zwaar zijn en een ruggeprik krijgen

Hallo allemaal

Bij mijn eerste bevalling heb ik een spoedkeizersnee gekregen, onder volledige narcose. Hier heb ik toen zelf voor gekozen, ik was helemaal uitgeput (na 18 1/2 uur bezig te zijn geweest) en zag het niet meer zitten. Achteraf heb ik hier zeker géén spijt van.

Nu is het zo dat ik zwanger ben van ons 2e kindje en ja, je zit je wel direct af te vragen hoe zal het dit keer vergaan. Je houdt nu toch veel meer rekening met een keizersnee dan dat ik toen deed.
Omdat ik zo wie zo al zwaar ben van mijzelf heb ik een vraag daarover. Op tv heb ik wel eens gezien dat het bij een zwaardere vrouw moeilijker is om een ruggenprik te zetten (ivm vet wat dan ook op die plek zit)
Wie is ook zwaar van zichzelf en heeft hier ervaring mee?
Het heeft mij best een beetje af doen schrikken.
Te zijner tijd zal ik het natuurlijk ook wel overleggen met de arts, maar ik ben juist ook benieuwd naar verhalen van vrouwen die het zelfde ondergaan hebben.

Groetjes Mosy

Hallo,
Ik ben 1 meter 68 en weeg 96kg. Ik ben bij de eerste ingeleid. Omdat de weeën te snel op elkaar kwamen en niet op te vangen heb ik een ruggeprik gehad. Dit is bij mij erg goed gegaan en heeft ook goed geholpen. Helaas wilde de ontsluiting niet vorderen. Om 7 uur 'savonds was er maar 4cm. ontsluiting (2cm. meer dan 'smorgens vroeg). Ik had verhoging en kreeg toen nog een ruggeprik. Deze is ook goed gegaan. De ruggeprik voor de keizersnee was anders dan de ruggeprik voor de weeën. De prik voor de keizersnee wordt hoger geplaatst. Ik moest proberen (en dat met een dikke buik) om zo ver mogelijk voorover te leunen. Gelukkig is de prik bij mij goed gegaan en heb ik er verder weinig last van gehad. Een week later had ik wel veel hoofdpijn. Dat kon van de prik komen omdat er een openingetje was tussen de buiten wereld en de binnenkant van mijn rug. Het is mij dus meegevallen, want van de prik zelf heb ik ook weinig tot niets gevoeld. Ik zou het wel aanraden. Je bent dan toch een beetje bij de geboorte van de kleine. Veel succes met je zwangerschap.
Groetjes

Hoi Mosy,
Ik ben ook erg dik, zeg maar echt zwaarlijvig, en in maart bevallen met ruggeprik. Dit was echter geen pretje, dat kan ik je wel vertellen. Ik zal je het hele verhaal even samenvatten: ten eerste was het al niet gemakkelijk om de juiste houding aan te nemen. Je moet dan namelijk zo ver mogelijk voorover buigen, en dat is niet evident met een zwangere buik, zeker niet als je al zwaar bent van jezelf. Daarna werd geprikt, bleek de naald te kort te zijn. Opnieuw prikken dus met een andere naald. Het prikken op zich vond ik al erg pijnlijk, en ik heb acchteraf wel een week of 3 met een grote blauwe plek op mijn rug gelopen. Vanaf dan ben je normaal gesproken echt wel in de hemel hoor, op een tiental minuutjes is de pijn verdwenen. Bij mij ging hete echter anders. Hoe later je een ruggeprik laat zetten, hoe meer kans je hebt op bijwerkingen, en ik met mijn toen al 7cm ontsluiting had natuurlijk prijs. Ik heb moeten overgeven, heb de hele verdere bevalling liggen bibberen en klappertanden terwijl het echt niet koud was, en uiteindelijk is mijn zoontje met de vacuum geboren omdat ik mijn persweeen niet voelde. Deze bijwerkingen hebben echter niks te maken met het feit of je al dan niet zwaar bent, maar ik wilde ze gewoon even erbij vertellen omdat de meeste vrouwen dit niet weten (ik toen ook niet). De volgende keer zal ik niet meer zo gemakkelijk een ruggeprik laten zetten, alleen als ik denk dat ik het echt niet meer hou! (tja, ik ben een belgische mama en hier wordt als je in het ziekenhuis komt een ruggeprik `aangeboden`!)
Niet zo`n leuk verhaal, maar je vroeg ervaringen, dus die heb je nu... veel succes met je bevalling, en ik duim dat jouw ruggeprik wel goed gaat!
Groetjes,
Marian

Oei, ik zie net dat je min of meer een 2e keizersnee verwacht. Dan is een ruggeprik denk ik echt wel te verkiezen boven volledige narcose. Ben je ook niet achteraf suf van of zo...

HOi Mosy, bij mij lukte de ruggeprik absoluut niet en ik ben absoluut niet zwaar. Twee keer geprobeerd, maar het ging niet. Heb hier wel niks van gevoeld moet ik zeggen, in tegenstelling tot Marian. Het voelde gewoon alsof iemand met een duim flink op mijn rug duwde, helemaal geen pijn.

Aangezien het een spoedkeizersnede werd konden ze niet vaker proberen dan 2 keer, er moest snel gehandeld worden, dus volledige narcose.
Marian, hier heb ik dus ook absoluut geen bijwerkingen van gehad, geen sufheid, helemaal niks. Misschien heb ik gewoon geluk gehad.

Bedankt voor jullie reacties. Dit wou ik al veel eerder plaatsen, maar kon de site niet goed opkomen, vandaar een beetje laat.....maar wie weet lezen julie het nog

groetjes Mosy

hoi,

ik heb ook een ruggeprik gehad voor mijn keizernsee. Ik vond het heerlijk. Na al die weeen was ik blij dat ik ruggeprik kreeg. Ik vond het ook wel eng maar de handeling was zo gepiept. Misschien is het een idee dat je van te voren overlegt met aneasthesist en je vragen en angsten met hem of haar overlegt.
Laat je nog weten hoe het afloopt?

Terug
Bovenaan