan gaat hij meestal wel weer lekker slapen.
Maar mijn gevoel zegt dan weer: geef ik hem dan te weining aandacht??

Groetjes Debby.
 
hoi
je geeft hem niet te weinig aandacht hoor als je hem in zijn bedje legt als hij moe is en je moet vooral op je eigen gevoel afgaan en niet hoe anderen het doen
als je ermee zit hoe laat je het fruithapje moet geven kun je dat ook doen als hij na de eerste fles en slaapje weer wakker word en lekker brabbelen in bed is ook goed voor ze hoor dat geeft helemaal nix dan doe je hem echt niet te kort en idd gaan ze vanzelf naar minder slaap toe als ze dat willen kijk maar hoe het gaat als je hem naar bed doet als hij moe is dan komt er waarschijnlijk ook vanzelf een ritme van slapen eten spelen etc.
en je hoeft je kindje ook niet steeds te vermaken je kunt misschien ook een speeltje zoeken wat hem interresseert

groetjes succes Elena
 
Terug
Bovenaan