Zuigen op zijn vuistje

Hoi iedereen,

Ik heb gister ook al een bericht geplaatst, maar wsl is dat niet doorgekomen :(

Ons zoontje van bijna 10 weken heeft nooit een speentje gehad. Dat werd ons toendertijd bij de borstvoedingscursus afgeraden ivm tepel/speenverwarring. Nu krijgt hij geen borstvoeding meer. We willen hem ook geen speentje geven omdat we het hem dan ook weer moeten afleren over een tijdje.

Nu het volgende: Sinds een paar dagen zuigt hij vreselijk op zijn vuistje, alsof zijn leven ervan af hangt. Hij doet dit vooral als hij moe is. Het is niet sabbelen, maar écht zuigen. Ik heb ook geprobeerd die zuigbehoefte te bevredigen door hem op mijn vinger te laten zuigen, maar dat liep op niets uit. Ik wil hem nu ook niet ineens een speentje geven.

Is dit tijdelijk? Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben en/of tips?

Alvast bedankt!

Groetjes van Soraya, mama van Shayne.
 
Hallo Soraya,
mischien een beetje een rare tip, maar als mijn zoontje dat doet (en dat doet hij best vaak) dan doe ik hem op bed.. dan is hij vaak ontzettend moe.
want ik heb het gevoel dat hij door dat zuigen zich wil afsluiten van prikkels.
of.. hij doet dat ook wel es wanneer hij tandjes krijgt.
veel succes , Liefs M
 
Hoi Soraya,

Wij hebben Mika vanaf het begin een speentje gegeven, ondanks dat wij er ook niet voor waren, maar hij had zo'n enorme zuigbehoefte.
Hij is nu ruim 12 weken en sinds een paar dagen wil hij overdag zijn speen niet meer.
Voorheen als hij huilde, was het speentje geven en meneer was stil.
Maar nu spuugt hij hem resoluut uit.

Gelukkig houdt hij hem 's nachts/'s ochtendsvroeg ( hij slaapt nog niet door) wel in als je hem geeft.

Tja, wie weet gaat het bij je zoontje ook zo, wie weet moet je het afleren.
Ik persoonlijk denk dat je makkelijker een speentje kan afleren, dan het sabbelen op vingers/duimpje.

Succes met je keuze!


Groetjes Chantal.
 
hoi,

wat m zegt lijkt me ook: moe = naar bed. je hoeft geen speen te geven, maar kennelijk heeft hij 'iets' nodig om wat spanning kwijt te raken.
wat gebeurt er als je hem te slapen legt (waarschijnlijk na even uithuilen)?
 
hoi hoi,

denk dat het idd zuigbehoefte is en als je zoontje het fijn vind om op zijn knuisje te sabbelen, waarom niet?
Ook zijn ze in deze periode aan het ontdekken.
Mijn dochtertje nu net 11 weken zuigt ook veel op haar knuisje, zij heeft wel een speentje.
Maak je maar niet druk.

groetjes
 
Hoi iedereen!

Bedankt voor de reacties.

Eerst even antwoord geven op Karin:
Als ik hem in bed leg valt hij inderdaad in slaap, na even gehuild te hebben.

Ik denk dat ik me drukker heb gemaakt dan nodig is (maarja, het is ook mijn eerste hè ;) )

We hebben besloten om hem maar gewoon op zijn vuistje te laten zuigen en hopen dat het inderdaad een fase is.

Groetjes, Soraya
 
Terug
Bovenaan