<p>Hallo dames, </p><p>Even een gênant vraagje. Ik heb sinds een 9 tal jaar last van genitale herpes (Pff). De eerste jaren was dit zon 3x per jaar maar het waren echt zeer zware uitbraken. Acyclovir nemen bij een opstoot deed ook weinig. Na een consultatie in een universitair ziekenhuis ben ik gestart met het preventief dagelijks nemen van acyclovir gedurende 2j (ze hadden zelf 1j aangeraden maar ik durfde niet te stoppen). Gedurende deze periode heb ik nooit een uitbraak gehad! Nu ben ik zo'n 1.5j gestopt met de medicatie (oa om zwanger te worden) en de aanvallen zijn helaas terug maar veel minder zwaar dan voordien. Ik ben nu 5 maanden zwanger. M'n laatste "outbreak" had ik net voor ik een positieve test deed dus toen heb ik wel gewoon mijn medicatie genomen. Sindsdien heb ik al een paar keer het gevoel gehad dat er een infectie aan zit te komen (raar gevoel vaginaal) maar het breekt niet echt door. Misschien is het ook gewoon paranoia hoor of mijn veranderende lijf. Mijn gynaecoloog zei dat aanvallen vaker kunnen voorkomen tijdens een zwangerschap omdat je immuunsysteem onderdrukt is. Ik mag van haar ook gewoon acyclovir nemen als ik een aanval heb. Ik twijfel nu echter vaak of het nu een beginnende aanval is of niet en neem de medicatie dan maar niet omdat ik geen risico's wil nemen voor het kindje. Ze stelde me ook gerust dat er geen risico's zijn bij de bevalling. Zelf zou ik het liefst van al preventief dagelijks acyclovir nemen deze zwangerschap voor m'n gevoel maar dat wordt afgeraden omdat er nog geen studies zijn die de veiligheid van langdurig gebruik tijdens de zwangerschap bewijzen. Ik vond wel in een medisch tijdschrift dat het aangeraden wordt om vanaf 36 weken een preventieve dosis te nemen om een aanval bij de bevalling te vermijden. Ik heb hier echt angst voor omdat ik een aanval vaak pas echt voel als het al even bezig is en ik de baby niet wil besmetten bij de bevalling maar ook niet mogelijk schaden door medicatie. </p><p>Een heel verhaal dus xp ik moest even mijn hart luchten. </p><p>Mijn vraag nu, zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met herpes / acyclovir en zwangerschap? Hoe pakken jullie dit aan? </p>