Zorgen om achterstand?

<p>Hallo,</p><p>Ik begin me zorgen te maken om mijn zoontje van 18 maanden. Hij loopt nog niet los, en hij praat nog niet. </p><p>Overigens is het een super vrolijk mannetje wat het verder harstikke goed doet!</p><p>Maar toch als ik ga vergelijken met andere kindjes van zijn leeftijd...</p>
 
Vergelijken moet je nooit doen. Elk kind is anders. Het zoontje van vrienden liep met 16 maanden een stapje en een maand later liep hij. Praten deed hij de eerste 2 jaren niet. Als je je zorgen maakt kun je altijd het cb eens bellen hierover. Maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken
 
Dat klinkt toch helemaal niet gek? 
Maakt hij wel stapjes in die richting? Dus probeert ie wel te staan of kruipt hij? Of maakt hij geluidjes?
Ik merk aan mijn kindjes dat ze zich heel anders ontwikkelen. Om beide maak ik me geen zorgen. 
Mijn zoontje is meestal wat later met dingen. Niet omdat hij het niet kan, maar of omdat hij de noodzaak niet ziet of pas iets doet als ie weet dat hij het kan.
Mijn dochtertje gaat veel sneller, zij oefent zich suf. Dat geeft veel meer frustratie omdat dingen dus vaak niet lukken. 
Ik zie de snelheid in hun ontwikkeling als onderdeel van hun karakter.
Naar bedenk ook dat mensen vaak de snelle dingen van hun kinderen vertellen, niet de langzame.
 
Mijn dochter liep ook pas met ruim 18 maanden.. tot die tijd wilde ze alleen lopen als ik haar bij 2 handen vast hield. En zomaar, van de een op andere dag liep ze zelf weg! 
Nu is ze 22 maanden, ze loopt goed en kletsr ineens zinnen van 4-5 woorden. 
Het kan ineens heel snel gaan. Wacht het nog even 2 maanden af, het kan zomaar dat je kindje dan wel loopt én kletst! Je zoontje is idd niet super snel, mijn dochter ook niet. Maar niet alle kindjes zijn even snel.
Lees veel boekjes met hem, benoem alles wat je ziet en probeer veel met hem aan de hand te lopen en achter een loopwagentje. Stimuleer hem en wees trots op hem als hij probeert een stapje te zetten of een woordje probeert na te zeggen! 
 
Weet je dat laat lopen en laat praten zelfs een teken van hoogbegaafdheid kan zijn (komen ook wel veel zorgen bij kijken hoor). Sommige kindjes focussen zich op andere dingen en andere kindjes hebben gewoon wat meer geduld of tijd nodig. Niet persee iets om je zorgen om te maken maar er kan natuurlijk wel iets aan de hand zijn. Goed in de gaten houden, blijven stimuleren maar niet pushen. En inderdaad alles wat CvB zegt! 
Succes ermee! 
 
Terug
Bovenaan