Zwakkere bekkenbodem

Hoi dames, ik ben alweer 7 maanden geleden bevallen van een super lieve en tevreden dochter. Na de bevalling kon ik vrij snel alles weer. Ik dacht dus ook dat ik na 7 weken wel kon gaan hardlopen. Daar kreeg ik achteraf wel de rekening voor gepresenteerd, want het voelde daarna allemaal wat minder prettig. Ondanks dat ik slechts 20 minuten had gerend op een laag tempo. Daarna ben ik naar een bekkenfysio gegaan en heb ik oefeningen gekregen. Die heb ik een tijdje gedaan. Op een gegeven moment kwam daar het slop in en nu ik alweer een tijdje aan het werk ben, is het ook lastiger dit in mijn dagelijkse ritme in te bouwen. S avonds ben ik na het op bed brengen echt op. Nu ben ik al drie weken verkouden en heb t idee dat t is omgeslagen in bijholteontsteking. Ik moet dus echt veel hoesten en jullie raden het… Dan verlies ik wel eens een druppeltje urine. Dit heb ik normaal in t dagelijks leven niet. Tenminste niet als ik niet hoest. Nu heb ik maar een maandverband in gedaan en ga ik als ik me weer beter voel toch echt opnieuw met de oefeningen starten. <br />Ik ben even benieuwd of hier ervaringen zijn met oefening, verbetering, herstel, andere tips. Is het ook zo dat hoe langer de bevalling geleden is, hoe beter het wordt? En mocht ik ooit een tweede keer zwanger worden, heb ik dan grotere kans op klachten tijdens de zwangerschap. In mijn eerste zwangerschap heb ik geen last van mijn bekkenbodem gehad.<br />En het is natuurlijk ook fijn om even van me af te schrijven. Het voelt toch een beetje ongemakkelijk allemaal….<br />

Ik heb een zware bevalling met totaalruptuur gehad, dus ik weet niet of het vergelijkbaar is. Ik kon de eerste maand heel weinig, pas na 3 weken lukte een wandelingetje buiten. Ik kon mijn poep en plas niet goed ophouden. Na een maandje ging een ommetje van een half uurtje wel en lukte poep ophouden weer. Na 3 maanden kon ik een uur of 2 wandelen (voelde ik wel achteraf, maar die pijn bleef geen dagen hangen), en kon ik mijn urine ook weer goed ophouden. Maar ik heb nog zeker een jaar last gehad van lang stil staan, op harde oppervlakten zitten, en hurken. Dan kreeg ik een zwaar pijnlijk gevoel rond mijn vagina. Ook dat is uiteindelijk grotendeels weggetrokken. Maar het is nooit meer het oude geworden. 

Ik heb ook bij een bekkenfysio gelopen, metingen gehad om te weten of het nou overspannen of te slap is, maar dat was allemaal goed. Oefeningen hebben wel wat geholpen, maar dat laatste restje is wel gebleven. Vergelijkbare dingen heb ik gehoord van een vriendin, die ook flink in de prak lag, en de vrouw van een collega. dat je je wel weer jezelf voelt en alles gewoon weer kan. Maar dat het toch net niet helemaal over is gegaan. Het verschilt dus denk ik per persoon. 

Toen mijn dochter 14 maanden was ben ik opnieuw zwanger geraakt. En ik heb een ruime maand geleden een verkoudheid met flinke holte ontsteking gehad. En ben nu alweer 2,5 week verkouden met pijnlijke holtes. Weken lang hoesten steeds. Lang leve de opvang! 
En tijdens de ergste hoestweken loop ik inderdaad weer met nacht maandverband omdat ik kleine plasjes verlies. Geen druppels, maar plasjes. Mijn bekkenbodem is opnieuw voortdurend zwaar en wat pijnlijk. Ik heb sinds week 11 bekkenpijn. Maar alles is te doen. Ik moet niet gaan sporten of intensief schoonmaken ofzo, maar als ik gewoon normale dingen doe, zit het me nog niet erg in de weg. Wel loop ik opnieuw bij de gewone en bekkenbodem fysio. 

Dus geen wonderverhaal, maar ook niet supernegatief toch? Ik denk dat je wat geduld moet hebben, en misschien andere vormen van beweging moet nemen om te starten? Zwemmen, wandelen, fietsen enzo? Hardlopen is erg zwaar voor je bekkenbodem om mee te beginnen. Net als hoesten :). Dat gaat na je verkoudheid vast weer over.

Hoi Lewis, een realistisch verhaal. Dankjewel! Want de herkenning vind ik al fijn. En ik heb bewondering voor je bevalling zoals je het beschrijft. En helemaal zoals het was hoeft t niet te worden, maar als het onder normale omstandigheden goed te doen is, ben ik al heel blij. En idd welkom op de kinderopvang. Derde x verkouden in 3 mnd. Maar het allerbelangrijkste is dat nu ik me krakkemikkig voel, mijn dochter er soepel doorheen gaat. ?

Hoi, ja ongemakkelijk onderwerp he. Ik was enkele weken terug een topic begonnen hierover, maar dan over verkoudheid in de zwangerschap. Ook ineens wat verliezen, door het extreme hoesten. De tip van mijn bekkenfysio: hoest zijwaarts in je elleboog, dan wordt de buikdruk minder. En een andere tip: voordat je moet hoesten doen alsof je een boontje met je vagina en anus probeert vast te knijpen. Dat helpt om de krachten meer omhoog te brengen ipv naar je bekkenbodem. 
Verder kun je heel veel tips over sporten na je zwangerschap vinden op de website en instagram van sterkher.nl 
Zij raadt bijvoorbeeld aan om niet voor 6 maanden postpartum te gaan hardlopen, gewoonweg omdat je bekkenbodem voor die tijd nog onvoldoende herstelt is. Wel heeft ze super veel goede ademhalingstechnieken en oefeningen om je bekkenbodem en core weer goed te herstellen. Ik was onwijs tevreden over haar programma. 
Desondanks nu tijdens de 2e zwangerschap kan mn bekkenbodem toch niet hoestbuien van 30 minuten tot kokhalzen aan toe aan. Dan is hij te moe om alles 100% droog te houden ?

Terug
Bovenaan