zwanger, alleenstaand en nog meer tegenslagen

Beste moeders, vaders en andere lezers,
Ik ben een 28-jarige 'mother-to-be'. Dit is mijn eerste zwangerschap...helaas niet het begin van een zwangerschap zoals we deze gewend zijn (of zoals we willen dat deze is). Toen ik ca. 4 weken zwanger was ben ik erachter gekomen...dit geheel 'per ongeluk' en op aandringen van mezelf op meer onderzoeken. Allereerst werd mij verteld dat ik PCOS heb en daarmee moest ik het maar doen. Er werd erg luchtig over deze constatering gedaan en ik eiste beter en meer geïnformeerd te worden hieromtrent. Hiervoor werd ik naar de gynaecoloog doorgestuurd en deze constateerde echter een ander 'kwaaltje' dan PCOS. Ik bleek zwanger! Mijn vriend en ik hadden op dat moment ca. 2 maanden een relatie, erg pril dus. Ondanks deze korte periode samen waren we (nadat de shock was bezonken) euforisch over de zwangerschap. Ik begon al te fantaseren en keek erg uit naar de eerste echo en de bekendmaking aan onze ouders. Dit alles zou op 19 juni 2014 plaatsvinden. Op 17 juni vertelde mijn vriend mij dat hij toch wel grote twijfels heeft over de zwangerschap en het krijgen van een kind. De eerste afspraak met de verloskundige is hij dan ook niet mee geweest en tijdens deze afspraak heb ik mijn verhaal aan de VK verteld en mijn opties besproken. Daarna maakte ik een afspraak bij de huisarts om hetzelfde te bespreken. Tevens maakte ik een afspraak bij een abortuskliniek. Dit alles op 20 juni jl. Datzelfde weekend vertrokken mijn vriend en ik voor een weekendje weg. Ook om de situatie tussen ons te proberen te stabiliseren. De zwangerschap en onze tegenstrijdigheden werden (na uren dit te hebben ontweken) besproken. Echter liepen deze gesprekken steeds weer op ruzies uit. Het was een gespannen weekend, maar desondanks probeerden we ook van elkaar te genieten. Op 24 juni zat ik alweer bij de huisarts. Deze adviseerde mij de tijd te nemen en goed na te denken over de abortus en de zwangerschap. Zij wilde mij geen doorverwijzing meegeven voor de abortuskliniek, ik was immers erg geëmotioneerd en 'had nog wel tijd'. De huisarts stuurde mij door naar een psycholoog alwaar ik na een week al terecht kon. De week naar dit gesprek toe was erg gespannen, verdrietig en er gebeurde héél erg veel. Zo besloten mijn vriend (mede door aandringen van mijn zijde) en ik om onze ouders over de situatie in te lichten. Ik heb zijn ouders nog niet ontmoet en hij mijn moeder ook niet. Om die reden besloten we afzonderlijk van elkaar met hen in gesprek te gaan. Mijn moeder reageerde blij verrast, maar begreep ook wel dat de situatie waarin we zaten niet gemakkelijk was. Zijn ouders leken, in den beginne, enigszins begripvol. Echter werd mijn vriend wel de vraag gesteld of ik hem niet voor het karretje heb gespannen (ik ben immers 28 jaar oud én heb nog geen kinderen). Geeft niet...ik had begrip voor hun reactie en heb het gelaten voor wat het is. Zijn ouders lieten het daar echter niet bij zitten. De dag na het gesprek bleek dat zij toch niet enthousiast waren over de zwangerschap. Sterker nog...zij 'drongen' aan bij mijn vriend om mij naar een abortus toe te praten. Zijn moeder voelde zelfs de vrijheid om de ex-vriendin van mijn vriend in te lichten en haar te vragen hem verstand bij te praten. Tevens heeft zijn moeder een brief opgesteld die wij, volgens haar, aan de psycholoog moesten geven. De brief zou, volgens zijn moeder, opheldering bieden over waarom de abortus het enige juiste besluit zou zijn in ons geval. Jullie kunnen je wellicht voorstellen hoe ik deze 2/3 dagen heb ervaren...erg stressvol, geëmotioneerd, woest! Ook wist ik in dit alles niet of ik de relatie überhaupt voort wilde zetten. Op de één of andere manier zorgde deze ellende ervoor dat mijn vriend van gedachte veranderde en zei dat hij voor mij én de baby wil gaan! Op 1 juli zijn wij dan ook samen naar de psycholoog gegaan. Ook uit dit gesprek kon worden geconcludeerd dat hij (weliswaar met zorgen) de baby toch wel wilde. Opgelucht kon ik weer adem halen en de afspraak bij de abortuskliniek afzeggen. Tevens maakte ik in dichte kring mijn zwangerschap bekend.
Het had fijn geweest als ik mijn verhaal hier had kunnen eindigen maar helaas...
Op 6 juli vertelde mijn vriend mij weer dat hij toch (weer) twijfels had. Waar dit vandaan kwam weet ik niet...ik ben dat weekend op familiebezoek geweest en hij heeft bezoek gehad van een vriend waar hij mee is opgegroeid. Wellicht dat dit bezoek ermee te maken heeft...maar dat kan ik niet met zekerheid stellen. GEK van de onzekerheid en zijn passieve, twijfelachtige, kinderachtige houding heb ik een streep onder alles getrokken en hem verteld dat hij de abortus uit zijn gedachte kan wissen! Op 8 juli stond mijn 2e echo gepland...mijn vriend kwam niet opdagen, sterker nog: hij heeft ook niet de moeite genomen om mij over zijn afwezigheid in te lichten. Enigszins bezorgd kreeg ik hem na enkele uren aan de lijn. Hij reageerde alsof zijn neus bloedde en vertelde dat hij het druk had op zijn werk en dat hij in bespreking zat waardoor hij niet eerder kon reageren op mijn berichten en/of telefoontjes. Wel was hij benieuwd naar het verloop van de echo. De situaties was...tja...hoe zal ik het omschrijven...vooral heel pijnlijk. Maar...het bleef even rustig en stil rondom het onderwerp abortus. Totdat mijn vriend in de ochtend van 10 juli mijn woning binnenstapte en mij vrijwel smeekte het kindje weg te laten halen...of er in ieder geval over na te denken. Toen was het klaar...IK was klaar/op/leeg! Ik maakte opnieuw een afspraak bij de abortuskliniek en ik kon gelukkig meteen bij mijn huisarts terecht (de beste vrouw heeft mij zo vaak gezien in een korte periode dat ik daar kind aan huis ben!). Mijn vriend ging mee naar dit gesprek. Aldaar werd de abortus besproken en de huisarts gaf mij (met twijfel) een doorverwijzing voor de abortuskliniek mee. "Als je ervan afziet dan kun je de verwijzing altijd weggooien" was haar boodschap. Voor mijn vriend was dit het laatste zetje en hij kon weer gelukkig in het leven staan en zich richten op onze relatie. Ik daarentegen...was dag in dag uit bezig met de abortus, met de zwangerschap...piekeren, praten, huilen, mezelf afsluiten...de abortus stond gepland op 17 juli jl. Tevens de dag dat ik naar mijn vakantiebestemming zou vertrekken. Op 16 juli hakte ik de knoop door. Na veel wikken en wegen besloot ik vooral naar mijn eigen gevoel te luisteren en deze schreeuwde dat ik NIET achter een abortus stond. Wederom blies ik de afspraak bij de kliniek af en ging ik het gesprek met mijn vriend aan. Ik legde hem uit hoe ik tot dit besluit ben gekomen en waarom. Hij reageerde geschokt...mompelde iets over het beëindigen van de relatie en de financiële verplichting en verliet vervolgens boos mijn woning. Sinds die dag heb ik hem niet gezien. Ook hebben we tijdens mijn vakantie géén contact gehad. Gisteren ben ik teruggekomen en thuis trof ik (een leeg deel van de kledingkast) mijn huissleutels en een brief aan. In de brief legt hij uit dat hij de relatie niet meer ziet zitten. De zwangerschap zou "die droom" kapot hebben gemaakt. "Allicht komen we ooit nog bij elkaar" aldus mijn (ex) vriend.
 
