Zoveel zorgen na echo

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb getwijfeld of ik dit binnen dit forum zou plaatsen, maar ik maak me zoveel zorgen dat ik dit graag wil delen.</p><p>Momenteel ben ik onder controle geweest in Maastricht i.v.m. polyhydramnion (te veel vruchtwater). Hier hebben ze twee weken geleden een uitgebreide echo (GUO) gedaan om eventuele oorzaken op te sporen voor het vele vruchtwater. </p><p>De 20 weken echo was een aantal maanden geleden goed, behoudens korte beentjes. Hier hoefde ik me toen geen zorgen om te maken.</p><p>Tijdens de GUO twee weken geleden werden er geen structurele afwijkingen gevonden, behoudens weer korte bovenbeentjes en bovenarmpjes en dan het vele vruchtwater.</p><p>Nu moest ik vandaag terug voor een nieuwe echo. Ze hebben nogmaals alles bekeken maar alles was goed (hartje, nieren, rug, gezichtsprofielen, maag, blaas etc etc). Ze gaven nu toch aan dat het echt opvallend is dat de bovenarmpjes en bovenbeentjes korter zijn.  Ze groeien wel volgens de eigen lijn door op de curve, maar blijft kort (bovenbeentjes 51 mm, meen ik). Alle andere metingen zijn prima, er werd een gewicht van 1500 gram gemeten wat ook goed was. De groei staat ook niet stil, dit was te zien in de curve.</p><p>Er werd uitgelegd dat dit wel opvalt en dat dit wellicht gewoon familiair/aanleg is. Op de tweede plek kwam eventuele doorbloedingsstoornissen van bloedvaten van mij naar het kindje, maar hier is naar gekeken en dit was prima. Op de derde plek kwamen de chromosomale afwijkingen.... Ze wilde ons niet bang maken maar ze gaf aan dat dit wel vaker daarbij gezien wordt. Ik ben hier enorm van geschrokken! Ik heb overigens de NIPT test gehad en deze was goed.  </p><p>Ik ben nu 30 weken zwanger. Er wordt nu elke twee weken een groeiecho herhaald. Ik maak me zo ontzettend zorgen en ben echt geschrokken. Zijn er hier meer mensen met zulke ervaringen? Ik ben benieuwd naar hoe dit bij jullie is verlopen!</p>

Ik denk zoals ze aangeeft dat aanleg echt wel een grote factor kan zijn. Je partner heeft een gemiddelde lengte, en jij bent redelijk klein. Vooral de verhouding tussen benen en rest lichaam is belangrijk, kan best zijn dat 1 van jullie vooral in verhouding korte benen heeft. Chromosomal zou ook best kunnen, in de nipt wordt niet overal naar gekeken, dus er kunnen alsnog heel veel dingen afwijken. Maar dan hoeft het niet meteen iets ernstigs te zijn. Echte dwerggroei is meestal vrij extreem. 

Ik snap je zorgen heel goed!
Ik hoorde gisteren een verhaal dat ze ook bij iemand zeiden dat de lengtes niet goed waren. Welke lengtes weet ik niet precies hoor. Maar dat meisje heeft een gewone lengte nu. Misschien dat dat je een heeeeeel klein beetje kan geruststellen.. 
Sterkte?

Dank jullie voor de reactie. Ik ga dan ook meteen van het slechte uit, ofja niet dat ik daarvan uit ga, maar dat blijft wel meer hangen... Als ik nadenk is wel mn moeder, mn vader en mn oma ook klein. Mijn broeken moeten altijd opgerold. Echter partner etc. is dan wel weer gewoon gemiddeld tot lang. 

Ik heb gebeld naar het ziekenhuis omdat ik er toch wel vragen over had. Het is een zeer lage verdenking, het was eerder het opnoemen van oorzaken van wat het KAN zijn. De bekendste chromosoomafwijking waarbij je dit ziet is down, maar gezien een goede NIPT kan je die wegstrepen. 
Ze kan helaas geen garanties geven. Het is afwachten. Maar ze gaan er wel vanuit dat alles goed is, maar ze wilde het wel benoemd hebben.

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar wellicht is dat helemaal niet nodig. Toen ik zwanger was van onze eerste, bleek ons kindje over het algemeen ook elke keer klein te zijn. Vooral een klein hoofd viel elke keer op, terwijl alle andere dingen goedgekeurd werden. Nu hebben zowel ik als mijn man echt geen groot hoofd, dus wij gingen er vanuit dat dit gewoon erfelijk is. Maar iedere keer werd er wel iets over gezegd en dat maakte ons onzeker. Toen mijn zoon geboren werd, was hij aan de kleine en lichte kant, maar reageerde zo goed en deed alles perfect, dat hij gewoon thuis mocht blijven. Mijn man is 1,90m, maar ikzelf ben maar 1,56m. Mijn man is niet altijd zo groot geweest en begon zelfs pas later in de puberteit echt te groeien. Onze zoon is nog steeds voor zijn leeftijd aan de kleine kant, maar ontwikkelt zich net als ieder ander kind. 
Moraal van het verhaal: bij deze tweede zwangerschap (ben nu 14 weken) krijgen wij extra groeiecho's om de groei van de baby in de gaten te houden. Wij verwachten zelf gewoon weer een klein, maar perfect functionerend kindje. Doordat we onze zoon nu meegemaakt hebben ondanks alle opmerkingen over zijn grootte, weten we dat een kindje gewoon zijn eigen groei volgt en dus niet altijd perfect binnen de curve valt. Dat jouw kind de curve volgt qua groei, zegt voor mij positieve dingen. Dus hopelijk heb je aan mijn verhaal een beetje houvast dat het dus allemaal helemaal goed kan gaan, ondanks dat een kindje volgens de doktoren de curve niet perfect volgt!

[quote quote=10171556]Ik snap dat je je zorgen maakt, maar wellicht is dat helemaal niet nodig. Toen ik zwanger was van onze eerste, bleek ons kindje over het algemeen ook elke keer klein te zijn. Vooral een klein hoofd viel elke keer op, terwijl alle andere dingen goedgekeurd werden. Nu hebben zowel ik als mijn man echt geen groot hoofd, dus wij gingen er vanuit dat dit gewoon erfelijk is. Maar iedere keer werd er wel iets over gezegd en dat maakte ons onzeker. Toen mijn zoon geboren werd, was hij aan de kleine en lichte kant, maar reageerde zo goed en deed alles perfect, dat hij gewoon thuis mocht blijven. Mijn man is 1,90m, maar ikzelf ben maar 1,56m. Mijn man is niet altijd zo groot geweest en begon zelfs pas later in de puberteit echt te groeien. Onze zoon is nog steeds voor zijn leeftijd aan de kleine kant, maar ontwikkelt zich net als ieder ander kind. Moraal van het verhaal: bij deze tweede zwangerschap (ben nu 14 weken) krijgen wij extra groeiecho’s om de groei van de baby in de gaten te houden. Wij verwachten zelf gewoon weer een klein, maar perfect functionerend kindje. Doordat we onze zoon nu meegemaakt hebben ondanks alle opmerkingen over zijn grootte, weten we dat een kindje gewoon zijn eigen groei volgt en dus niet altijd perfect binnen de curve valt. Dat jouw kind de curve volgt qua groei, zegt voor mij positieve dingen. Dus hopelijk heb je aan mijn verhaal een beetje houvast dat het dus allemaal helemaal goed kan gaan, ondanks dat een kindje volgens de doktoren de curve niet perfect volgt![/quote]
Fijn om te horen dat het bij jullie ook niets betekende. Ze berekenen ook zoooooveel en dat maakt je ook onzeker.
de arts gaf aan dat alles goed is qua groei, behalve de bovenarmpjes en bovenbenen en dat is typisch... Maar ze groeien inderdaad volgens de curve door, de curve buigt niet af. Mijn vriend was vroeger ook klein en heeft een enorme spurt gehad in de puberteit waardoor hij zenuwbeknellingen had. Nu is hij 1,85-1,86. Ik ben 1,63 en ook altijd te lange broeken enzo.

Terug
Bovenaan