Zorgen groei baby en gewicht

Heyy dames, ondertussen al weer de 36 weken aangetikt en gisteren een andere verloskundige gezien uit de praktijk als we normaal hebben. Ergens heel fijn maar ze heeft nu ook als enige haar zorg geuit over de groei van ons kleintje. Manlief en ik hebben besloten geen echos te laten maken in begin zwangerschap maar verloskundige raad nu aan toch een te laten maken omdat mijn buikje niet echt bepaald kenmerkend is voor de zwangerschapsduur.

Buikje heeft de grote van een 30 weken zwangerschap. Ben zelf nu 60 kilo en voor de zwangerschap woog ik 54 (daar is helaas in t 1trim 5 kilo afgevlogen) met moeite weet ik nu die 60 kilo te behouden ben namelijk weer misselijk ed. Maar kort om maak me zorgen, denk dat we wel die echo gaan laten maken inverband met doorstroming placenta. Liever dit dan het risico op een kind wat te weinig zuurstof krijgt.

Zijn er meer dames die de strijd met gewicht en te kleine babytjes hebben gehad of mee maken?

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar als je al zo'n moeite had om in het begin op gewicht te blijven, was het dan niet fijner geweest om toch wat echo's te laten maken? Dan kun je eventueel nog wat doen, als de kleine achter lijkt te blijven. Nu is het natuurlijk aan de late kant.
Heb je geen termijnecho/13-weken-echo/20-weken-echo gehad? Bij die laatste kunnen ze al redelijk goed een beeld vormen van hoe groot en zwaar de baby wordt. Ze zitten er soms wel flink naast, maar een duidelijk afwijking boven of onder het gemiddelde pakken ze wel op hoor. 
De grootte van jouw buik zegt niet zo veel, de grootte van de baby wel. Ik zou daarom een (groei)echo laten maken. Niet dat je nu nog echt veel kunt veranderen, maar hopelijk neemt het wat onzekerheid weg. Jullie hoeven zelf niet eens mee te kijken als jullie dat niet willen. Dat kun je altijd vragen en is altijd mogelijk!

Ik had ook geen grote buik. Mijn baby was kleiner dan gemiddeld, maar niet te klein. Dit was niet naar voren gekomen in de echo's, maar bleek bij de bevalling. 
Een echo schaadt de baby niet. Dit kan je veilig laten doen.

Hier na de 20 wkn geen echo's meer gehad, geen aanleiding voor. Had beide zwangerschappen een inimini buikje. Ongeveer 6 kilo aangekomen (van 56->62 kg) en beide dametjes wogen 3500+ gram. 
Als de VK een echo aanraadt zou ik zelf niet weten waarom niet, baadt het niet dan schaadt het niet 

Mijn buik was ook klein. En vooral in de laatste weken dat die juist veel moet groeien bleef die hangen of groeide die nauwelijks.
Extra echos gehad  en het kindje zou te klein zijn. Ze hadden het over inleiden etc maar dit wilde ik niet. Uiteindelijk kwam er een nette 3200 gram uit.en droeg in mijn kindje gewoon meer naar binnen waardoor mijn buik klein bleef.
En met die metingen zitten ze er dus vaak ook langs.
Bij de jongste ook weer een kleine buik en die was 3000 gram.
Ik draag mijn kindjes dus meer naar binne  toe.

Hoihoi, hier ook een (te) kleine baby en een kleinere buik. Dat kwam opeens naar voren bij de 20 weken echo. Sinsdien veel (extra) controles en echo's gehad, zelfs met 30 weken gestopt met werken en sindsdien groeien baby en buik netjes (nog steeds wel aan de kleine kant). Aan de ene kant wel fijn die controles, aan de andere kant geeft het wel extra stress die je liever niet hebt...
Bij de echo zullen ze ook met een doppler de doorbloeding van de placenta bekijken en de doorbloeding bij het hart en de hersenen. Dat lijkt me in jouw geval wel geruststellend aangezien je je zorgen maakt om een evt zuurstoftekort door een slechter werkende placenta? Voel je de baby wel veel bewegen? Het feit dat de baby nog steeds lekker in je buik zit, geeft ook wel aan dat 'ie het daar nog steeds genoeg naar z'n/haar zin heeft.
Veel sterkte met de laatste loodjes!

We hebben ondertussen de echo gehad. Vanwege geen eerdere echos natuurlijk geen referentie punt op de groeicurve. Ons pukkie is klein, te klein maar niet zo klein dat er meteen keiharde alarm bellen af gaan. (2100 gr) er wordt nog overlegd door de verloskundige met het ziekenhuis over een doorbloedings meting. Dus we zullen zien hoe alles gaat lopen. 

@Billie ik kom vanuit het buitenland, we zijn weer naar nederland gegaan voor de betere zorg op verloskundig gebied dus nee geen termijn echos gehad en geen zorg in begin zwangerschap. Dus het kan misschien overkomen als mosterd naar de maaltijd, maar ik en mijn man hebben telkens de zorg voor ons kleintje voorop gezet en gedaan wat in onze macht lag om te doen. Daarbij vraag ik natuurlijk niet om medisch advies hier maar eerder of er meer dames zijn die ervaringen hebben gehad op dit gebied of misschien hetzelfde een beetje meemaken.? 

Terug
Bovenaan