Goh jeetje wat een verhaal. Ondanks dat het onverwachts is de zwangerschap wil je die toch op een andere manier beleven.
Ik vind het heel knap en goed van je dat je toch je eigen gevoel hebt gevolgd. Doe je dit niet dan krijg je daar altijd spijt van.
Helaas heb je je exvriend en zijn ouders direct goed leren kennen. Natuurlijk is na 2 maanden zwanger blijken zijn wel een schok. Maar dat zij er op die manier mee om moeten gaan... Geen woorden voor.
Fijn dat je moeder goed reageerde, je wordt door haar in elk geval gesteund.

Ik wil je feliciteren met je zwangerschap. En welkom heten hier. Je kunt hier met alles terecht. Ik hoop dat je vanaf nu kunt gaan genieten!
Hoeveel weken ben je nu zwanger? Wanneer ben je uitgerekend?
 
Jezus... Nou meid ik heb ook pcos en ik werd dus nog van mij ex zwanger van onze dochter... Geen moment heb ik getwijfeld en heb haar alleen opgevoed... Hij was in beeld wanneer hij wilde en ik heb dat altijd zo gelaten...
Ik ben inmiddels getrouwd en ben nu eindelijk na 4,5 jaar weer zwanger...
Nog maar heel pril en hopelijk kan ik dit kindje gezond en levend ter wereld brengen gezond...

