Zuigproblemen

Hallo,

Mijn dochtertje van 11 weken heeft net een week in het ziekenhuis gelegen, omdat ze vanaf de jaarwisseling drie kwartier tot een uur over de fles deed.
Ze heeft allerlei onderzoeken gehad (gelukkig is ze goed gezond!), maar de logopediste ontdekte dat ze geen goede zuigtechniek heeft. Normaal doet een baby zuik-slik-adem, maar zij maakt daar een potje van.
Volgens de logopediste is er niets aan te doen, en moet ze hier overheen groeien. Hoe ouder ze wordt, hoe beter het zuigen zal gaan.
Ik vind het wel vreemd dat het de eerste zes weken wel goed is gegaan, maar daar hebben ze in het ziekenhuis geen reden voor kunnen geven.

We hebben het advies gekregen om maximaal een half uur te voeden, maar ze laat daarnaast ook nog zoveel via haar mondhoeken weglopen dat ik me afvraag hoeveel ze nu daadwerkelijk binnenkrijgt. Het is geen kwestie van "genoeg gedronken hebben",   want ze hapt wel enthousiast op de fles en zit ook heel driftig te zuigen...

Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft wellicht tips/trucs?
 
hoi nes,

Mag ik vragen wat voor een speen je gebruikt op de fles. Vaak loopt de melk via de mondhoeken weg als bv de speen een te groot gat heeft.

Kan me wel voorstellen dat je je zorgen maakt over de hoeveelheid die ze drinkt.

heel veel succes

Groetjes joyce
 
Hi


Het komt wel vakervoor dat kleintjes het zuigen in een x laten vallen, je logopediste kan je hier toch mee begeleiden, door middel van pre-logopedie.
dat je kleintje veel weg laat lopen komt waarschijnlijk dat het gaatje veel te groot is dit kan haar ook angstig maken en doordat het dan te vlug komtweten ze het niet waar ze het moeten laten.
probeer anders een een dental speen bv van bibi of difrax deze speen heeft een andere vorm en is special voor babytjes die moeite hebben dat er te veelvoeding in een keer komt.
Mocht het allemaal niet lukken kun je via de logopediste is vragen naar een habermannspeen als laaste nood.
Mijn dochtertje heeft de eerste tien weken niks gedronken omdat ze in het ziekenhuis lag toen we begonnen met opbouwen ging het elke dag beter, maar om een of andere reden ging het achteruit.

het kan zijn dat ze in een keer de zuigbehoefte kwijtraken,maar blijf proberen maar kijk wel naar je kind als ze echt gaat weigeren en begint te huilen stop dan anders gaat het vaak verkeerd werken

groetjes mama van Isa 12-9-2005
 
Even een korte reactie op deze twee mailtjes:

We gebruiken een Dodie-fles met een drie standen speen. We hebben al diverse soorten en merken spenen en flessen gebruikt, maar allemaal zonder succes. Uit de dentalspeen van Bibi kreeg ze zelfs helemaal niets.... Ook de Habermannspeen hebben we via het CB kunnen uitproberen, maar ook dit was geen succes: zelfs hiermee deed ze er drie kwartier over.

In het ziekenhuis heeft een logopediste gesignaleerd dat ze geen goede zuigtechniek en -kracht heeft, en volgens de logopediste was er verder niets aan te doen en moet ze er overheen groeien (hoe ouder/groter een kind, hoe sterker de zuigkracht). Moosje, heb jij ervaring met pre-logopedie? Ik vraag me nl af waarom deze logopedist dat dan niet voorgesteld heeft?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Hoi Nes


Ik ben in contakt gekomen met een logopediste ook van het ziekenhuis,
Zij komt ook bij mij aan huis om tekijken hoe het gaat met het drinken.
Anders moet je eens contakt opnemen met een andere logopediste of via de cb.
Er moet toch iemand zijn die je kan helpen en eventueel tips kan geven. er mag ook zomaar niet gestopt worden anders kan ze de zuigbehoefte helemaal verliezen.
Ik moet je zeggen Isa heeft altijd het beste op de advent flessen gedronken omdat deze een stugge speen heeft floepte die niet helemaal in de mond.deze raade ze me wel af maar ze dronk er het beste mee!met drie gaatjes nr 3
De fles van dodie kreeg zeook niks uit   veel te soepel die ging helemaal in haar mond zitten, maar eentje met gaatjes wel.
Anders moet je eens naar de hulplijn van nutricia bellen zij hebben ook advies in flessen en hebben zelf ook flessen op de markt die zeer geschikt zijn ,deze hebben ook meedere gaatjes en heb van collega's gehoord dat het drinken met een fles met gaatjes makkelijker gaat dan met een spleetje. ook uit eigen ervaring.
Heeft ze je ook geleerd om de wangen dicht te knijpen en de fles te laten steunen op je handpalm ,zo hoeft ze minder kracht te gebruiken en laat ze minder vlug haar tong spieren los. anders moet je even via de huisarts vragen voor advies, misschien weet die raad.

veel succes en laat het maar horen

groetjes monique
 
Terug
Bovenaan