Zorgen om tijgermug op vakantie Noord Italië

<p>Beste allemaal,</p><p>Ik maak me erge zorgen. Wij zijn namelijk op vakantie ik Noord Italië en het is heerlijk, alleen kwam ik er gisteravond achter dat de muggen die hier veel zijn tijgermuggen zijn. Alles komt overeen betreft het uiterlijk en gedrag van de mug welke afwijken van de mug die we in Nederland kennen. Ik ben ondertussen minimaal 44 keer gestoken op zo beetje alleen benen en voeten gezien deze mug niet hoger vliegt dan een meter. Nu lees ik allemaal verhalen over virussen die de mug kan overbrengen en dat maar 1 op de 5 ook daadwerkelijk symptomen krijgt van bijvoorbeeld het Zikavirus. Dit kan echter wel ernstige gevolgen hebben op ons ongeboren kindje. Ik ben nu ruim 22 weken zwanger. </p><p>Op de site van het RIVM staat Italië niet in de lijst met risicovolle gebieden maar toch is de mug hier goed vertegenwoordigd en de combinatie met zoveel buggenbulten maken dat ik nu eigenlijk de neiging heb om vandaag nog naar huis te gaan. </p><p>Info van de website RIVM: <span style="color: #000000; font-family: 'RO Sans', Calibri, Verdana, sans-serif;">Wetenschappers zijn het erover eens dat besmetting met het zikavirus schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind. Bij ongeveer 6% van deze kinderen leidt dit tot aangeboren neurologische afwijkingen zoals microcefalie. Ook kan het leiden tot het syndroom van Guillain-Barré.</span></p><p>Ik ga zo sowieso bellen met de VK voor overleg en ik denk dat zij de keuze aan mij overlaat om te vertrekken of niet. Wat zouden jullie doen? We zijn met de auto dus vervoer is geen probleem. </p><p>Ook krijg je alleen een verwijzing voor bloedonderzoek wanneer je symptomen hebt. Dat vind ik vreemd want maar 1 op de 5 krijgt daadwerkelijk symptomen. Ik hoop eigenlijk dat ik de verwijzing wel krijg en mijn man trouwens ook gezien Zika blijkbaar ook seksueel overdraagbaar is wat nog lange tijd kan duren. </p><p>Pfff, ik dacht een weloverwogen keuze te hebben gemaakt voor de vakantie nu ik zwanger ben... Ik heb 12 jaar ervaring in de gehandicaptenzorg en zie allemaal beelden voor me die ik niet wil zien. </p><p>Liefs</p>

Oh jee, daar zou je inderdaad niet aan denken bij Italië. Ik tenminste niet. Als de tijgermug daar zit, zit het zikavirus daar dan ook automatisch? Of kan het toch zijn dat dat nu nog tot bepaalde gebieden beperkt blijft? (Nu nog... want met de handel en reizen in de wereld verspreidt alles zich uiteindelijk)
Ik denk dat ik me ook in een muggennet zou hullen dag en nacht of naar huis zou gaan, maar ik ben eerder een doemdenker dan een optimist. 

Hey Mama Mia,
We hebben op advies van de VK (zij hebben dit nog niet eerder aan de hand gehad) het RIVM gebeld en zij geven het advies de Nederlandse voedsel en waren autoriteit te bellen. Het is ons echter nog niet gelukt hen te pakken te krijgen maar we zijn aan het inpakken. Het voelt hier niet prettig. 

Groetjes Samantha

Ik vind het heel jammer voor jullie. De vakantie klonk zo fijn, maar dit zal het plezier waarschijnlijk toch drukken als jullie blijven. 
Alvast goede reis terug! 

Terug
Bovenaan