Zorgen om ontwikkeling.

<p>Ik maak mij zorgen om de ontwikkeling van mijn zoontje. Hij is ruim 10 maanden. </p><p>Hij kan nog niet kruipen, staan etc. Het kan wel zitten( als wij hem neerzetten) Hij heeft fysio</p><p>Hij heeft weinig interesse in speelgoed. Moppert/huilt snel. Kan zich niet zelf bezig houden. </p><p>Krabbelt niet, maakt wel afwisselende geluiden </p><p>Is snel moe hangt dan op mijn arm en wilt gedragen worden. </p><p>Hij slaapt 2 keer 1.5 en soms nog rond 17u 3 kwartier. </p><p>Rond 19.30 gaat hij de nacht in. </p><p>Hij is regelmatig wakker maar huilt niet.</p><p>Op cb geven ze aan dat hij zijn eigen lijntje volgt en wij ons geen zorgen hoeven te maken. </p><p>Ik ben zelf erg ongerust, en vraag mij af of ik met hem bij een arts moet aankloppen. </p><p>Herkend iemand mijn verhaal? </p>

Mijn kindjes passen precies binnen jouw omschrijving, behalve dat ze rond 9 maanden gingen zitten.
Mijn zoontje is geen vlotte. Hij is nu 4 en een volkomen normaal kind. Wat binnen zijn karakter past is dat hij nooit oefent, maar pas iets doet als hij weet dat hij het kan. Hij ging bijvoorbeeld lopen toen hij 15 maanden was, maar niet een paar stapjes, nee, meteen liep hij de kamer door. Mijn dochtertje is nu 13 maanden en zet stapjes, maar ik zie haar veel meer oefenen. 
Ook kwamen zijn eerste woordjes pas toen ie 1,5 was. En het zichzelf bezig houden is nog steeds niet vanzelfsprekend. 
Misschien lijkt jouw zoontje in dat opzicht op mijn zoontje. 
Wat zegt de fysiotherapeut?

Mijn dochter lag 11 jaar terug toen ze 1 werd alleen nog maar op haar rug. Draaide nog niet zat niet deed niks. Kreeg ook fysio
Ze liep achter door haar vroeg geboorte. Maar uiteindelijk is ze alles gaan doen. 

Mijn bonus dochter deed ook niks. Kreeg ook fysio. Daar werd al snel gezegd dat er dingen niet klopte. Fysio had gelijk. Ze bleek zwaar gehandicapt. 

Wat zegt de fysio? Die maken dit vaker mee. 

De fysio geeft aan dat hij zijn spierspanning aan de lage kant is. Volgens de fysio niet te laag! Hij volgt zijn eigen lijn, wel aan de ondergrens qua motoriek geeft de fysio aan. 
Fysio geeft aan zolang hij ontwikkeling laat zien er geen reden is om naar de kinderarts te stappen. 

De fysio geeft aan dat hij zijn spierspanning aan de lage kant is. Volgens de fysio niet te laag! Hij volgt zijn eigen lijn, wel aan de ondergrens qua motoriek geeft de fysio aan. 
Fysio geeft aan zolang hij ontwikkeling laat zien er geen reden is om naar de kinderarts te stappen. 

Ik herken dit ook wel hoor. Mijn oudste dochter kon bijv. met 8 maanden zelfstandig zitten maar als ik haar op de grond legde dan bleef ze liggen waar ze lag. Mijn jongste dochter is nog geen 9 maanden maar kan niet zelfstandig zitten. Valt dan steeds om. Maar schuift wel op haar buik de hele kamer al door. Dus ieder kindje zelf binnen een zelfde gezin heeft zo zijn eigen ontwikkeling. Zolang fysio en eventueel consultatiebureau het niet te zorgwekkend vinden hoef je je geen zorgen te maken. Misschien dat je je kindje kunt stimuleren door hem eens vaker op de buik op de vloer te leggen. Misschien vind hij dat wel fijn

Mijn zoon word morgen 1.
hij kan goed zelfstandig zitten. Maar lopen ho maar. Hij tijgert en probeert wel te kruipen maar gaat nog niet van harte. Volgens t cb ligt dit er ook aan dat hij vrij groot en zwaar is(niet te zwaar t klopt wel qua verhouding lengte-gewicht) maar hij laat wel zien dat er progressie in zit. Maak je niet te druk. Ieder kind doet t op zn eigen tijd 

Als de fysio en CB zich geen zorgen maken, hoef jij dat ook niet te doen. Dat hij zelf kan zitten, is al heel knap! 
Onze zoon van 9 maanden doet vanalles, maar evenwicht... Dat is echt ver te zoeken bij 'm. Zn vriendje op het kdv van 10 maanden doet nog vrij weinig, maar zitten kan hij heel lang volhouden. Dan is onze zoon al 20 keer omgevallen.
Je hebt kindjes die dingen net zo lang proberen tot ze het kunnen en kindjes die wachten en het opeens perfect doen. Ik denk dat jouw kindje bij de laatste groep hoort. 

Terug
Bovenaan