Zorgen om ritme e.d.

A

Anoniem

Guest
Hallo mama's,

Hier een berichtje van een onzekere mama. Ik vraag me af of mijn dochtertje van 4 maanden nu en raar ritme heeft.
07.30 uur Wakker en krijgt borstvoeding
gaat daarna slapen tot ca. 10 uur.
10.30 uur   Fles (180 cc + 6 schepjes)
Dan wakker tot ca. 11.45. Slaapt dan een half uurtje in de box. Dan merk ik dat ze zichzelf moeilijk zelf vermaakt. Ze pakt geen speeltjes, ligt alleen maar. Trappelt ook niet met benen of armen. Van rollen of pogingen daartoe is al helemaal geen sprake.
Om 13.30 uur Fles (180 cc+ 6 schepjes)
Meestal gaan we dan even naar buiten, waar ze ca. 20 minuten in de kinderwagen slaapt. Thuis weer in de box, wat meestal meteen krijsen betekent. Dus dan probeer je het met een schommelstoeltje o.i.d.
Om 16.30 uur Fles (180 cc+6 schepjes). Dan is ze daarna meestal erg moe, maar ze weigert te slapen. In haar bedje brult ze dan echt een uur. Als je haar dan oppakt en gaat wiegen is ze even stil, maar meestal brult/krijst ze echt tot haar volgende/laatste voeding zo rond 19.30 uur. Dat is weer een borstvoeding. Om 20.0 uur gaat ze lekker slapen tot de volgende ochtend...

Ik maak me een beetje zorgen om haar slaapjes en om haar speelgedrag. Terecht???

Gr. Ingeborg

Hallo Ingeborg,

onze Tijl is van 20.06.07 dus dik 4 maanden.
Zijn slaapritme is eigenlijk zeer ok:

7.30 wakker
weer slapen om 09.00
tot ca 10.30u
dan weer slapen om 13.00/13.30
tot ca 15.30/16.00
slapen om 18.30/18.45
dan nog een flesje rond 21.30u

ik maakte me eerst ook een beetje zorgen over zijn speelgedrag. Maar sinds een week begint ie opeens te grijpen (of een poging daartoe) naar de speeltjes die we hem voorhouden.
Op zijn rug rolt ie soms wat op zijn zij en speelt veel met zijn voetjes.
Verder doet ie ook nog niet zoveel. Krijgt het wel voor elkaar om van buik naar rug te rollen maar dat is volgens mij elke keer een gelukstreffer.

Probeer je kindje steeds (kort) te stimuleren met speeltjes. Van te lang gedoe worden ze oververmoeid of overactief en komen ze moeilijk weer in slaap.
Succes!

Hoi Ingeborg,
Ik zie dat je kindje de voedingen zo dicht op elkaar krijgt..Is dat omdat ze dan s'avonds niet meer  wakker gemaakt hoeft  te worden? Of krijg je haar niet wakker later op de avond? Vind het vlot op elkaar voor een kindje van 4 mnd..
Het spelen met de babygym doet onze kleine meid, nu 3,5 maand, al vanaf zes weken!
Ze sloeg er toen al duidelijk tegenaan.
Nu pakt ze sinds twee weken al zelf dingen, ook de babygym, en spuugdoekjes.
Kan ze optillen en omhoog houden..zo leuk.
Rollen zie ik ook nog niet gebeuren hoor.
Op de buik houd ze al heel goed haar hoofd omhoog. Verder is ze super druk met kletsen op haar manier.
Slapen doet ze overdag 3 keer.
Van na de 1e fles, tot een uur of 10, dan van 13.00- 15.00, en weer van 16.30-18.15. Om 20.00 gaat ze in bad, en dan naar bed, waarna ik haar om half elf de laatste fles geeft, die ze goed drinkt, terwijl ze doorslaapt. De andere flessen zijn om half, 7, half 11, half 3 en half 7..
Samen iets doen als ze goed wakker is zou misschien kunnen helpen, en een ritme inbrengen met ook af en toe een moment dat ze zichzelf moet vermaken..Gaat bij ons heel goed.
Maar ieder kind is anders, dus moeilijk te zeggen..
Succes, R

Mette is nu 4 maanden en die rolt op haar buik en terug vanaf 3,5 maand. Maargoed dit schijnt erg snel te zijn en allesbehalve gemiddeld dus het zegt eigenlijk niks. Ze speelt wel volop met van alles en nog wat. Doekjes, rammelaars enz. Ze pakt het op en bekijkt het boven haar hoofd. Als ik je schema zo zie denk ik dat er wel wat meer rust moet komen en vooral ook vaste slaapplekken. Mette slaapt tussen elke voeding wel een keer. Soms een uurtje soms 3 uur afhankelijk van hoe moet ze is. Als jouw kindje niet gewend is om overdag in het eigen bedje te slapen dan zal het moeilijk zijn dit ineens voor elkaar te krijgen. Dat wordt doorzettten hoe moeilijk ook maar als je even sterk bent lukt het je straks echt om wat rust voor het kleine humpie te krijgen doordat er gewenning in het slapen komt. Mette slaapt altijd in bed of wagenbak en nergens anders. De box is om te spelen. Na de voeding speelt ze ff en als ze hangerig, huilerig wordt of gaat gapen dan gaat ze meteen naar bed. Ze baalt hier wel eens van maar uiteindelijk gaat ze wel slapen.

succes ermee!
gr.Ing

Hoi, ik was even mee aan het lezen hoor (heb een dochter van 8,5 maanden).
Zou ze niet huilen omdat ze het eten te snel achter elkaar krijgt. Zulke grote flessen en dan maar 3 uur tussen een voeding. Misschien krijgt ze er wel krampen oid van en huilt ze daarom. Probeer eens 4 uur tussen 2 flesvoedingen te laten en dan minimaal 2 weken volhouden. Ondanks dat ze de flessen wel opkrijgt kan het gewoon te veel te snel zijn.

Hoop dat je wat aan deze info hebt.
Succes iig!!

groetjes Anne, mama van Sophie (25-02-07)

Wat mij opvalt is dat ze tussendoor zo kort slaapt. Ik zou proberen haar niet in de box in slaap te laten vallen omdat ze dan meestal een hazeslaapje doen en eigenlijk niet genoeg hebben geslapen. Dit omdat je er na de volgende fles ook uit gaat en ze dan ook alleen maar een hazeslaapje doet. Lijkt me dat ze daar aan het eind van de oververmoeid van is.

Hoi Mama Ingeborg

Misschien heb je iets aan de schema's en adviezen van Gina Ford. t boek de tevreden baby.. K werk er sinds een week mee en mijn baby van 2,5 maand en ik zijn er  super blij mee. Onze voordelen:  meer structuur, met als gevolg dat hij direct van darmpkramjes af was, ik meer vrije tijd heb en de  baby lekker uitgerust als hij wakker is en 19.00 voldaan naar bed gaat. K zal geen reclame maken.. er staat ook in dat de baby max 2 uur wakker mag zijn nog en dan naar zn donkere kamer gaat, half ingebakerd.. maar dan raakt ie in een veel te diepe slaap dus gaat hij vanaf vandaag weer in een half schemerig  kamertje slapen, wat beter werkte. Maar wat betreft de momenten van wanneer slapen en wanneer voeding werken als n trein! ( (t duurt ongeveer drie tot drie en half uur voordat 170 ml is verwerkt)
Kijk het boek s in zou ik zeggen en hopelijk werkt t ook voor jullie!Succes!

Groetjes Suus en Mika

Terug
Bovenaan