Zorg NA kraamweek

A

Anoniem

Guest

Beste moeders en as. moeders.

Ik ben van beroep kraamverzorgende en pedagogische medewerkster bij een kinderdagverblijf stichting.
Tevens  heb ik  deelgenomen aan Nederlands eerste opleiding tot Doula(zwangerschaps/bevallings coach)  voor  meer info  zie www.doula.nl .
Door mijn werk als kraamverzorgende ben ik niet flexibel genoeg om mijn eigen Doula praktijk op te richten.
Ik ben nu bezig met het oprichten van een praktijk als post partum Doula,vergelijkbaar met de baby consulente.

Dit betekend in de praktijk dat ik nog zorg kan verlenen aansluitend op je kraamweek of juist enige tijd daarna(kindjes van 0 tot 6 maanden). Ik weet dat een kraamweek soms te kort kan zijn(zeker bij sommige kraambureau's in grote steden)Gezinnen moeten het vaak met minder uren doen of zelfs maar een paar dagen en soms ook nog veel verschillende kraamverzorgende. Als alles op de rit is na 1 week is dat heerlijk voor een gezin,helaas zijn er genoeg die meer tijd en begeleiding nodig hebben. Zeker met bijv borstvoeding , kinderen met veel krampen , overmatig huilen. Ook kijken ouders vaak en logisch vanuit hun emotie naar hun kindje en lezen daarom de signalen van hun baby niet altijd even duidelijk waardoor er een miscommunicatie kan onstaan ,gevolg onzekere ouders en een kind dat niet begrepen wordt.

Veel mensen hebben het gevoel dat alles perfect moet lopen binnen 1 week omdat de kraamweek 1 week is. Niet realistisch. In de praktijk blijkt vaak dat de weken daarna ook behoorlijk pittig kunnen zijn. De slapeloze nachten zijn niet als sneeuw voor de zon verdwenen, het combineren van moederschap , het vele bezoek dat expres niet in je kraamweek kwam maar wel massaal daarna wil komen , je partner die weer gaat werken ect......Daar boven op nog alle goedbedoelde gevraagde en ongevraagde adviezen van je omgeving wat je als ouder soms nog meer aan het twijfelen brengt..Soms kan een stukje 1 op 1 begeleiding op het gebied waar een probleem/onzekerheid is, of gewoon als extra verlenging van je kraamweek veel rust en duidelijkheid scheppen.

Waarom dit hele verhaal. In de praktijk hoor ik erg vaak dat een gezin de kraamweek voorbij vind vliegen,zeker als nog niet alles op de rit is kan dit best stressvol zijn wat weer niet gunstig is voor het gezin en zeker niet moeder en kind. Ook in gevallen dat je je eerste dagen in het ziekenhuis hebt doorgebracht gaat dit weer van je kraamdagen af, waardoor wij soms alle voorlichting ect in minder dagen moeten proppen.

Omdat ik dus niet als  fulltime Doula ten alle tijden oproepbaar kan zijn voor het bijstaan van vrouwen tijdens bevallingen wil ik nu graag gezinnen extra gaan bijstaan in het tijdperk juist na de bevalling en kraamweek omdat in je kraamweek als het goed is al wel veel besproken wordt,maar feit is dat sommige dingen nog niet relevant waren in je kraamweek of je vind het moeilijk om de voorlichting en adviezen in de praktijk te gaan brengen na je kraamweek.Vandaar de term post partum(=na de bevalling) Doula of baby consulent.

Mijn vraag aan jullie moeders is bij wijzen van onderzoek, wat zijn zoal problemen, onzekerheden ect , kortom alle hobbels op het pad die jullie na je kraamweek hebben ervaren.
Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie de moeite willen nemen dit aan mij door te geven.
Je mag me altijd prive mailen naar eva_kool@hotmail.com
Alvast erg bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet Eva.

Wat een interessant bericht. Ik ben pas over 8 weken uitgerekend maar heb je gegevens wel genoteerd. Ik zou je graag op de hoogte houden van mijn "hobbels" in het kersverse moederschap als het straks zover is.

Ik heb het een en ander al gelezen over doula's en ik denk dat, over een paar jaar, het begrip zo in ingeburgerd, dat de doula's als paddestoelen uit de grond gaan schieten en dat het heel normaal wordt om samen met een doula  te bevallen.

Nogmaals, je gegevens zijn genoteerd.

succes met je ambitieuse plannen

xxx Annette

Wat wij bij onze eerste echt hadden, was de onzekerheid. Wij hadden een fantastische kraamhulp en wij wilden ook echt niet na een week dat ze wegging.
Toen zij echter aangaf dat wij haar mochten bellen als er iets was, waren wij al heel gerustgesteld.

Dus het feit dat er iemand is de bij je is geweest en je een beetje heeft leren kennen, die je dan later evt nog kunt bellen zonder het gevoel te hebben dat je lastig bent, dat is al heel fijn.

Verder vonden wij het vooral lastig om alles te doen, de baby verzorgen, een ritme zien te krijgen, maar ook samen een weg te vinden in het ouderschap.
Wat ik vooral bijzonder vind is dat je na de geboorte van je kind, bepaalde eigenschappen ontdekt bij je partner en jezelf, die er altijd wel zijn geweest op de achtergrond, maar dan ineens heel duidelijk zijn'. Dit leidt tot lachwekkende situaties, maar veelal ook voor irritaties.
Dat moet dus ook een weg vinden. Wij vonden dan ook de komst van onze eerste in het begin geen aanvulling op onze relatie, maar een aanslag.

Na een tijdje gaat het goed, heeft het een ritme gevonden en is het allemaal ok. Maar het begin is toch moeilijker dan je denkt.

Nu krijgen wij een tweede en zijn niet meer zo onzeker. Ik denk dus dat het nu een stuk makkelijker gaat.

gr mama van MD

Hoi,

Goed initiatief. En zeker handig als ze in het ziekenhuis moet/bent bevallen, en je hebt geen recht meer op kraamzorg. Vorig jaar Mei ben ik 4 weken te vroeg bevallen van onze dochter. Hoewel ze goed was qua gewicht en lengte (3165 gr en 48 cm) had ze wel typische prematuren probleempjes. Zo had ze nog niet de kracht om zelf genoeg te eten. Ze hapte prima aan/naar de borst, maar het kostte haar gewoon teveel energie om te drinken. Daardoor viel ze erg af, en duurde het een tijdje voor ze goed aankwam. Ze heeft zelfs even een sonde gehad.  Ook is ze erg geel geworden.

Na 11 dagen mochten we naar huis. Ik mocht nl al die tijd bij haar blijven i.v.m borstvoeding. (die ze afgekolft in een flesje kreeg) Maar kraamzorg kregen we niet meer. Ook geen couveuse-nazorg.  Want ze hoefde niet in een couveuse. Gelukkig was ze niet ons eerste kindje. Maar toch zat ik nog met een boel vragen en gevoelens. Het CB hoef ik hier niet op te rekenen. Gelukkig heb ik een fijne buurvrouw die kinderverpleegkundige is. Daar heb ik veel aan kunnen vragen. Maar een beetje extra begeleiding die eerste dagen thuis was heel fijn geweest.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
Groetjes, Cathy

Terug
Bovenaan