zuivel / opvolgmelk??

hoi,

ik heb een vraagje, zoals het onderwerp al zei over zuivel / opvolgmelk.
vanaf welke leeftijd mogen ze melk / karnemelk / yoghurt?
Mijn zoontje is nu 7.5 maand oud.

liefs marina

Hi Marina,

Wij hebben ons zoontje vanaf  7  mnd yoghurt gegeven, op advies van het CB wel de volle variant aangezien kleine kindjes de volle vetten nog nodig schijnen te hebben..
Beter dat je  het tot 7 maand nog aanlengd met een ¼   water ivm overbelasting van de nieren..Wij hebben dat ondanks dat we met 7 maanden begonnen met yoghurt ook de eerste 2 weken nog verdund met water. Voor ons gevoel...
Met melk en karnemelk kun je beter wachten tot ze een jaar geweest zijn.
Dan mogen ze geloof ik wel halfvolle producten..
Je hebt tegenwoordig ook opvolgmelk nr 3 en peutermelk.
Ons ventje wordt in november 1 jaar en ik denk dat ik eerst maar eens met dat soort melk ga oefenen alvorens op "normale" melk over te stappen!
Hopelijk heb ik je een beetje geholpen..
Groetjes Saskia

Wij hebben ons zoontje en ook ons dochtertje vanaf 5 maanden haflvolle yoghurt gegeven. Volle is onzin, die vetten halen ze wel uit de flesvoeding of BV.
Vanaf een maand of 10 á 11 zijn we overgestapt van FV naar gewone halfvolle melk.
Die opvolgmelk 3 en peutermelk zijn echt verkooptrucs, dat hebben ze écht niet nodig. Tenzij je het op advies van CB wegens bepaalde reden dat moet geven.

quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-10-2008 21:13:23'));

Wij hebben ons zoontje en ook ons dochtertje vanaf 5 maanden haflvolle yoghurt gegeven. Volle is onzin, die vetten halen ze wel uit de flesvoeding of BV.
Vanaf een maand of 10 á 11 zijn we overgestapt van FV naar gewone halfvolle melk.
Die opvolgmelk 3 en peutermelk zijn echt verkooptrucs, dat hebben ze écht niet nodig. Tenzij je het op advies van CB wegens bepaalde reden dat moet geven.

Dat was het 'm juist; bij ons ging de yoghurt in eerste instantie de 15.30 uur fles vervangen, dus zodoende werd ons de volle variant geadviseerd..is trouwens ook de richtlijn van Yunio in het algemeen. Dan maar onzin volgens jou maar ons ventje heeft in het begin dusdanig krampjes gehad en gespuugd, moeizame ontlasting en noem alle ellende  maar op, dat ik graag alle risico's uitsluit!!
Ik probeer ook niemand mijn manier op te dringen. ik leg alleen uit hoe wij het hebben gedaan, zodat iedereen daar uit kan halen wat ze interessant vinden, of naast zich neerleggen wat niet aanspreekt....

Groetjes Saskia

Kinderen die geen verhoogde allergiekans hebben mogen vanaf 6 maanden aangezuurde zuivel, zoals yoghurt, kwark, biogarde, karnemelk hebben. Vanaf 9 maanden mag alle zuivel en kun je gewone dagmelk geven.

Volle zuivel verdient de voorkeur, omdat de vetten erin helpen het wat makkelijker te verdragen. Zijn ze wat ouder, dan is het heel simpel: volle kinderen geef je halfvol, halfvolle kinderen geef je volle zuivel.

Magere zuivel liever pas na een jaar of 2, omdat dat belastender schijnt te zijn voor de nieren.

Joh, weet je wat het is: er wordt op elk CB weer wat anders geadviseerd. 4 jaar geleden, bij mij eerste, werd halfvolle yoghurt en zuivel geadviseerd, en yoghurt dan vanaf 5 maanden. Bij mijn tweede, nu 1 jaar, gaven ze me helemaal geen advies, want het was mijn tweede en ik wist zelf wel wat goed was werd me gezegd. Tenzij ik natuurlijk vragen heb, maar over die zuivel is nooit wat gezegd bij mijn dochtertje.
Ik denk maar bij mezelf: als er zoveel verschil is qua advies tussen de CB's, dan maakt het waarschijnelijk niet zoveel uit. Je probeert gewoon wat, en je merkt wel of het goed gaat of niet.

Terug
Bovenaan