zwaar tillen

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal

weten jullie of het verstandig is om te tillen
en dan met name dozen of kisten met fruit enzo
ben nu 9 weken 4 dagen zwanger

Daar zijn officiele regels voor binnen de ARBO wetgeving. Tot wanneer je max hoeveel kilo en hoe vaak per uur mag tillen.
Even navragen bij vb Cadans, arbo-arts

ik zou het wel ff navragen als ik jou was.

ik heb wel gewoon alles gedaan de eerste paar maanden, maar ja ik had dan ook niet eens door dat ik zwanger was. ( idioot ik weet het maar goed )

Volgens mij mag je niet meer dan 5 kilo tillen. Later in de zwangerschap liefst zo min   mogelijk, maar als je dan toch bijv. een boodschappentas tilt, dan aan beide kanten hetzelfde gewicht. Maar vaak ontkom je er niet aan om te tillen.
Als ik getilt had, kreeg ik geheid ook daarna last van mijn onderrug, dus op een gegeven moment let je zelf wel op wat je tilt.

hoi tamgirl1980

Ik weet niet of er speciale regeling is met betrekking tot de hoeveelheid kilo's die je mag tillen.
Ik werk zelf ook op een groenteafdeling en heb tot zeker 20 weken alles nog gedaan zowel kisten met aardappels als fruit gesjouwd. Alleen toen kreeg ik op een gegeven moment toch behoorlijk last van mijn rug. Vanaf dat moment ben ik het rustiger aan gaan doen en heb het hele zware werk aan de mannelijke collega's over gelaten.
Maar zoals met alles in de zwangerschap is het voor iedereen anders en ik raad je dan ook aan om heel goed naar je lichaam te luisteren zodra je denkt dat het te zwaar word moet je het niet meer doen. Je werkgever is dan wel verplicht om daaraan toe te geven en eventueel te zorgen voor ander werk.
Zelf heb ik het op de groenteafdeling volgehouden tot ongeveer 28 weken en ben daarna ander werk gaan doen tot 36 weken en de kleine heeft er allemaal niks mee geleden. Ook al is ie er nog niet uit op de echo is alles goed.

Veel succes er mee in ieder geval en hopen dat je het allemaal makkelijk aan kan.

groetjes

kiertje (40wk4dg)

Er zijn vrouwen met een zwakke baarmoedermond. In dat geval geeft tillen een gevaarlijk hoge druk onderin je buik. Je weet meestal niet of je dat hebt of niet dus daarom wordt aangeraden om zo min mogelijk te tillen tijdens je zwangerschap. Ik voelde al snel iest drukken onderin mijn buik bij het tillen van een zware last, dan moet je dus niet overdrijven. In de arbowet zijn behoorlijk strenge regels opgenomen, misschien iets te streng maar wel handig om eens door te lezen. Volgens mij staan die op www.arbo.nl
groeten Elke

Terug
Bovenaan