Zuigbehoefte; speentje of duim?

Hallo allemaal,

Onze zoon van 9 weken heeft sinds een week heel veel zuigbehoefte. Hij sabbelt regelmatig aan zijn knuisjes. Er verdwijnt nog net geen duim in. Omdat ikzelf als kind veel geduimd heb, weet ik dat het moeilijk af te leren is. Daarom liever geen duim! Maar ook met een speentje heb ik wat moeite. Vanmiddag hebben we het even geprobeerd, maar hebben het speentje toch weer weggelegd. We zijn een beetje bang, dat hij straks niet meer zonder kan en al gaat huilen bij een 'verloren' speentje. Af en toe een pink van ons in zijn mondje helpt ook wel, maar dit kunnen we natuurlijk niet lang vol blijven houden.
Waar doen we goed aan? Lekker op zijn knuisje laten sabbelen? een speentje of toch de duim?

Groetjes van Martine
 
hoi,
Mijn oudste dochter gaven we toen ze ging duimen een speentje (was toen 6-7 weken oud), maar ze werkte het speentje uit haar mond en duim ging er in. Mijn jongste is wel heel tevreden met een speen, heeft nooit het idee gehad om te gaan duimen. Ik had de speen aan een koortje zodat hij altijd bij de hand was, alleen in bed lag hij los en dat was nog wel eens huilen als ze hem kwijt was. Maar inmiddels gaat dat ook goed.

Ik heb zelf ook geduimd, is inderdaad moeilijk af te leren en kostte in mijn geval ook nog een vermogen aan beugels. Wat dat betreft zou ik dus kiezen voor de  speen, maar als ze persé willen duimen, krijg je die speen er volgens mij niet in.
En er zijn ook kinderen die geen van beide willen, en lekker op hun knuistjes blijven sabbelen.

groetjes
Melanie
 
Hoi,



Onze dochter wilden we eigenlijk ook liever geen speen geven, maar
omdat ze zo'n zuigbehoefte had én omdat het idd toch makkelijker af te
leren is dan een duim, hebben we haar toch een speen gegeven. Hier een
paar weken mee aangemodderd en maar heel weinig gebruikt, want ze wilde
hem niet altijd. Tot ze haar duim gevonden had en de speen helemaal
niet meer wilde. Ze heeft dus zelf gekozen en eerlijk gezegd is het nu
wel heel handig. Het is een fantastisch troostmiddel, ze heeft er heel
veel aan. Alleen het afleren later....ja, dat is het nadeel.



Groetjes Maaike

 
Hoi,

Mijn zoontje had in het begin ook een erge zuigbehoefte. We gaven hem met twee weken al een speen. Hij werd hierdoor een stuk rustiger. Nu is hij 12 weken en heeft af en toe overdag nog een speen, maar de laatste paar dagen wil hij die al niet meer.
Als ie die zuigbehoefte heeft dan zal ik gewoon een speen geven want dat is beter dan duimen, want de pink is ook geen oplossing.

Succes Sanne
 
hoi hoi,
mijn zoontje is nu ook 9 weken en heeft ook een speen, eigenlijk al van begins af aan, hij had/heeft ook veel zuigbehoefte.
Als hij lekker op zijn handjes aan t zabbelen (hij vind soms ook z'n duimpie)  is laat ik hem en geef ik geen speen maar alleen als hij moe is, en dat werkt goed, hij valt dan ook heel  snel in slaap en laat vanzelf de speen uit zn mondje vallen, dus hij heeft niet lang die speen in zn mond, maar idd ook als troost is een speen heel makkelijk, b.v als hij ergens heel erg van geschrokken is (hij schrikt nog al snel) dan geef ik ook zn speen en dan vind hij daar troost in en sabbeld dan  een paar minuutjes en dan  spuugt hij m weer uit.
Dus een speen alleen geven als hij niet tevreden is met zn  knuistjes, zou je kunnen proberen.
Groetjes Elvira  
 
Hoi,



Wij hebben ons zoontje ook vrij snel een speentje gegeven vanwege zijn
grote zuigbehoefte. Toen hij wat groter werd kreeg hij alleen zijn
speentje als hij ging slapen. Hij is nu net 1 jaar oud en weet dat zijn
speentje in bed blijft. Als ik hem uit bed til dan spuugt hij zelf zijn
speentje al uit.



Bij zijn oudere broer hebben we het precies zo gedaan. Die wilde
destijds van de ene op de andere dag zijn speentje niet meer dus dat
ging heel makkelijk. Of dat bij onze jongste ook zo makkelijk gaat is
nog even afwachten maar voorlopig mag hij zijn speentje nog lekker
houden bij het slapen.



Ria

 
Terug
Bovenaan