Wat mijn mening is hierover is dat je die gozer ver van je bed moet houden alleen de verplichting opeisen en daarmee basta... Zo eentje maakt je anders naar de klote en ik zou het dat niet waard vinden... Zorg maar goed voor dit kindje de liefde die je van hem of haar gaat krijgen is onvoorwaardelijk!!!

Succes

Annemarie
 
Wauw! Dank jullie wel voor de reacties. Het doet me goed om te weten dat er vrouwen zijn die oprecht met mij meevoelen en begrijpen dat ik boos ben (en jullie met mij ;-)). het blijft bijzonder hoe veel hechter wij vrouwen zijn aan onze kinderen dan de vaders. Hoe luchtig zij daarmee kunnen omgaan blijft me verbazen. Gelukkig zijn er ook fijne kerels die wél hun verantwoordelijkheden nemen en ook een relatie aan durven gaan met alleenstaande moeders. Heel fijn om jouw verhaal te lezen Annemarie!
Vanouds zegt men: "als je iemand goed wilt leren kennen, ga ermee op reis". Ik ben dan niet letterlijk op reis met mijn (ex)vriend gegaan maar de reis die we hiernaartoe hebben gemaakt heeft mij wel laten zien welk persoontje er in hem schuilt.

Ik ben in de 14e week van mijn zwangerschap. Op 28 januari 2015 ben ik uitgerekend.

Een vraagje: hebben jullie een combinatietest laten doen en wat waren de overwegingen daar wel/niet toe?

Groetjes
 
Ik heb het niet gedaan. Vond het veel geld wat we beter in ons kind konden steken. Daarnaast is het een kansberekening en in onze families komt dat allemaal niet voor.

Je bent een goed eind op weg. Zelf ben ik 29 januari jarig hahahaha. Wordt volgend jaar 28 en ben dan mama hihi
 
Wat een verhaal zeg... Maar ik lees eigenlijk dat je een goede beslissing heb gemaakt en eigenlijk vanaf het begin al voor je kindje wilde gaan. Jou kindje zal heel welkom zijn bij jou. Gefeliciteerd! Sterkte.
Ik ben 6w3d zwanger naar eigen berekening dus ook nog maar net (voor m'n gevoel echt al super lang haha)
Het is m'n tweede kindje en ben 29 jaar oud. Combinatie test bij nummer 1 niet gedaan, simpelweg omdat ik syndroom van down niet het ergste vind wat je kind kan overkomen, klinkt Miss gek maar er zijn zat afwijkingen of ziektes die veel erger zijn en die kom je niet te weten met zon test. Nu met die nieuwe bloedtesten weet ik het nog niet, ik laat me eerst even informeren bij vk (ik zeg ik maar bedoel wij)
Zou ook ff met je vk overleggen hoe en wat en Miss met je ouders. Bedenk je wat je gaat doen met eventuele uitslag.
Groetjes
 
Volgens mij heb ik het wel gedaan , maar kan me wel vinden in wat MisM zegt..Aangezien ik er ook vreselijk lang over heb gedaan om dit kindje te kunnen krijgen zou ik nooit die keuze kunnen maken om het weg te laten halen als er iets mis is...Als ik dit zo typ word ik al misselijk bij die gedachte...Dus ik twijfel ook nog en dan idd over die nieuwe bloedtesten dat trekt me dan weer wel...Ik woon vlakbij België dus wie weet...
Fijn dat je wat hebt aan mijn verhaal meid en nogmaals respect dat je de juiste keuze hebt gemaakt!
Groetjes
 
Wat een verhaal, ik heb dit wel 3x moeten lezen omdat ik het niet kon geloven wat er stond. Allereerst ben ik heel blij dat je niet heb gekozen voor arbortus. Ik ben zeker niet tegen abortus , maar omdat je vriend en schoonfamilie dat wil is geen reden om de band te breken met jou kindje die lekker aan het groeien is in je buik.

Alleenstaande moeder zijn is helemaal niet erg, zolang je maar kunt steunen op bijvoorbeeld je ouders en familieleden en vrienden. Financieel moet je zorgen dat je ook alles voor elkaar hebt. Praat daarover.

Ik heb zelf nog een vriend, ben 8 maand zwanger maar ben bang dat ik het ook alleen moet doen, die angst die ik eerst had is weg. Gewoon omdat ik weet dat me kindje me alles is en niks daar tegen op kan. Zelfs geen partner. Ik hoop dat je deze gedachte ook zult hebben en anders een goede partner tegenkomt in het leven. Laat je niet misleiden door je ex en focus je op je baby. Geniet van deze periode. Het is uniek. Succes meid
 
Terug
Bovenaan