Zorgverzekering zwanger

Ik ben zorgverzekeraars aan het vergelijken, maar nou betaal je zowat het dubbele als je kraamzorg en een ziekenhuis bevalling mee verzekerd wil hebben.

Wat hebben jullie gedaan? Is het voordeliger om gewoon je eigen bijdrage zelf te betalen en kraampakket los te kopen?
 
Ik heb vorige keer gewoon mijn eigen pakket gehouden. Het verschil was 2 euro tussen alles zelf betalen en het duurdere pakket. 
Uiteindelijk werd tijdens mijn poliklinische bevalling op eigen verzoek de bevalling medisch en vielen die kosten dus onder de verzekering. Had ik het duurdere pakket gehad dan was ik dus duurder uit geweest. 


Dus ook nu hou ik mijn normale pakket. Je weet nooit hoe een bevalling zal lopen. 


Tip: zet het eens op een rijtje. Wat kost 12x dat dure pakket extra voor jou en wat kosten kraamzorg en bevalling als je je huidige verzekering houdt. En kijk dan naar het verschil. 
 
In het basis pakket zit de basiszorg voor bevalling en dergelijke. Ik heb dit gewoon zo gehouden de vorige keer en nu weer. De eigen bijdrage valt reuze mee. Wij zouden meer kwijt zijn met de extra verzekering.
 
Ik had al een aanvullende verzekering, door over te stappen naar een iets hogere verzekering werd kraamzorg volledig vergoed. Als ik het bedrag dat ik meer betaalde uittelde, was dat goedkoper dan de eigen bijdrage kraamzorg zelf betalen. Hier zat bij mij ook evt lactatiekundige, ziekenhuisbevalling, zwangerschapscursus en extra fysio bij. Ik heb ook best wat fysio gebruikt tijdens mijn zwangerschap. Ik ben blij dat ik het gedaan heb maar als je van een basisverzekering af komt is de rekensom natuurlijk weer anders.
 
per verzekering zijn er ook andere dingen die gunstig kunnen zijn. Zoals je kolf (gedeeltelijk) vergoed krijgen, zwangerschapscursus (waaronder zwangerfit) vergoed etc. Ik had bij de eerste de dure polis met vanalles, werd medische bevalling en was denk ik goedkoper uitgewerkt met normale polis. Door een fout nu de goedkopere polis en daardoor geen stress, maar wel gedoe in de trent van ‘doe ik de fysio nu wel of wat ik nog een week, want stuk minder behandelingen vergoed’. Doen wat past bij jou en jouw financier situatie
 
Ik ben 2x bevallen, heb nooit m'n zorgverzekering aangepast.
Kraamzorg alleen het minimale afgenomen (24 uur) want meer vond ik gewoon echt niet nodig. Dit kostte €100!
1e bevalling was thuis,gratis. 2e bevalling was keizersnede ivm stuitligging en ook gratis. Ziekenhuis betaal je alleen als je perse in het ziekenhuis wilt bevallen en het is niet medisch.
Zwangerschapscursus enzo heb ik nooit gedaan. Dus alles bij elkaar kostte het me €100 per bevalling, daar kon ik me niet tegenop verzekeren..
 
Ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen en ik denk het normale aantal kraamzorg, 8 dagen geloof ik? Uiteindelijk denk ik dat ik alsnog voordeliger ben om mijn verzekering op basis te laten aangezien de kosten maandelijk echt niet normaal om hoog schieten maar ik ga nog even goed researchen. Thanks allemaal!
 
Ik heb die berekening ook gedaan en ik zit nu bij Univé met aanvullende verzekering, niet de duurste maar de middelste. Ik kreeg de ziekenhuis bevalling (niet medisch), kraampakket, kraamzorg bijdrage, lactatiekundige (heb ik uiteindelijk 2x gebruik van gemaakt), osteopatie (ook 2x geweest met de baby) vergoed of gedeeltelijk. De extra kosten per maand waren in mijn geval de moeite waard.
 
Terug
Bovenaan