zou er iets gebeurd zijn?

hallo,

mijn dochter van 3 jaar en 3.5 maand zit al sinds haar 1 ste verjaardag op een kinderdagverblijf, met veel plezier.
De laatste tijd zijn er veel veranderingen geweest met personeel en het is zo  ook dat mijn dochter  de laatste tijd wat verandert is ten opzichte van het kinderdagverblijf.
Al voordat we haar brengen zegt ze mama blijf je bij me en als ik haar dan vraag vind je het niet meer leuk dan zegt ze, nee, de juf is niet lief.
Ook gaat ze aan me hangen en ik mag echt niet weggaan,
Ze vertelde me ook dat ze bang was maar als ik aan haar vroeg waarvoor gaf ze een warrig antwoord, waar ik niet ben uitgekomen.
Ik heb het wel eens aan de leidsters gevraagt of er wat gbeurd was en dan zeiden ze dat ze inderdaad boos op haar waren geweest en dat ze op het straf stoeltje moest zitten [ nou daar is toch niks mis mee toch].

Laatst zei ze mama ze doet me pijn en toen ik vroeg wie toen vertelde ze een naam van een leidster. Daar schrok ik van en heb ook gevraagt wat ze bedoelde en toen zei ze weer warrge dingen maar ze wees op haar arm en zei dit deed ze en draaide mijn arm om??

Als we haar ophalen dan wilt ze niet mee want dan is ze heerlijk aan het spelen, en dat vinden we zo vreemd, want ze vind het er toch niet meer leuk?
Ze heeft er veel vriendjes en vriendinnentjes.

Ik heb het ook eens aan een moeder gevraagt en die wist wan niks.
Ik ben zo bang dat ze geslagen wordt of nog erger...
Maak ik me nu druk om niks?

Wat zouden jullie doen als je kind met een warrig verhaal thuis komt?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een besluit te nemen.
marianne
 
Jeetje, wat moeilijk!
Je brengt je kind ergens heen en dan verwacht je dat het naar een goed te vertrouwen persoon gaat.

Zou toch eens met een leidster gaan praten, want ik vind het wel vreemd dat je kind dit zo tegen je zegd. Dan moet dit toch echt gebeurd zijn? Misschien wel minder erg als ze verteld, maar ze heeft er ws dan toch wel bij haar arm gepakt en misschien (per ongeluk) pijn gedaan.

En stel je voor dat je dochter hierdoor een probleem krijgt met naar de creche/naar school gaan.

Groetjes Renata.
 
Hallo,

Ik zou mij nog even niet druk maken of het iets ernstigs is. Als ik jou verhaal lees dan denk ik het eerste: 'begrijpt je kind waarom het op het strafstoeltje moet' Met andere woorden hebben de leidsters uitgelegd waarom ze boos zijn. Vanuit het perspectief van je kind doet het niets fout. Het leven is een leerschool en iedere dag leert uw kind. Als het anders weet dan zal ze het anders doen. Ik lees tussen de regels door dat uw kind verward is. De straf overkomt haar en ze weet niet waarom. Ik leg aan kinderen altijd uit dat je altijd goed bent zoals je bent en dat ik alleen boos wordt op wat je doet. Veel opvoeders beseffen niet wat het doet met het zelfbeeld. Want wat is zelfbeeld? weten wie je bent. Hoe weet een kind wie hij of zij is? Door anderen (spiegelen). Als wij die ander zijn en we zeggen regelmatig tegen een kind, wat ben je druk, zit eens stil, welk zelfbeeld ontwikkeld een kind dan? ik ben druk, ik zit niet stil, vervolgens gaan ze handelen naar wie ze denken dat ze zijn, dat is wat ze van ons terugkrijgen. Ik ben niet voor een strafstoeltje, ik ben voor het uitleggen en een alternatief geven. Als een kind bv. slaat, niet alleen zeggen dat slaan niet mag en dat het aardig moet doen, maar ook uitleggen wat is aardig doen? wat doe je als je aardig bent, welke handelingen horen daarbij. Succes, Knof
 
Terug
Bovenaan