zwanger 11wk

Hallo allemaal,

Ik wil iets weten, hebben jullie
ook tijdens jullie zwangerschap
iets een keer zwaar getild, is dat schadelijk ongeboren voor de baby?

Graag hoor ik van jullie
 
Ik wist nog niet dat ik toen zwanger was, maar ik had een grote Philips breedbeeld TV mee opgetild. Een linnenkast mee de trap opgedragen en flink ander sjouwwerk verricht. 2 Weken daarna heb ik een test gedaan en kwam er achter dat ik zwanger was. Ik dacht toen, ojee dat gaat mis....! Als "het" maar blijft zitten!! Maar alles is gelukkig goed gegaan. Toch zou ik het risico niet nemen. Ik heb eerder een miskraam gehad zat toen midden in een verhuizing en had veel gesjouwd en getild. Ik wist toen nog niet dat ik zwanger was. Een week later getest...zwanger!! Toen we eenmaal gesetteld waren in het nieuwe huis kreeg ik bloedingen....miskraam.

Dus mijn advies, NIET TILLEN EN SJOUWEN!!

Groetjes Nance 26 wkn
 
ik heb bij de eerste ook veel gesjouwd...nu lukt me dat niet meer...maar het is voor je lichaam ook gewoon beter dat je het niet doet! je kindje zit wel goed hoor!! van een keer sjouwen krijg je geen mk....alleen moet je idd niet overdrijven!!
 
Een enkele keer iets tillen, maar hou het gewoon binnen de perken en let op je houding bij het tillen. Je eigen lichaam geeft vaak wel aan: Tot hier en niet verder!

Dorien, 24 weken
 
Van veel en zwaar tillen kun je verzakkingen krijgen en dat is niet zo goed. Het advies wat je overal leest is om toch rustig aan te doen wat tillen betreft. Lijkt me niet onverstandig. Daarnaast is het ook zo wat dorien zegt, je lichaam geeft het wel aan. Ik ben met 13 weken verhuisd en kreeg echt flinke harde buiken en een onprettig gevoel ervan, dan houdt je vanzelf op.

groetjes, Jane
 
hallo,
ik zelf heb tot 12 weken nog gewerkt en van de arbodienst kreeg ik het volgende advies onder ogen..
tot 20 weken niet meer tillen dan 10 kilo per keer.
vanaf 20 weken 5 kilo per keer en dan ook nog eens beperkt per uur.
dit ook met bukken en knielen.
aangezien er bij mij in het bedrijf veel dingen zwaarder waren en ook nog eens met gevaarlijke stoffen werkte moest ik al stoppen .
maar dit kun je het beste aan diegene vragen op je werk die over arbo zaken gaat.
dan weet je precies waar je aan toe bent.
thuis dus de zware dingen verlopig maar even vergeten

groetjes en succes verder
ilonka
 
Tillen is niet gevaarlijk voor je kindje. Je kunt er geen miskraam mee veroorzaken.
Je kunt er wel je buikspieren mee verknoeien; daarom moet je hoe verder je in de zwangerschap komt, hoe minder gaan tillen (zie reactie van Ilonka), net als dat je in de zwangerschap geen buikspieroefeningen moet doen. Hoe groter je baarmoeder wordt, hoe meer je buikspieren aan de kant geduwd worden en dan moet je ze niet nog eens extra gaan uitrekken door tillen of oefeninen.
 
Terug
Bovenaan