Zwanger als verpleegkundige wat mag niet?

Dag dames.
Bijna 9 weken zwanger en begin volgende week met mijn nieuwe baan in de thuiszorg. Nu rijst mij de vraag of er handelingen zijn die ik niet mag doen? Ik hoorde dat je bv geen bloedsuiker mag prikken ivm bloed. Wonden verzorgen, spuiten etc

Op internet vind ik er niets over. Kan iemand mij meer duidelijkheid geven?

Ik kan echt niet verzinnen waarom dat niet zo mogen. Ik neem ook aan dat je wonden verschoont met handschoenen aan? Het enige waar je mee uit moet kijken is straling zoals rontgenfoto's, maar daar heb je in de thuiszorg geen last van lijkt me. Verder is er niks wat je niet mag doen vanwege zwangerschap. Met bloed moet je altijd voorzichtig zijn maar dat weet je natuurlijk zelf wel en heeft niks te maken met een zwangerschap. Geen kattenbak verschonen, maar neem aan dat ook dat niet tot je takenpakket hoort ;-) 

Sluit me volledig aan bij reactie hierboven, ben zelf ook verpleegkundige en nooit stil gestaan de gedachte dat je ineens dingen niet zou mogen? 
Gewoon normaal verstand en dezelfde voorzichtigheid als eerder ook. 

Waar je in een later stadium mee moet uit kijken, is te zwaar tillen in verband met scheuren van buikspieren of zoiets. ( Niet specifiek voor zorg personeel). Maar wellicht kan je verloskundige je hierin beter adviseren.

Er zijn wettelijke richtlijnen hoeveel/hoe zwaar je mag tillen. Dat kan namelijk te vroege weeen / een vroeggeboorte opwekken.
Daarnaast zou ik me ook verdiepen in besmettelijke ziektes die je beter niet op kunt lopen. 

Terug
Bovenaan