Zwanger, bijstand maar niet samenwonen

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik ben op dit moment zwanger van mijn 2e kindje met een andere vader.</p><p>Nu zit het zo : hij woont gewoon thuis en we zijn ook niet van plan om samen te wonen, en nu zit ik op dit moment in de bijstand.</p><p>Mijn vriend heeft een goed betaalde baan, geen schulden etc dus allemaal prima. </p><p>Hoe zit het als mijn vriend het kindje erkend ( wat sowieso gebeurd), en we dus zoals gezegt njet samen gaan wonen,met mijn bijstands uitkering.</p><p>Wordt hij dan gekort op zijn salaris en moet hij dan mijn bijstand aan gaan vullen.. Is me namelijk allemaal een beetje onduidelijk. </p><p> </p><p>Groetjes daphne </p>

Geen idee. Als hij jullie kindje erkent, heeft hij dan ook geen onderhoudsplicht voor het kind? En als hij een bijdrage doet, dan kan ik mij voorstellen dat dat wellicht als inkomsten voor jou wordt gezien door de instanties. Maar dat is waar ik met een beetje logisch nadenken op kom.
Waarom gaan jullie eigenlijk niet samenwonen? Is dat voor de financiën? 
Hoe zit t met de vader van je eerste kindje? Heeft die zijn kind erkent, betaalt die alimentatie?

Bedankt voor je reactie.
Vader heeft mijn 1e kind niet erkend, maar betaald aan alimentatie echt het minimum..
Samenwonen willen we allebei op dit moment nog niet, hij heeft een eigen huis dus wordt heen en weer pendelen..
Ik werk op dit moment wel, maar naar alle waarschijnlijkheid wordt mijn contract niet verlengd, dus vandaar mijn vraag! 

Ik was ook niet samenwonend toen ik was bevallen. Ik had eerst ww uitkering en mijn bevallingsverlof viel in mijn ww uitkering. 
Mijn vriend heeft ons kindje erkend toen. Ik heb niks van de uwv gehoord maar na mijn verlof en nog een deel ww uitkering heb ik weer een baan gevonden. Anders de uwv even bellen?

Een cliënte van een vriendin van mij heeft dit pas ook gehad.e
Het antwoord hierop is ja, na de geboorte van je kind ontvang je van de gemeente een brief, daarop moet je alle gegevens die jij weet invullen van de verwekker, ongeacht of hij het kind dus erkend zal de gemeente jou vragen om zijn gegevens door te geven.(in geval van erkenning word liegen erover alleen onmogelijk) In de brief staat ook duidelijk vermeld dat je verplicht bent hierover eerlijk te zijn, mochten jullie besluiten het kind niet te laten erkennen en het ook niet juist bij de gemeente door te geven, kun jij je uitkering kwijtraken. 
Ik snap je situatie, gezien hoe jullie het nu financieel geregeld hebben is het niet gunstig dat hij jou hoofd inkomen moet aanvullen, maar eigenlijk ook wel zo eerlijk toch? Ik zelf zou over zoiets niet gaan liegen tegen de gemeente met alle risico's van dien.  Succes ermee?

Nog even aan toevoegen;
In dit geval heb ik het over iemand met een bijstands uitkering. 
In een eerdere reactie heeft iemand het over een ww uitkering, een ww uitkering is iets heel anders en word niet minder als je andere inkomsten hebt, daar heb je gewoon recht op. 

Een bijstandsuitkering is omdat je niks hebt (geen vermogen en geen inkomsten) alimentatie is dan dus geen extraatje. 
Beetje afhankelijk dus wat voor type uitkering jij ontvangt. 

[quote quote=10313297]Bedankt voor je reactie. Vader heeft mijn 1e kind niet erkend, maar betaald aan alimentatie echt het minimum.. Samenwonen willen we allebei op dit moment nog niet, hij heeft een eigen huis dus wordt heen en weer pendelen.. Ik werk op dit moment wel, maar naar alle waarschijnlijkheid wordt mijn contract niet verlengd, dus vandaar mijn vraag![/quote]
Helemaal bovenaan schrikf je dat ne een bijstandsuitkering krijgt maar in dit stukje geef je aan dat je nog werk hebt. Dan zul je inderdaad eerst ww krijgen. Hoe lang dit is hangt af van je werkverleden. Daarna is er pas sprake van bijstand maar die krijg je zoals 5147 al zegt pas als je eigen vermogen op is. Vaak ben je dan echt al een hele poos verder en hebben veel mensen weer een baan dus misschien is het niks om je zorgen over te maken?
Vraag me ook af of het onder de streep wel voordeliger is om apart te wonen. Want bijstand is echt niet veel en je hebt wel dubbele woonlasten. Maar dat zullen jullie zelf wel weten ? 
Verder kan er dacht ik op gecontroleerd worden of iemand vaak bij jou is of andersom, kan me voorstellen als je wel een geregistreerd partnerschap hebt maar niet samenwoont en wel bijstand ontvangt. 

Ik heb 3 kinderen van dezelfde vader en een bijstandsuitkering alleen de oudste is erkend ik word dus gekort en vader vult mijn bijstandsuitkering dus aan, de andere 2 hebben mijn achternaam en daar heeft hij dus geen plichten over! Dus als jou vriend het kindje gaat erkennen reken er maar op dat hier vanuit de gemeente vragen over gesteld gaan worden en hij dus de plicht heeft om jou financieel bij te staan, mocht je in de toekomst ooit alimentatie krijgen en nog steeds in de bijstand zitten ga je dus ook gekort worden! Ongeacht je samen woont of niet het scheelt hun dus extra uit te keren 

Terug
Bovenaan