<p>Hallo lieve mensen,</p><p>Even iets wat van het hart moet. <br />Ik ben 8 jaar samen met mijn vriend en momenteel 37 weken zwanger van ons eerste kindje. Alles gaat tot nu toe super goed en ben echt een mega gelukkig mens. Er is echter één ding wat een beetje als een donkere wolk boven mijn geluk hangt, namelijk mijn schoonfamilie. Ik heb een “prima” band met deze mensen, gewoon zo af en toe een bakkie daar, zij hier en de verdere verplichte bezoekjes maar meer dan dat niet. Ik heb ook totaal geen behoefte aan meer contact ook al doet mijn schoonmoeder graag een op een activiteiten met mij. Vanaf begin af aan is schoonmoeder een hele dominante vrouw, ze weet altijd alles beter en heeft mij heel vaak het gevoel dag ze me dom vindt. Haar normen en waarde wijken ontzettend af van wat ik gewend ben en hoe ik opgevoed ben dat ik daar tot op heden nog moeite mee heb. Ook is ze totaal niet zorgzaam ingesteld en ziet ze nergens gevaar in. Mij vindt ze nu al een zeur Piet en te voorzichtig. Zo zeg ze dat ze ons kindje wel met de scooter kan vervoeren zo dadelijk als ze zin heeft haar op te halen van het kdv, of ziet ze ook totaal het gevaar niet in van in een bed slapen met een pasgeboren baby. Haar eigen kinderen zijn ook hele harde mensen geworden met weinig empathie, dit heeft mijn partner echt moeten leren van mij en mijn familie. Er komt nu ook nog eens bij kijken dat mijn moeder al een paar keer in tranen geweest is omdat het totaal niet botert tussen haar en schoonmoeder, zodra die 2 in een ruimte zijn trekt schoonmoeder alle aandacht, doet ze belerend en maakt ze steken onder water. De sfeer is altijd goed te voelen. Ik maak me zorgen om mijn kraamweek en wil graag wat tips van mensen die dit al een keer meegemaakt hebben. Ik heb geen zin in spanning tussen de 2 families, zowel mijn eigen mama en schoonmoeder hebben aangeven vrij van werk te hebben genomen en te willen “kramen” nu moet ik eerlijk zeggen dat ik heel graag wil dat zodra kraamzorg en weg is en mijn vriend weer aan het werk is mijn eigen moeder een weekje komt helpen. <br />Ik heb totaal geen behoefte aan hulp van schoonmoeder omdat ik weet hoe ze is, continu de baby pakken en wijzen op dingen die k niet goed doe.... maar dat kan ik toch niet maken? Ik ben wel van plan beide ouders te melden dat ik qua hulp in mijn kraamweek genoeg heb aan kraamzorg en partner, het herstellen en het wennen aan een gezin zijn heeft voor mij alle prio die week, bezoek kan natuurlijk alleen niet te lang... die week daarna dus graag mijn mama, zou k voorstellen dat die week daarna mijn schoonmoeder de hele week kan komen helpen mocht daar vanuit haar behoefte aan zijn? Ik vindt dit lastig omdat het ons eerste kindje is en ik een fijne kraamtijd wil hebben en dingen liever van te voren bespreek. </p>