Zorgen om ontwikkeling zoontje (bijna 1)

Mijn zoontje is bijna 1 jaar en ik maak mij zorgen om zijn ontwikkeling. Hij kan bijv niet kruipen en maar 30 sec los zitten (niet gaan zitten dus). Hij is te onrustig om lang stil te zitten en dan kukelt hij dus om.

Hij brabbelt wel maar zegt geen woordjes. Hij kan wel klappen in zijn handjes maar niet wijzen of zwaaien. Dat hij motorish achterloopt zie ik wel, maar ik wil graag weten hoe het verstandelijk is. Wie heeft ook een traag kindje?

Liefs,

SL
 
Hallo,

Ik kan me voorstellen, dat je je zorgen maakt.
Wat ik je  van harte wil adviseren is zo snel mogelijk kontakt op te nemen met een kinderfysiotherapeut bij jouw in de buurt. Sinds  2006 kun je je rechtstreeks bij een fysiotherapeut aanmelden zonder verwijsbrief van je huisarts.
Een kinderfysiotherapeut komt bij je aan huis, omdat behandeling in het eigen vertrouwde huis het beste resultaat geeft.
Hebben ze op het consultatieburo iets gezegd van zijn ontwikkeling? Dat hij niet kruipt hoeft niets te zeggen, niet ieder kind gaat uit zichzelf kruipen, hoewel dit wel een belangrijke stap in de ontwikkeling is. Dat hij nog niet lang kan zitten lijkt me inderdaad wel laat.
Ik heb voor mijn dochtertje ook fysio sinds ze 7 maanden is  en ze ging met sprongen vooruit de eerste maanden!! Je krijgt een aantal eenvoudige oefeingen om je kindje te stimuleren bepaalde bewegingen te laten doen en dat is vaak net dat beetje laatste stimulatie om te gaan kruipen ofzo.
Dat je zoontje nog geen woordjes zegt lijkt me echt niet erg. De meeste kindjes die ik ken gingen pas na 1 jaar hun eerste woordjes zeggen.
Verder wil ik je nog zeggen, dat de kinderfysiotherapeute bij haar eerste bezoek zei:
uiteindelijk komt alles goed!!

Veel succes met je knulletje.
Tamara
 
Hoi SL,

Dat je kindje nog niet praat is geen reden van achterstand, onze 3 zonen gingen alledrie pas praten rond de 2 jaar. Daarvoor snapten ze al wel veel, maar zeiden nauwelijks iets.
Rond de 2 gingen ze ineens hele volzinnen zeggen. ze hebben de woordjes fase gewoon overgeslagen.

Onze 3e is motorisch gehandicapt. We weten dat hij een hersenbloeding in de zwangerschap heeft gehad en agv daarvan is hij halfzijdig spastisch. Hemiparese noem je dat. (zie voor meer info www.bosk.nl)
Bij hem merkt ik al met 3 maanden dat er meer spanning in zijn lijfje bleef aan de rechterkant dan links.
Het buro zag me als overbezorgde moeder, 3e kind en zelf werkzaam in de geneeskunde, dus dan heb je al gauw een stempel.

Ook hij kon met 1 jaar niet kruipen, tot zit komen, staan, etc.... Maar met goede  therapieen zijn we nu een heel eind op weg.  En loopt hij met 2,4 jaar nu volop door het huis rond.

Een kinderfysiotherapeut herkent wel een en ander, maar weet lang niet alles. mede afhankelijk van de ervaring en het aantal "gevallen"dat ze heeft gezien. Sommige therapeuten verwijzen toch laat door wat je kind te kort kan doen, omdat ook andere therapieen nodig zijn.

Ik zelf heb me laten verwijzen naar een kinderneuroloog, mi degene met de meeste kennis op motorisch aandoeningen.  Hij kon met 4 maanden al de juiste diagnose stellen, die later met een MRI-scan bevestigd is.

Veel sterkte

Groeten sandra

 
 
ivm het kruipen zou ik me geen zorgen maken, onze Wiebe kroop op de dag na zijn eerste verjaardag. Ik maakte me ook zorgen en ik was ook bezig met een afspraak te maken met een fysio, maar heb op het laatste moment alles afgeblazen omdat hij ineens kroop. Ivm het zitten, zou ik me wel een beetje zorgen maken, ik zou gewoon een afspraak maken met een fysio en eens kijken wat die zegt. Wat zegt Kind en Gezin of het cb ervan???

grtjs, bea
 
over het motorische kan ik weinig zinnigs zeggen. over het niet praten zou ik me niet teveel zorgen maken. mijn zoontje was vroeg met de eerste woordjes en die kwamen echt na zijn eerste verjaardag. ik zit veel op een forum met zo'n 20 kids van zijn leeftijd en die begonnen echt allemaal pas na hun verjaardag te praten. en dan is praten nog een groot woord: het zijn klanken waarbij je uit de context de betekenis herkent.
aane zijn bijv schoenen.

sterkte
greet
 
Hoi,
Het is moeilijk te zeggen of je kindje achter loopt. Kinderen doen soms pas iets als ze het nut of de lol ervan inzien. Mijn zoontje was ook vrij laat met alles. Zitten met ruim 10 maanden maar dan alleen als ik hem op zijn billen zette. Nu is hij 1.5 jaar en loopt niet en gaat niet staan. Hij kan het wel qua kracht maar heeft er geen zin in. Een beetje lui dus. Mijn man kon ook pas na 15 maanden zitten en liep een week daarna. het kan ook zijn dat het een tijd duurt voordat ze de stap gaan nemen maar dat het dan heel snel gaat. Met praten is het bij ieder kind heel verschillend. Als je twijfelt moet je het gewoon aankaarten bij het CB. Zij kunnen je verder helpen.
groetjes
 
hoi,

je maakt je zorgen dat is logies neem contact op met het cb.
ik heb een zoontje met een motorische en verstandelijke achterstand. hij is nu 3 jaar en hij zit qua ontwikkeling op 1,5 jaar.

ik heb ook een zoontje van 14mnd die zwaait ook nog niet wijst nog niet en klapt nog niet eens in zijn handjes. maar hij reageert wel overal op ziet alles en weet presies wat hij wilt. hij praat ook nog niet zegt alleen onbewust als klank mamamamamamama en papapapapa dat is het enigste. kruipen slaan sommige kindjes over.
als jou kindje laat zien dat hij wel wilt maar niet kan is dat een heel goed teken.
als het hem niet intereseerd en ligt liever op zijn rug alleen in de box kan dat geen goed teken zijn op deze leeftijdt.
kinderarts zei ooit tegen mij zolang ze de mijlpalen halen is het goed.

wil je meer weten vraag het gerust ik heb ondertussen wel enige evaring met achterstand in de ontwikkeling.

groetjes monique

 
Terug
Bovenaan