zorgen over PCOS en matig zaad

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Sinds een half jaar hebben wij een actieve kinderwens voor ons eerste kindje. Vanaf mijn puberteit weet ik al dat ik PCOS heb. En ik heb altijd rekening gehouden met het feit dat ik mogelijk wat hulp nodig heb voor een kindje.

Na paar maanden zelf proberen toch naar het ziekenhuis. Gisteren heb ik letrozole voorgeschreven gekregen. Wat me echter ongerust maakt is dat het zaad van mijn man niet extreem slecht maar ook niet extreem goed blijkt; volume en bewegelijkheid zijn goed maar wel een verlaagde concentratie. De VCM zat wel net boven de minimale norm (10). De arts vertelde dat haar collega's het goedkeurde maar dat ze het zelf graag nog eens laat onderzoeken over 3 maanden. Als de uitslag dan minder blijkt dan toch over op IUI.

Ik kan in de tussentijd wel al starten met letrozole.

Het nieuws en de onzekerheid valt zwaar, ik maak me zorgen. Wat nou als we allebei verminderd vruchtbaar zijn. Mijn hoofd denkt graag in doemscenario's; heb er slecht van geslapen en kijk op tegen wat ons te wachten staat. Ik weet dat dat niet helpt.

Zijn er mensen met positieve verhalen die ons moed geven?

Neemt jouw vriend vitaminen? Dat kan mogelijk effect hebben op zijn zaad. Mijn vriend nam gametix M (ik nam ook gametix F). Of het echt effect had, weet ik niet, want we namen die vitaminen al een tijdje voor het eerste onderzoek. Maar ik hoor wel eens dat mensen wel degelijk verbetering zien na het nemen van vitaminen. Het zaad van mijn vriend was alleszins goed volgens het onderzoek (en hij drinkt en rookt nochtans..)

Terug
Bovenaan