Zwanger en (10 mg) Paroxetine (antidepresivia)

A

Anoniem

Guest
Sinds de geboorte van onze dochter slik ik paroxetine i.v.m. een postanatale depressie.
Begonnen met 20 mg, na verschillende keren afbouwen, waarna de klachten toch weer terugkwamen, ('t is ook echt troep!!) zit ik momenteel op 10 mg. per dag. (minder lukt niet)
Echt niet veel en ik mag er ook zwanger mee worden en heb me ook laten vertellen dat deze medicatie de vruchtbaarheid niet kan beiinvloeden. (informatie van een webapotheker gehad)
Zelf heb ik nu de insteek dat ik 10 mg. blijf slikken totdat het eerste moment dat ik zwnager ben; de hormonen zullen je lichaam dan toch veranderen wat snel afbouwen makkelijker maakt.
Nu zijn mijn vragen; heeft iemand ervaring met deze medicatie, zijn anderen er ook zwanger mee geworden, met welke hoeveelheid en hoe ging dat? Of zijn er anderen die toch ook denken dat het de vruchtbaarheid kan beiinvloeden?
(Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk..) :)

Hoor graag van jullie!!

Groetjes!!

Hai Jacje,

Ik ben veropleegkundige en werk in de psychiatrie. Aangezien onze artsen deze medicatie ook wel voorschrijven kan ik zo even voor je kijken of er iets over bekend is. Wel weet ik dat het je libido kan verminderen, maar goed ik weet niet of je daar last van hebt? Mijn vraag is waarom bespreek je dit niet met de ha? of vk? Want ik neem aan dat je deze medicatie nodig hebt om goed te kunnen fuctioneren. Moet morgen weer aan he werk en zal dan even alle informatie doorlezen en bekijken of er ook iets in staat over vruchtbaarheid.

Super Kaatje, alvast heel hartelijk bedankt!!
Inderdaad voel ik dat ik deze medicatie nodig heb, al is het nog zo weinig, maar met deze hoeveelheid kan ik alles gewoon prima!!
Eerder had ik het idee dat mijn huisarts heel weing kijk op deze medicatie had, van hem moest ik met sprongen van 20 mg naar 10 mg. naar niks (natuurlijk wel geleidelijk, bijv. paar weken op 20, paar weken 10 mg.) en daa wel heel snel.
Voelde me ook echt niet begrepen door hem helaas..
Had nog niet aan verloskundige gedacht om daar info aan te vragen..
Eerlijk gezegd heb ik gewoon veel over deze medicatie/afbouw/zwanger worden op internet opgezocht.
Maar nu het toch langer duurt ging ik me toch afvragen of er verband staat met verminderde vruchtbaarheid. (in de bijsluiter kan ik er namelijk niets over vinden)
Alvast hartelijk dank, fijn ook zo'n snelle reactie op mijn vraag!!!
Werkse morgen, knap dat je dat kan!

O ja, nou nee heb niet altijd veel zin, maar wel rond de dagen van de eisprong hoor :) maar dat komt vast ook door de hormonen die daar ook aan meewerken... :)
Tot lezens!

Jacje, maar volgens mij kan paroxetine wel invloed hebben op je kindje!
Als je het aan het begin van de zwangerschap gebruikt geeft dat een verhoogd risico op hartafwijkingen....sorry, wil je niet ongerust maken, maar dat lijkt me belangrijker dan of het invloed heeft op je vruchtbaarheid...ik zou dit nog eens goed met je huisarts of gyn overleggen...

Hoi Jacje
Ik ben 3 keer zwanger geweest en geworden met 20 mg. De kinderen liggen een dag in de couveuse ter controle na de geboorte. Ik heb 3 hele zware gezonde kinderen (8,9,9 pond) op de wereld gezet. Mijn oudste is bijna 9 en vooralsnog kerngezond. Ik was van mijn 1ste en 3de in 1 keer zwanger bij de tweede duurde het wel lang.Het is altijd beter zonder medicijnen maar bij mij ging dat niet.
Succes Lies

@ Edith: naar ik begrepen heb op internet is dat het vooral invloed kan hebben met grotere hoeveelheden dan die ik slik?!! En de kans is er, maar het hoeft niet zo te zijn..??!
@ Lies: jij bent een fijn geruststellend voorbeeld dat het zeker goed kan gaan!!!!!!!!!! Fijn om te lezen.

Omdat m'n huisarts er geen goed kijk op heeft heb ik niet met hem overlegd en ga dat ook niet meer doen, want we zijn bijna van plan om naar de huisarts te gaan i.v.m. 2e kindje..
Misschien dat ik het nog beter aan de verloskundige kan vragen, die heeft hopleijk toch meer praktijkvoorbeelden!!

Bedankt voor jullie recaties in elk geval, super!!

Hoi Jacje,

Eigenlijk niks kunnen vinden of je minder vruchtbaar bent tijdens gebruik van paroxetine. en kan alleen verminderde libido optreden en het kan schadelijk zijn voor de ongeboren vracht. Maar goed dat hoeft niet. Ik zou als ik jou was niet gelijk stoppen je hebt het immers nodig om te fuctioneren. Maak gewoon een afspraak bij de vk of bij de ha. Je kan er zelf aan denken om over te stappen naar een andere ha. (immers je hebt een slecht band met je huidige ha). succes met zwanger worden :)

haha vracht is natuurlijk vrucht. En daarmee bedoel ik dat het afwijken kunnen ontstaan aan het kind. Maar goed.

Terug
Bovenaan