Zorgen ontwikkeling bijna 1 jaar

Beste mama’s

Mijn dochtertje word over 2 weken 1 jaar!
Echter heb in enorm veel zorgen om haar ontwikkeling.

Tijgert/ kruipt niet en doet niet zoveel moeite om zich voort te bewegen, kan wel goed zitten en doet nu ook pogingen om zelfstandig tot zit te komen. Trekt zichzelf nog nergens aan op. Kan afzetten op dr beentjes maar nog niet zelfstandig staan.

Verder is ze een heel vrolijk en lief meisje, ze eet, drinkt en slaapt super goed.

Wil niet altijd reageren op haar naam of oogcontact maken. Kan soms tijdens het spelen afgeleid worden door haar voetjes waar ze dan mee aan het spelen is ( ontdekken? )

Ik heb het idee dat ze me niet veel begrijpt, ze brabbelt ook nog heel weinig. Als ik kleine opdrachtjes geef kijkt ze me alleen maar aan.. niemand in me omgeving valt het op maar ik als moeder let toch continue op alle kleine dingen, en ben alleeeeen maar aan het Google… word er zo gek van.
Iemand die dit herkent bij zijn kindje ?!
 
Ik raad je aan om hiermee naar een kinderarts te gaan. Als je niet echt een gebied ziet waarin je kind wel goed lijkt te ontwikkelen.
Niet iedereen ontwikkeld alles even snel. Maar normaal toch wel op enig gebied iets.
 
Eerlijk gezegd lees ik in je verhaal niet heel erg verontrustende dingen. Sommige kinderen zijn nu eenmaal sneller/langzamer dan anderen. Maar natuurlijk is het zo via een forum lastig te bepalen of je kindje echt achterloopt en je zorgen gegrond zijn of niet. Daarvoor moet je het kindje echt zelf zien en het totaalplaatje.
Ik weet niet waar je woont (NL of België?), maar ik zou het gewoon even navragen op het consultatiebureau. Of anders inderdaad naar de huisarts. Die kan je indien nodig doorverwijzen naar een kinderarts of iets/iemand anders indien nodig.
Succes, maar ook... Stop alsjeblieft met googlen. Over het algemeen helpt het niet wat je daar allemaal leest als je je al zorgen maakt. Ga liever naar een arts/professional. 
 
Ik zie nu dat je met 8,5 maand en 11 maanden ook een berichtje hebt geplaatst en je je toen al zorgen maakte. Is er in de tussentijdse iets gebeurd of heb je actie ondernomen? Of bij een arts geweest? Hier op een forum is het namelijk moeilijk te oordelen, een arts kan dat veel beter! 
 
Hooi, 
Ik neem aan dat je bij het consultatie bureau komt? Wat zeggen die?
Ik vind de kinderarts zoals hierboven genoemd wel zeer rigoureus. Wellicht denk je juist dingen niet te zien omdat je er als moeder "boven op" zit. 
Ieder kind heeft zijn eigen tijd nodig en manier. Mijn dochter oefende niks. Die deed niks en weigerde alles wat wij probeerde te forceren. Dus stel wij zette haar neer zonder dat ze zelf kon zitten, gooide ze zichzelf om. 
Op haar buik voor ze zelf kon rollen? Huis was te klein. Maar dan ineens deed ze het zelf, gelijk goed. 1x losse stapjes gezet. 2 maanden lang niet meer geprobeerd niks.. en ineens liep ze achter haar neefje aan en vanaf dat moment liep ze. Nooit meer gekropen of iets.
Mijn zoon daarintegen, die oefent zich wezenloos en het lijkt daardoor juist allemaal lang te duren. Hij is nu 9mnd en probeert voor mijn gevoel al 2 maanden vooruit te komen (is nier zo, is pas 2 weken denk ik) maar door de frustratie, voelt het gigantisch lang. Zo'n andere manier van doen dan zijn zus. 
Maar als je gevoel echt zegt dat het niet goed is, dan moet je er iets mee. Zo simpel is het ook. Maar ik lees geen schokkende dingen eerlijk gezegd. 
 
 
Een kind van 12 maanden hoeft nog niet opdrachtjes uit te voeren of altijd oogcontact te maken. 
lacht je kind wel?
 
ik vind het een goed teken dat ze zelfstandig tot zit probeert te komen. Ze heeft dus wel spierkracht. Kan ze omrollen?
Mijn kinderen waren late bewegers. Met eentje bij de fysio geweest: veel oefenen met bijv 'staan' op schoot aan je handen, trap op klimmen (of een pikler driehoek), een kastje met plankjes (veilig) neerzetten zodat ze gestimuleerd wordt te klimmen om dingen te zien of te pakken, speeltjes steeds 5 cm verder wegzetten... daarmee oefenen ze.
 
Verder idd even bespreken op het consultatiebureau, maar ik lees niet echt iets om je meteen bezorgd om te maken
 
Ze lacht veel, is echt een vrolijk lief en rustig meisje, ik heb mezelf heel erg gek lopen maken door Google, t heeft me zo onzeker gemaakt ik begon opgegeven moment echt OVERAL op te letten, en vooral de dingen die ze nog niet deed. 

ja wij lopen ook bij de fysio en die zegt dat er genoeg spier kracht is, ze kan zeker omrollen alleen doet ze dit niet vaak. Bedankt voor je reactie t heeft me gerustgesteld ❤️❤️❤️
 
Terug
Bovenaan