Zwanger & migraine

<p>Hoi Hoi,</p><p>Ik heb half facebook al afgespeurd of er een groep bestaat voor mensen die zwanger zijn en migraine hebben maar helaas.. Daarom hoop ik hier wat mensen te spreken en ervaringen uit te wisselen die dus zwanger zijn en migraine hebben,</p><p>Ik heb zelf een extreme vorm van migraine, aanvallen van standaard 3 dagen (soms zelfs 5 of meer) en dat altijd om de week. Sinds ik in verwachting ben heb ik elke week zo'n aanval van 3 dagen en dat is echt niet te doen, ik trek m'n eigen haren uit m'n hoofd van de pijn. We hebben al een zoontje dus op de dagen dat ik ziek ben moet mijn partner vrij nemen om voor hem te zorgen, gelukkig heeft hij een hele fijne baas die daar nooit een punt van maakt.</p><p>Mijn neuroloog geeft aan dat migraine niet schadelijk is voor moeder en kind, weet ik! Dus gewoon wachten tot de aanvallen over zijn. Helaas merk ik om mij heen dat mensen die geen migraine hebben niet begrijpen hoe heftig het is om 3 of meer dagen helse pijnen te hebben. Er moet toch wel een middeltje bestaan wat kan en mag tijdens de zwangerschap en wat ook echt voor langere tijd werkt?</p><p>Ik zou zo graag ervarings verhalen horen van mensen in hetzelfde schuitje als ik. Ik heb al heeeeeel veeeeeel geprobeerd maar ondanks dat zijn alle tips meer dan welkom!</p><p>Alvast bedankt voor jullie reacties, Liefss..</p>
 
Klinkt inderdaad erg heftig. Je zult het vast al wel eens geprobeerd hebben maar de osteopaat kan soms uitkomst bieden. 


Er zijn ook migrainesticks maar of dat zin heeft? 


Verder een spiegel opbouwen van pcm vanaf de eerste symptomen? Zal wel niet sterk genoeg zijn als het echt doorzet maar misschien net voldoende om de scherpe kantjes eraf te halen. 


Eventueel suiker of andere stoffen die het op kunnen wekken vermijden als je dat niet al doet? 


Veel succes, hopelijk gaat het snel beter!
 
Ik heb dat ook! Ik had er Thank god alleen in het eerste trimester heel veel last van. Toen werd ik helemaal gek want apc mocht ik niet meer slikken en dat was het enige dat hielp. Je hebt ook paracoff, dat mocht ik wel in noodgevallen, dat hielp soms wel een beetje. Verder drink ik altijd een kop koffie als ik het aan voel komen, omdat ik verder nooit koffie drink hielp dit wel om t te stoppen soms. Ik ben direct naar een osteopaat gegaan, want ik trok die aanvallen echt niet meer. Sindsdien is het gewoon over!!! Héél soms een beetje last, maar niks vergeleken met elke maand een heftige aanval van 3 dagen. Ik weet overigens niet of het aan de osteopaat ligt of aan de andere hormonen van 2de en 3de trimester, maar baat het niet dan schaadt het niet toch?! 
 
Hoi,
Ik heb het heel erg gehad tussen de 30 en 36 weken, toen ik met verlof ben gegaan was het gelukkig over. Ik had soms wel 2 heftige aanvallen achter elkaar. Migraine met aura dus uitvallen van gezichtsveld en geen gevoel meer in mijn hand en hele erge tintelingen aan een kant van mijn gezicht. Hoofdpijn en ook echt 3 dagen erna zo ontzettend moe. Gelukkig is het bij mij na de zwangerschap weer verdwenen, had er voor de zwangerschap een keer in de zoveel jaar last van maar dat was dan eenmalig. En mocht inderdaad alleen maar paracetamol en rust.
Sterkte ermee in ieder geval het is echt super vervelend! 
 
Hoi gebruikerVI,
Hier ook een (voormalig) chronisch zware migraine patiënt. Ik had bijna dagelijks aanvallen, zeker 18-20 per maand? 
Het eerste trimester bleef de migraine nog aanhouden, maar ik ben van bijna dagelijks medicatie gebruik naar minimaal gedaan. Na een week of 16, het tweede en derde trimester migraine vrij gebleven ? en ook nu bijna 11 weken na de bevalling! Wat een feest?
En wat een hel voor je terwijl je ook nog een ander kindje hebt lopen. Het is verschrikkelijk die pijn en je kan niets hebben en niets doen. Als ik het lees, en terugdenk aan mijn aanvallen dan breekt het zweet me alweer uit.
Ik mocht van de neuroloog sumatriptan blijven gebruiken wanneer het onhoudbaar was. Dit heb ik de eerste 3 maanden ook 3x gedaan. Vriendin van mijn heeft ook sumatriptan gebruikt vanwege heftige migraine iom haar arts. Ook mag je het gebruiken bij borstvoeding. Dit heb ik door de neuroloog en lactatiekundige bevestigd gekregen. 
Hoop dat het bij jou ook gauw minder mag worden. In ieder geval wel fijn dat je vriend begrip en medewerking krijgt van zijn werk?
Sterkte
 
Ik heb dit als ik niet zwanger ben. Niet elke week, maar zeker 1 keer per maand en soms vaker. Was er heel bang voor maar thank god was het tijdens mijn zwangerschap dus helemaal weg ineens! Hier heb je natuurlijk niks aan.... ik wilde zeggen dat ik het herken wat betreft mensen die geen migraine hebben die het niet begrijpen en dingen zeggen als 'iedereen heeft wel eens hoofdpijn'. Niet op die manier!
Bij mij werkt normaalgesproken eigenlijk niets echt qua medicatie, alleen probeer sinds kort lavendelolie op mijn slapen en voorhoofd te smeren als ik een aanval heb (je gaat alles proberen om het maar weg te laten gaan) en dat werkt wel iets. En ik eet geen gluten meer, drink geen koffie meer en vermijd (zoveel mogelijk) suikers en ook daardoor voel ik me beter qua migraine! 
 
Is het trouwens raar dat ik denk dat wij als migraine patiënten een bevalling beter aankunnen? Ook al is het totaal andere pijn...omdat wij gewend zijn de pijn in stilte te ondergaan ofzo.
 
Terug
Bovenaan