zusje

Hallo,
Sinds 3 weken hebben wij een tweede kindje.
Onze oudste dochter (bijna 2,5) vind haar erg lief en geeft vaak kusjes en knuffels. De eerste tijd met de kraamhulp ging alles goed, maar nu merkt ze pas goed dat ze mamma en pappa moet delen met haar zusje.
Nu wil ze 's avonds niet meer gaan slapen als ze weet dat haar zus in de kamer bij pappa en mamma is. Ze begrijpt natuurlijk nog niet dat de baby nog geen vast ritme heeft en 's avonds nog bij mamma moet drinken.
Wat kan ik doen zodat zij gewoon op normale tijd naar bed gaat en gaat slapen? Ze is altijd makkelijk geweest met slapen, nu wil ze niet meer.
Ook heeft ze ineens overal 'au', soms zelfs in haar speen. Is dit gewoon aandacht wat na een tijdje weer overgaat?
 
het is voor jullie oudste natuurlijk ook even flink wennen dat ze er een zusje bij heeft. En dat kan zich dan uiten in het op die manier aandacht vragen. Het komt zelfs voor dat de oudste kinderen zich ook weer als baby gaan gedragen, zodat ze aandacht krijgen.
Het is gewoon even wennen en nieuw voor haar. Het gaat waarschijnlijk vanzelf weer over. Als ze door heeft dat zij ook nog aandacht krijgt en belangrijk is voor papa en mama is er niets aan de hand en waait deze periode weer vanzelf voorbij.
 
Bij de een gaat verloopt het iets soepeler dan bij de ander. Ons dochtertje had het er niet heel moeilijk mee toen haar zusje kwam. Meer moeite had ze ermee dat ik al een paar keer in het ziekenhuis had gelegen en dat toen ik weer thuis was ze er geen vertrouwen in had dat ik thuisbleef.
Soms had ze ook wel eens wat rare dingen, zoals overal au wat jij noemt herken ik ook. Mijn tip, gewoon het vaste patroon volgen wat je gewend was bij haar, dat brengt veiligheid, en haar overal in betrekken. Met het voeden, badje en dergelijke. En benoem alles, waarom je jongste nog bij jullie is wanneer zij naar bed gaat en dergelijke. Ze pikken meer op dan je denkt.
Bij ons heeft dit prima geholpen. Ze krijgt uiteraard ook nog steeds haar portie aandacht en we hebben haar ook wel duidelijk gemaakt dat we nog net zo veel van haar houden als voordat haar zusje kwam.
Succes en geniet van je meiden.
Willemijn
 
kinderen van 2,5 jr snappen vaak al meer dan wij zelf denken, ook mijn zoontje heeft het er moeilijk mee gehad dat zijn jongere broertje soms nog niet naar bed hoefde. ik heb hem uitgelegt dat dwe baby heel vaak ook gaat slapen als hij dat niet hoeft (overdag). Dit heeft hij geaccepteerd en nu maakt hij er geen probleem meer van. wel is het belangrijk dat je haar laat merken dat zij nog net zo lief en belangrijk is als voor de baby kwam en praat daar ook over voor het slapen gaan.

heel veel succes LINDA
 
Terug
Bovenaan