Zwanger als verpleegkundige

<p>Hallo iedereen;</p><p>Ik werk in Tongeren en daar moet je sinds kort terug werken tot 6 maanden zwangerschap. Ik werk op een geriatrische dienst. Op dit moment zijn er 3 mrsa+ waarvan er 2 op de gang mogen zwerven wegens fixatiearm beleid, 2 pat. die orale cytostatica pakken en een pat. waarvan ik in de week vlug de perforator van de balie moest pakken omdat die dat naar een collega wou smijten... Veel tillen, besmettingen en een agressieve populatie.</p><p>Ik werd vandaag ook aangespoord door diensthoofd om met mrsa+ pat. in contact te komen. Nachtdienst hoef ik niet te doen, de late's enkel als we met drie man staan (altijd max 2.5 man). Het diensthoofd ziet er ook geen graten in dat ik orale cytostatica geef met handschoenen.</p><p>Moeten jullie ook zolang werken? Wat is bij jullie aangepast werk?</p><p>En wat gebeurt er met uw loon als de gynaecoloog u voor de aanvang van uw zwangerschapsverlof thuis laat wegens ziekte? Iemand enige ervaring?</p><p>Groetjes</p>

hey ik ben een thuisverpleegkundige bij ons word er wel degelijk naar gekeken belasting is hetzelfde maar ik mag niet naar patienten die cytostatica krijgen of in de week gekregen hebben ook niet om maar bv medicatie te gaan geven, ik denk als het ni meer gaat dat je idd dat met je gynecoloog moet bespreken maar wat het zou inhouden voor je loon dat weet ik niet
 ik stop binnen 2 weken met werken dan ben ik 6 maand en dan is het standaard dat vpk stoppen met werken

Ik ben oncologie verpleegkundige en heb tot 34 weken zwangerschap gewerkt (Ik zou eigenlijk tot 36 weken werken maar moest eerder minder gaan werken/deels de ziektewet in waardoor ik ook eerder met verlof ben gegaan. Ik heb toen gewoon betaald gekregen omdat ik dus deels in de ziektewet zat).
Ik werk dagelijks met cytostatica en heb dit ook tijdens mijn zwangerschap gedaan. Uiteraard met voorzorgsmaatregelen (maar die neem ik normaal gesproken ook). Ik heb alleen geen cytostatica injecties gegeven tijdens mijn zwangerschap.
Doe wat voor jezelf goed voelt en geef je grenzen aan. Je kunt altijd aan je verloskundige/gynaecoloog vragen wat zij adviseren dat je nog kan en mag op je werk.

Fijne zwangerschap nog!

Hoi!
Ik werk niet als vpk, maar heb zelf cytostatica gekregen toen ik borstkanker had. Ik moest zelf heel voorzichtig zijn en bijvoorbeeld na ieder toiletbezoek de wc schoonmaken met dettol, mijn kleding moest in een andere wasmand en separaat van de rest van mijn man en kind gewassen worden in de dagen na mijn kuren. Dit was omdat ik in de dagen na mijn kuren chemisch belast was en hiermee ervoor kon zorgen dat mijn man en zoontje resistent werden voor cytostatica. De verpleegkundigen die ik in het AVL heb gezien waren geen van allen zwanger, maar weet wel dat zwangere vpk ver uit de buurt werden gehouden.
Als je het niet vertrouwd, dan moet je er zeker uit de buurt blijven. Tevens zijn avonddiensten een no go. Het is niet jouw probleem dat ze dan onderbezet zijn. Dan moeten ze je vervangende werkzaamheden toewijzen als kantoorwerk. Agressie is ook belachelijk dat je daarmee in aanraking moet komen. Mijn man is politieagent en zwangere vrouwen worden per direct van straat gehaald ivm het gevaar voor agressie en/Of geweld. Als jouw directe leidinggevende je hier niet in tegemoet wilt komen, dan moet je naar zijn of haar leidinggevende stappen. Overleg idd even met je gyn en laat anders het eea op schrift zetten.
Als je vroegtijdig stopt met werken kom je in de ziektewet tot wanneer je verlof officieel begint en dan wordt het automatisch omgezet naar zwangerschapsverlof. Het ligt aan je contract of je 70 of 100% salaris krijgt.
Succes!
Liefs, Maaike 

Hoi hoi,

ik ben verpleegkundige in de ggz op een gesloten acute opname afdeling. Redelijk veel agressie en veel cliënten die ernstige suïcide pogingen doen. Ik werd daarom met 12 weken verplicht om op de open afdeling te gaan werken en ben niet meer welkom op mijn oorspronkelijke afdeling. Daarbij draai ik geen weekenden en nachten meer en heb ik veel dagdiensten. Ik werk door tot 36 weken als het blijft gaan zoals nu. Ik hen nu 26 weken

liefs Marloes

Hoi hoi,
Ik werk in de thuiszorg en wij kregen een cliënt met cytostatica in zorg toen ik 10 weken zwanger was. Ik heb dit toen zelf opgezocht en in theorie kan er weinig gebeuren als je je helemaal aan het protocol houdt. Maar het voelde mij voor mij niet en ik denk voor jou ook niet, anders had je deze vraag niet gesteld. Ik heb hierdoor eerder aan mijn leidinggevende verteld dat ik zwanger was en mij hier niet goed bij voelde. Dit werd gelukkig goed opgevat en ik hoefde hier gelijk niet meer naartoe, omdat er toch ergens een klein risico is.
Ik ben helaas eerder gestopt met het normale werk en heb aangepast werk gekregen i.v.m. veel harde buiken. Hierdoor ben ik deels in de ziektewet terecht gekomen. Dan wordt je door je werkgever ziek gemeld bij het UWV en kan je aangepast werk doen in hoeverre dit lukt. Mocht je niet aan je normale uren komen, dan wordt dit aangevuld met ziekte uren. Dus in principe kom je financieel niks tekort op die manier en je kan toch je werk doen in hoeverre dit haalbaar is. Ik heb bijvoorbeeld de planning er toen bij gedaan en meer intakes. Ik vond het op het begin ook erg lastig om dit soort dingen aan te kaarten, maar heb al snel geleerd dat je echt voor jezelf op moet komen en duidelijk aangeven waar je tegen aan loopt. Je moet nu echt even jezelf en je kleine voorop stellen. En als ik het zo lees uit jouw verhaal, dan is dit geen veilige manier van werken tijdens je zwangerschap. Ik zou het aankaarten bij je leidinggevende of arbo arts.
Hopelijk heb je er wat aan en succes met je zwangerschap!

Terug
Bovenaan