Zorgen over veiligheid en behandeling bij KDV– ervaringen gezocht

Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn ervaring delen omdat ik me als ouder écht ernstig zorgen maak, en ik hoor graag of anderen dit herkennen.

Mijn zoon van 10 maanden kwam een paar weken geleden thuis van Kinderopvang met duidelijke rode strepen en wondjes op zijn wang. Dit waren geen normale krasjes. De plekken waren felrood, pijnlijk en nu – meer dan 4 weken later – zijn ze nog steeds zichtbaar. Dat geeft mij als moeder angst voor blijvende huidbeschadiging.

Hun verklaring is dus dat hij gebeten is in het gezicht door een kind van 1. Zij hadden het niet gezien. Want het gebeurde zo snel! De huisarts heeft hierin ook verklaard dat de opvang onoplettend gehandeld heeft.

Wat mij vooral raakte, is hoe de opvang hierop reageerde. Ik kreeg geen duidelijke uitleg over hoe dit heeft kunnen gebeuren. Steeds werd gezegd “we hebben niks gezien”. Het voelt voor mij totaal niet betrouwbaar en geeft weinig vertrouwen dat kinderen daar goed in de gaten worden gehouden.

Ik heb dit inmiddels officieel gemeld bij de klachtencommissie, maar ook daar heb ik tot nu toe geen duidelijkheid gekregen of het gevoel dat er écht iets mee wordt gedaan. Ik blijf nu achter met een kindje met langdurige huidproblemen en heel veel onzekerheid.

Daarom mijn vragen aan jullie:

• Zijn er ouders die soortgelijke ervaringen hebben gehad bij een opvang?
  • Hoe werd er bij jullie mee omgegaan?
  • Is het normaal dat zulke verwondingen bij een baby zó lang zichtbaar zien ter verduidelijking, kan ik die plaatsen.

Bedankt voor het lezen en voor eventuele reacties. Ik deel dit ook even om jullie ouders hierover in te lichten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je twijfels hebt over of de plekken op zijn wangen goed genezen, kaart dat dan aan bij de huisarts of de arts van het consultatiebureau.

Hoe hebben ze het opgepakt, toen ze eenmaal wel door hadden dat het gebeurt was? Het kan heel goed dat het bijten zelf gebeurde, op een moment dat ze even de andere kant op keken. Zeker wanneer het andere kind nog niet eerder gebeten heeft. Kdv medewerkers horen allemaal EHBO voor kinderen te hebben, dus hadden wel moeten weten wat te doen met de bijtwonden.
Volgens de EHBO cursus van het rode kruis, had het slachtoffer diezelfde dag nog langs de huisarts gemoeten, om te controleren op onderhuidse schade. Als ze daar zelf geen gelegenheid voor zagen, hadden ze dat op zijn minst tegen jouw sls ouder kunnen zeggen.

Het is best normaal dat jonge kindjes elkaar bijten. Ze zijn namelijk nog te jong dit af te leren. Zie onderstaand artikel voor verdere verduidelijking over dit gedrag:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan