Hoi Kiekje!
Ik ben ongeveer 3 maanden na de geboorte van mijn dochter weer begonnen met roken en voelde me daarover zo schuldig dat ik ben gestopt. Daarna heb ik wat research gedaan en nu met Milo, hij is bijna 5 en een halve maand, rook ik nog. Lees de onderstaande artikelen maar eens! Ik praat het natuurlijk niet goed, maar het is dus een stuk minder slecht dan veel mensen denken.
Verder rook ik alleen buiten en meestal als de kinderen er niet bij zijn. Dan maar om en om met mijn man, of als we even bij mijn schoonouders zijn gezellig even 5 minuutjes voor onszelf met een peuk en de kinds bij opa en oma
Roken achter de kinderwagen vind ik het toppunt van aso, maar ja, ik doe het ook. Want zeg nou zelf, wanneer anders?
Lees maar gewoon de artikelen en geniet van je sigaret, want als je dan tóch rookt kan het maar beter lekker zijn toch!!
Liefs Stephanie
Dit is een groot onderzoek van de universiteit van Groningen
"De grote verrassing is volgens Van der Tuin dat borstvoeding de schadelijke effecten van roken tijdens de zwangerschap kan compenseren. "Daar blijkt maar weer uit hoe goed borstvoeding is. Ik doe zelf geen onderzoek naar de samenstelling van moedermelk, maar ik heb begrepen dat het waarschijnlijk de zogenaamde lange ketenvetzuren zijn die het goede werk verrichten. Als je doorrookt tijdens het geven van borstvoeding, krijgt je kind natuurlijk ook sporen van nicotine binnen. Toch blijkt moedermelk dan nog steeds beter te zijn." Ze heeft uiteraard onderzocht of andere factoren ook een rol spelen. "Vaak hangen meerdere omstandigheden samen: vrouwen die blijven roken, drinken vaak meer koffie, hebben meer last van stress en geven vaker geen borstvoeding. Desondanks blijft het positieve effect van moedermelk overeind."
Dit komt van een site over fabels over borstvoeding:
Een moeder die rookt mag geen borstvoeding geven: Niet waar!
Ook een moeder die niet kan stoppen met roken kan beter borstvoeding geven. Er is aangetoond dat borstvoeding de negatieve effecten van sigarettenrook, voor bijvoorbeeld de longen van de baby, vermindert. Borstvoeding heeft gezondheidsvoordelen voor zowel baby als moeder. Het zou beter zijn als de moeder niet rookt, maar als zij niet kan stoppen of minderen, is het beter dat ze rookt en borstvoeding geeft dan dat ze rookt en kunstvoeding geeft.
hetvolgende komt van bortsvoedingbrabant.nl:
Als je rookt kun je dan borstvoeding geven:
Als je niet kunt stoppen met roken kan je natuurlijk borstvoeding geven. In onderzoek is aangetoond dat borstvoeding de negatieve effecten van sigarettenrook voor de longen van de baby vermindert. Borstvoeding is zeer gunstig voor de gezondheid van moeder en kind. Natuurlijk is het beter als je niet rookt, maar als je niet kan stoppen of minderen, kun je beter niet roken waar de baby bij is. Het beste zal je buiten of in een bijkeuken kunnen roken als je het roken niet kan laten. Tevens is het beter om te roken nadat je de baby hebt gevoed. Bij de volgende voeding zal de nicotinespiegel in je bloed lager zijn. Indien je rookt vlak voor het geven van borstvoeding, zal de nicotine spiegel in het bloed hoog zijn.
Ook als je rookt ben jezelf en de baby het beste af met borstvoeding.