Zuigbehoefte

Hallo allemaal!

Mijn dochter is nu ruim 9 weken en is een heel tevreden meisje. Sinds enkele weken begint ze steeds meer op haar vuistje te sabbelen. Eerder wilde ze heel af en toe nog wel eens de pink, maar nu gaat ze kokhalzen als ik hem aanbied.
In principe heb ik iets tegen een speen. Het is niet zo dat ik vies uitgevallen ben, maar met onze (langharige) honden in huis vind ik het geen goed idee dat ze steeds zo'n speen met haren in de mond heeft en zo heb ik nog wel wat redenen waarom ik er tegenop zie om haar een speen te geven.
Van mij mag ze dus ook best op haar vuistje sabbelen, maar laatst had ze ineens haar duim te pakken.
De ideeen over een speen of duim zijn zeer uiteenlopend.
Nu vraag ik me af of ik eventueel de borst vaker aan mag bieden en waar ik informatie kan vinden over deze zuigbehoeftes (wanneer deze minder worden e.d.).
Haar zuigbehoeftes zijn, naar mijn idee, erger geworden sinds dat ik haar de fles (met agfekolfde bv) geef.
Dit doe ik soms om haar te laten wennen voor als ik weer moet werken.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Hi

Mijn dochter is ook gaan duimen op het moment dat ze afgekolfde melk kreeg. Ik weet niet waarom precies. Aan de ene kant denk ik dat ze honger wegzabbelde ( ik had kloven en kon gewoon niet meer afkolven) en op een tepel moet ze meer zuigen dus haar zuigbehoefte wordt minder bevredigd. Ik geef er trouwens wel een speen als ze erg huilt en niet stil te krijgen is. Ik vind namelijk die pink weer erg vies. Als ze voldaan is in haar zuigbehoefte gooit ze vanzelf de speen eruit ( en stopt haar duim erin) Ze is trouwens nu 15 weken en begon met duimen met 8
 
Hoi,

9 weken is ook de leeftijd waarop ze hun handjes weten te vinden, dus daar gaan ze dan iets mee doen (zuigen) en waarop ze sowieso ook minder zin krijgen in sabbelen op je pink (maar goed ook: je wilt niet over 18 jaar nog met je pink in haar mond zitten toch).
Mijn beide kinderen hebben zo een beetje op hun vuistjes gesabbeld, en soms ook een duim te pakken gehad, maar ze zijn niet blijven duimen. Speentjes wilden ze absoluut niet.
Wat betreft afgekolfde melk: mijn zoontje kreeg dat wel, mijn dochterttje in deze periode niet, dus maakte bij mij het verschil niet.
Wat ik maar wil zeggen: het kan ook vanzelf goed aflopen hoor. Ik hoef niet 's nachts mijn bed uit, om uit de mond gevallen speentjes terug te plaatsen, ik hoef niet naar een logopedist omdat mijn peuter met speen in de mond niet te verstaan is, en heb ook geen speen-afkick-drama's.

groetjes,
michelle
 
Hoi

Ik denk als je honden hebt is een pink of duim net hetzelfde als een speen want ook aan jouw handen en aan het handje van je kindje komen haren en huidschilfers van jullie honden. Mijn zoontje kreeg direct na de fles altijd nog even een speentje voor zijn zuigbehoeft en verder niet en dat gaat prima. Hij kan ook goed zonder speen. En als de speen valt spoel ik die af en geef hem aan mijn zoontje. Hij kruipt nu en steekt ook wel eens zijn vingers in zijn mond, tja die zijn dan ook niet echt fris, goed voor de weerstand denk ik dan maar.
 
Hoi!
ik heb een dochter van nu 6 maanden. Ook zij weigerde de speen. Ik zou niet vaker de borst aanbieden: de productie van de voeding neemt toe en als de baby op de borst sabbelt ipv drinkt, is de kans op kloven nog groter. Ik heb een andere speen gebruikt, een dental met een kleiner gaatje. Zo kwam ze aan de zuigbehoefte en viel ze na de voeding tevreden in slaap. Nu duimt ze wel, maar alleen als ze moe is, anders niet. Ik vind dat prima!
Succes verder
 
Hoi, Ook mijn uk beint op zijn vuistje te sabbelen, maar dat is dus niet om het sabbelen, met zo,n 10 a 12 weken gaan ze alles ontdekken en dat doen ze door alles in hun mond te stoppen en te proeven, en zo,n vuistje is natuurlijk het eerste waar ze nu nog bij kunnen, als je een speeltje geeft zal je ook zien dat ze gaan proberen het op te eten, maar honger heeft hij/ of zij pas als ze echt onophoudelijk brullen na het eten, dus ik zou niet al teveel extra eten geven, maar gewoon lekker die vuist laten ontdekken...
groetjes brenda
 
Mijn zoontje van 9 weken heeft soms enorme zuigbehoefte en krijgt dan een speen. Wanneer deze op de grond valt steriliseer ik hem eerst weer omdat wij katten hebben. Daarom heb ik ook altijd 2 dezelfde spenen. De meningen zijn inderdaad verdeeld over spenen en duimen, maar ikzelf zie liever niet dat mijn kind gaat duimen. Het kan veel problemen geven met het gebit en is veel moeilijker af te leren dan de speen omdat je je duim altijd bij je hebt.
 
Terug
Bovenaan