zusje terroriseren

Hallo, wie heeft een oplossing. Mijn oudste dochter van 3,5 is echt een moedertje. Ze wil het lieftst de hele dag met mijn jongste dochter van 20 maanden tutten, maar die heeft daar niet altijd zin in. Soms spelen ze erg leuk samen en heeft de kleinste de grootste lol, maar als ze niet mee wil doen blijft de oudste drammen. Ik heb alles geprobeerd. Rustig vertellen dat ze er nu geen zin in heeft, dat ze zachtjes moet doen omdat ze haar anders pijn doet, straffen door haar op de gang te zetten, negeren waardoor de jongste half "gewurgd" word dus dat kan ook niet, maar niks helpt.....ze gaat gewoon door en vind het nog leuk ook.   Ze vraagt gewoon negatieve aandacht, maar negeren gaat dus niet (zie bovenstaande). Wie heeft er nog een idee wat zou kunnen werken, want ik weet 't echt niet meer.

groetjes
 
Hai,

Herkenbaar verhaal. Mijn zoon is 3 en jongste is 18 maanden.

Mijn aanpak?
Ik wil dat zijn gedrag consequent verandert (blijvend!). Dus mijn aanpak moet ook consequent zijn. Ik lees in jou verhaal dat je verschillende dingen probeert. Voor hoe lang heb je dit gedaan?
Ik zeg tegen mijn oudste zoon dat hij moet afkoelen (dit betekent in de hoek staan met zijn neus tegen de muur). Hij krijgt meestal eerst een waarschuwing en ik geef dan aan dat als het nog een keer gebeurt dat hij moet afkoelen. Als het dan nog een keer gebeurt dan zet ik hem ook echt even in de hoek. De truc is... (in mijn beleving) dat je zelf boven de situatie moet blijven staan, dus niet laten zien dat jij je ergert. Dus rustig blijven praten, door je knieen zakken, maar wel heel duidelijk aangeven waar de grenzen liggen.

Ik gebruikte het woordje 'meestal' bij eerste waarschuwing, dat komt omdat ik inmiddels merk dat hij soms dingen doet die absoluut niet mogen en wat hij ook wel degelijk weet, dan volgt direct de 'afkoel''  sanctie en dan heb ik dus niet eerst gewaarschuwd.

Lukt mij dit altijd? Nee ... natuurlijk  sla ik ook wel eens in ellende door en verlies ik mezelf in irritatie.
Maar toch merk ik direct dat dat geen enkele zin heeft.

Wat overigens ook heel goed werkt heb ik gemerkt dat je zegt wat wel mag. Dus iets verzinnen wat ze samen kunnen doen. Soms is het heel simpel. Als ze haar armen om je dochter haar nek heeft zou je kunnen zeggen;"Dat is heel gevaarlijk en niet leuk voor (naam van je dochter) 'ik begrijp dat je het leuk vindt om haar te knuffelen je mag wel je armen onder haar oksels door doen.
Je zou daar nog aan toe kunnen voegen: "De regel is wel : 'als ze 'nee' zegt dat je weer los moet laten dat zou jij namelijk ook fijn vinden"

Ik weet... het klinkt als 'de nanny' maar ik heb ontdekt dat rustig blijven, zeggen wat wel mag heel goed werkt. Al is het maar omdat je zelf niet helemaal door het lint gaat van ergenis.

Ik wens je veel sterkte.

Groeten van Miriam
 
Hoi Miriam

Bedankt voor je reactie. Momenteel zijn we dus al erg lang bezig met de op de gang-sanctie, tevens dingen waarvan ze weet dat 't niet mag meteen naar de gang zonder waarschuwen, maar het boeit haar toch niet. In de hoek heb ik tijden geleden ook geprobeerd, maar dan draaid ze gewoon om en "lacht me uit". Hoe ga jij daar mee om dan?

We proberen nu echt bij die gang te blijven, ookal werkt 't nog niet echt, want te veel veranderen is inderdaad niet goed, maar ik verlies misschien wel te snel mijn geduld en dan mopper ik erg hard op haar.....dan boeit het haar nog veel minder.
Misschien moet ik nog verder op "the nanny"toer en een beloningsvel maken waar ze een sticker op mag plakken als ze haar zusje een hele dag niet gepest heeft, maar dat zal lang duren voor ze daar iets op mag plakken. Toch misschien daarvoor iets leuks in het vooruitzicht stellen, kijken of dat wel helpt.
In ieder geval erg bedankt.

Ik weet het ook allemaal wel, maar consequent blijven en vooral rustig blijven vind ik niet makkelijk.

groetjes, Corina
 
Terug
Bovenaan