zuivel / opvolgmelk??

hoi,
over dit onderwerp toch nog weer een   topic,
zijn er over drinken inmiddels wel meer,
maar tis me nog niet hemal duidelijk allemaal.
Mijn zoontje is nu 7.5 maand oud, en heb wat vraagjes over zn drinken!

Vanaf welke leeftijd mogen ze melk / karnemelk / yoghurt?
En hoeveel, en wat drinken jullie kindjes? wat is het minimale wat ze op een dag aan vocht binnen moeten krijgen?

en er word veel gezegd dat ze niet mogen wennen aan zoet,
maar drinken zoals diksap of roosvicee, kan dat geen kwaad?

Ben nieuwsgierig en benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!

Liefs marina

Hoi,

Ik vond dit ook altijd vaag...
Volgens ons cb mag ze nu zo'n 500 a 600 opvolgmelk drinken, dat is voldoende. In het foldertje dat we bij de geboorte hebben gekregen staat in dat je vanaf 9 maanden met yoghurt ed. mag beginnen.   Ik heb een beetje  rondgekeken op internet, en van andere cb's mag je vanaf 6 maanden beginnen met yoghurt en dan het liefst biogarde omdat dat milder is.
Ik ben nu gestart met twee dessertlepels biogarde en ons meisje smult ervan (is nu 8 maand). Heb ook danoontje opvolgmelk geprobeerd, maar biogarde vind ze veeeeel lekkerder, en dan gewoon puur.
Verder doe ik altijd iets meer water in de fles voor het vocht, maar in fruit zit ook vocht. En Doreen krijgt 's middags nog wat diksap of dubbelfriss met water aangelengd. Een klein beetje dubbelfris en veel water, net als de diksap zeg maar. Een vriendin van mij werd dat aangeraden door het cb. Aangezien onze fles diksap op de keukenvleur is beland, ben ik daar ook maar op over gestapt.
Doreen drinkt overigens nog niet zoveel van dat alles, maar 30 á 60 cc. Wil het nu ook bij het fruit gaan geven, zodat ze haar vocht goed binnenkrijgt.
Maar vind het ook allemaal wel verwarrend allemaal. Het belangrijkste is dat je goed naar je kindje blijft kijken.
Liefs,
Karlien

Hoi,

Mijn meisje is nog niet zo ver (ze is pas ruim 5 maanden) maar ons cb hanteert inderdaad ook yoghurt vanaf 9 maanden en melk/karnemelk vanaf 1 jaar (ipv opvolgmelk). Bij mijn oudste heb ik wel altijd diksap en inmiddels roosvicee gegeven, maar dan erg dun aangelengd, en als ze de beker leeg heeft en meer wil krijgt ze gewoon water en dat gaat prima.

Wat betreft  de hoeveelheid vocht kan ik je geen antwoord geven, dat weet ik niet precies. Mijn oudste heeft haar hele eerste jaar erg gespuugd en kon moeilijk water of diksap o.i.d. drinken omdat het er direct weer uitkwam, dus buiten opvolgmelk dronk ze niet veel. Ik maakte me veel zorgen of ze niet te weinig vocht binnen kreeg, maar volgens het cb was dit geen probleem; zolang ze haar opvolgmelk, fruit en toetje goed dronk en at was het prima, want in fruit en toetjes zit ook veel vocht.

Groetjes,
Myrna.

hoihoi

ja lastig he, elk cb zelf weer iets anders pfff

mijn kleine meid is nu 8 maanden en vanaf ruim 6 maanden krijgt ze een beetje yoghurt na het avond eten en ze vindt het heeeeerlijk. eerst gewone yoghurt geprobeert maar die vind ik veel te dun loopt zo snel van je lepel af. ik neem nu griekse of turkse yoghurt die is lekker dik met een heel klein beetje diksap. en voor de afwisseling krijgt ze heel soms zo'n mini danoontje. vindt ze ook erug lekker

drinken doet ze prima smorgens krijgt ze een fles van 200 opvolgmelk, tussen de middag een halve fles opvolgmelk en voor het slapen gaan weer een grote met een beetje pap erin. tussendoor krijgt ze diksap, water of thee tussen de 100 en 150 cc per keer.

succes ermee

ojaa gewone melk mogen ze pas na een jaar daar schijnt te veel zout in te zitten.

Terug
Bovenaan